Teoretických srovnání a nejrůznějších ratingů už jsme už dělali nespočet. Proto jsme se rozhodl připravit materiál, který bude o něčem trochu jiném. Tohle jsou motorky, které skutečně psaly historii

Tentokrát to nebude o nejvýkonnějších, nejznámějších, nejprodávanějších nebo nejmodernějších motorkách, ale o strojích, které třeba někteří z vás vůbec neznají. Jde o motorky, které z historického hlediska pro motocyklový svět znamenají hodně, a to z mnoha důvodů. Jsou to stroje, které byly na svou dobu převratné, technicky vyspělé nebo určily další vývoj, kam se celý tento obor bude posouvat dál, a to nejen z konstrukčního nebo designového hlediska. Na základě toho jsme vybrali desítku strojů, které by měl každý fanda motorek znát.


AJS Supercharged V4

Britská firma AJS vznikla v roce 1911 jako výrobce motorů, ale už během prvních let se vyprofilovala jako značka vyrábějící velmi schopné závodní stroje. Asi nejpozoruhodnějším z nich je právě tento čtyřválec z roku 1939. V té době už byl AJS součástí koncernu AMC a jeho závodní oddělení ho vyvinulo přímo pro soutěž TT seniorů. Na tu dobu se jednalo o naprosto nadčasovou konstrukci motoru, se kterou se setkáváme ještě dnes. Vidlicový čtyřválec svíral úhel 50°, byl chlazen kapalinou a jeho vačkové hřídele byly hnány řetězem. Protože to tenkrát pravidla ještě umožňovala, byl motor navíc dopován turbodmychadlem umístěným před motorem. To bylo vyrobeno z hořčíku! AJS Supercharged byl prvním strojem, který zvládl projet okruh Grand Prix rychlostí větší než 100 mph. Bohužel vypuknutí 2. světové války znemožnilo tomuto stroji dosáhnout větších úspěchů. Kromě toho bylo přeplňování závodních motorek v roce 1946 zakázáno.


BSA Gold Star DBD34

Firma BSA (Birmingham Small Arms) vyráběla původně zbraně, později součástky pro bicykly, ale od roku 1910 už kompletní motorky. V poválečných letech patřilo BSA společně s Triumphem a Nortonem mezi největší britské výrobce motorek (od roku 1951 bylo BSA součástí Triumphu), kdy nejslavnějším modelem této značky je právě Gold Star. Jméno se poprvé objevilo už v roce 1938, a to na počest vítězství na okruhu v Brooklandu, kdy motocykl BSA Empire Star získal zlatou hvězdu za nejrychlejší jízdu. Zde každá motorka, která dokázala projet okruh průměrnou rychlostí vyšší než 100 mph, dostávala zlatý odznak. Gold Star byl jednoválec o objemu 500 cm3 s rozvodem OHV, byl velmi všestranný a rychlý jak na silnici, tak v terénu, a proto ho spousta jezdců využívala jako závoďák. Tento model je z roku 1960. Jsou u něj použity nízká závodní řidítka a sportovní karburátor Amal 38 mm. Na svou dobu měl velmi kvalitní podvozek a výkonné brzdy.


Honda CB 750

Jen málo strojů změnilo motocyklový vývoj takovým způsobem jako Honda CB 750. V roce 1969, kdy byla představena, se jednalo vlastně o první sériový řadový čtyřválec moderní konstrukce, jejíž základ se vlastně používá dodnes. Svým výkonem, zpracováním a stylem nastavila nové parametry, jak by měla moderní silniční motorka vypadat a čeho by měla být schopna. CB mělo výkonný čtyřválec s elektrickým startérem, kvalitní podvozek, kotoučovou brzdu, směrovky i zrcátka, což byly prvky v té době považované za velký nadstandard. Kromě toho bylo schopno dosáhnout rychlosti 200 km/h. Čtyřválec byl neobvyklé čtvercové konstrukce s rozvodem SOHC. I když bylo CB kritizováno za svoji vyšší hmotnost a trochu neohrabané ovládání, jeho moderní vzhled a vybavenost z něj během krátké doby udělaly bestseller. Nejvýraznějším poznávacím znamením byla čtveřice výfukových koncovek. Označení CB žije u Hondy v několika obdobných podobách dodnes.


Kawasaki Z1

Jestli je u Hondy jednou z nejdůležitějších motorek první CB 750, tak u Kawasaki je to bezesporu model Z1, který byl představen v roce 1972, který byl zvednutím rukavice vržené Hondou a moderní čtyřválcovou konstrukci dovedl ještě dále. Motor Z1 neměl ve své době chybu a dosahoval ohromných výkonů. Kliková hřídel byla z devíti dílů se třemi ozubenými koly, kdy ty postranní poháněly primární převod a olejové čerpadlo a prostřední dvojici vačkových hřídelí. Se svými 82 koňmi to byla nejvýkonnější sériová motorka na trhu, překonávající rychlost 210 km/h, což ji automaticky předurčovalo k závodnímu použití. Úspěchy slavila ve vytrvalostních závodech v Daytoně nebo Bol d´Or, v roce 1973 dokonce v Daytoně vytvořila nový rekord na 24 hodin. Jak bylo v té dobu obvyklé, měla trochu horší ovládání a slabé brzdy, přesto byla velmi oblíbená pro svoji nepřehlédnutelnost a vzrušující jízdní zážitky. Pokud hledáte kořeny současné Kawasaki Z 1000, tak leží právě u první Z1.


Laverda Jota

První tříválec představila firma Laverda už v roce 1973. Motor 3CL měl objem 980 cm3, rozvod DOHC a kompresi 10 : 1. Model Jota byl vylepšenou verzí tříválce, který se původně vyráběl pouze pro britský trh, a jeho největší předností byla maximální rychlost, která dosáhla 224 km/h, což ho v té době pasovalo do pozice nejrychlejší sériově vyráběné motorky. A přestože měl poměrně pevný trubkový rám (na tehdejší dobu), kvalitní pérování a dvojitou kotoučovou brzdu, v oblasti jízdních vlastností zrovna neexceloval. Spousta jezdců si stěžovala na prapodivné ovládání, vysoké těžiště a velkou hmotnost. Podle jiných názorů byl zase přetechnizovaný a nedopracovaný. Přesto několik silničních testů z té doby hovořilo o Jotě nadšeně. Pozdější modely měly jinou klikovou hřídel a menší přední polokapotáž zlepšující aerodynamické vlastnosti. V současnosti se jedná o velmi zajímavý sběratelský kousek. Jeden je možné potkat i na českých okruzích 😉


Moto Guzzi 850 Le Mans 1

Jméno Le Mans patří k Moto Guzzi stejně jako Fireblade k Hondě a pro tuto italskou značku doposud mnoho znamená. Le Mans byla jednou z nejrychlejších Guzzin vůbec a její propojení se závodním světem je víc než patrné. Objemný vidlicový dvouválec navrhl Giulio Carcano. Jeho válce svírají úhel 90°, používají rozvod OHV a krmí je karburátory Dell´Orto. Samozřejmostí byl sekundární pohon kloubovou hřídelí. Menší zvláštností byla brzdová soustava, která byla kombinovaná. Páčkou přední brzdy jste ovládali pravý přední kotouč, zatímco nožní pákou se aktivoval jak zadní kotouč, tak i levý přední. Poslední Le Mans byla ještě nedávno vyráběná ve verzi V11.


Norton Manx

Pokud byste hledali nejslavnější britský závoďák, je to bezesporu Norton Manx. Jeho historie se začala psát už před válkou, kdy byl představen jednoválcový motor Norton s dvěma vačkami v hlavě válců, které byly hnány královskou hřídelí. Jeho následná historie trvala neuvěřitelných 35 let, kdy ještě v roce 1969 obsadil tři nejvyšší příčky v Grand Prix. Ohromného úspěchu dosáhl Manx také na své domovské trati TT na ostrově Man. Posledního triumfu zde dosáhl Mike Hailwood v roce 1961. Základem a jednou z největších předností Manxu byl od roku 1950 dvojitý kolébkový „měkoučký“ rám vyvinutý Rexem McCandlessem a nazvaný podle továrního jezdce Harolda Daniella. Byl pozoruhodný svou nízkou hmotností, stabilitou při rychlé jízdě a všeobecně vynikajícími jízdními vlastnostmi. Podle některých názorů byl tento rám největším pokrokem v návrhu motocyklových podvozků od počátku 20. století. Pro Manx je typická i jeho nádrž a tvar sedla, což jsou díly, které si s ničím jiným nespletete.


Suzuki Katana

Když počátkem osmdesátých let Suzuki vyvinula čtyřválec GSX, hledala nový design, který by motorku zabalil do neobyčejného kabátu, který tu doposud nebyl. Už sám motor byl impozantní. Litrový čtyřválec se 16 ventily a rozvodem DOHC dosahoval výkonu 108 koní a dokázal motorku katapultovat až ke 230 km/h. Úkolu se zhostil dřívější konstruktér automobilů BMW Jan Fellstrom a na konci jeho práce byla Katana. Ta se za krátkou dobu stala kultovním strojem všech jezdců prahnoucích po extrémních zážitcích a velkých výkonech. Její nezaměnitelná maska, tvar nádrže, zvláštní přední blatník nebo dvoubarevné sedlo ze semišové kůže, to všechno je i z dnešního úhlu pohledu hodně zajímavé. Katana byla i jednou z prvních motorek, u které byl použit protiponořovací systém přední vidlice.


Triumph Bonneville

Triumph Bonneville je přímou vazbou na úspěchy této britské značky na bájném solném jezeře v Utahu a právem patří mezi naprosto nejznámější britské motorky v historii. První Bonneville se objevil v roce 1959 a byl tím pravým britským paralelním dvouválcem. Měl slitinové hlavy válců, polozávodní vačkové hřídele a krmily ho dva karburátory Amal monoblock. Motorku také proslavilo hnutí Rockers, kdy jeho členové kromě Nortonů, BSA nebo Matchlessů používali právě Triumphy Bonneville, které často neunikly nejrůznějším úpravám. Po vzkříšení značky Triumph v devadesátých letech se Bonneville začal vyrábět znovu a do současné doby je páteří retro tvorby této značky.


Vincent-HRD Series C Black Shadow

A to nejlepší nakonec! Ti pozornější z vás určitě vědí, že o této motorce už vyšel článek od našich britských kolegů. To ale neznamená, že si tahle mašina nezaslouží další prostor. Protože pokud byste hledali v celé historii motorku, která nejvíc předběhla dobu, musíte dojít k Vincentu-HRD. Jeho motor i celková stavba podvozku byla na tu dobu naprosto neuvěřitelná. Blok vidlicového dvouválce tvořil součást podvozku, byl zavěšen na páteřovém rámu a jeho součástí byla olejová nádrž. Kyvná vidlice byla přišroubována k převodovce a zadní tlumič byl umístěn centrálně pod sedlem. To jsou prostě konstrukční prvky, které se používají doteď. Velmi kvalitní bylo i přední odpružení pomocí paralelogramové vidlice a v neposlední řadě i bubnové brzdy. Motorka dosahovala neskutečných výkonů. Litrový dvouválec měl 55 koní, čtyřstupňovou převodovku a dokázal se rozjet na neuvěřitelných 201 km/h! Vincenty jsou velmi vzácné a v současnosti jich už po světě moc nejezdí. Zajímavostí ale může být, že pár firem v Británii doposud vyrábí repliky jejich motorů.

Foto: archiv

3 KOMENTÁŘE

  1. A podle mne VFR750,která vznikla před více jak 30 lety a pořád nijak nezaostává za moderními stroji..

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno