Dnes vám naservírujeme 10 rychlých a odvědčených rad, jak být lepším řidičem. Pokud se jich budete držet, pojedete plynuleji a hlavně bezpečněji.

 


Předjíždějte jako profík

Nedělejte základní chybu, kterou dělá 90% procent motorkářů – pokud se chystáte někoho předjet, nelepte se na jeho nárazník a nevytáčejte motor jako šílenec. Udržujte si bezpečnou vzdálenost a když už se rozhodnete, že ho předjedete, udělejte to rychle a s přehledem. Najeďte si do druhého pruhu a otevřete plyn. Bezpečné předjetí =  rychlé předjetí. Dejte pozor, když auto před vámi zpomaluje, může se chystat odbočit. Nikdy nepředjíždějte na horizontu nebo když má auto před vámi možnost odbočit vlevo! A ještě jedna dobrá rada – nikdy není chyba si předjíždění rozmyslet a počkat na vhodnější dobu… Máte přece motorku!

 


 

Prsty na páčkách

Když jedete po městě nebo po silnici s velkým provozem, je dobré mít na páčce spojky a brzdy připravený prst. Budete moci pořád v klidu používat plyn a mít obě ruce na řídítkách, ale když byste se ocitli v situaci, která by vyžadovala okamžitou reakci, budete mít pár desetin sekundy k dobru. Stačí si to vyzkoušet jenom tak „na sucho“ – jak rychle dokážete zvednout dva prsty z řídítek a zmáčknout spojkovou a brzdovou páčku? Když budete připraveni, může vám to zachránit život.

 


V kolonách

Nacpat se mezi auta není zakázáno, ale dávejte ohromný pozor. Buďte připraveni na všechno a hlavně nekličkujte mezi auty zbytečně vysokou rychlostí. Dívejte se hodně dopředu a nechte motorku jet na nižší zařazenou rychlost. Plynulosti pomáhá, když budete korizovat svoji rychlost zadní brzdou při konstatně přidaném plynu. Pozor na přechody pro chodce – auta mohou zastavovat, protože se právě chystají někoho pustit přejít.

 


 

Přidejte plyn

Když se připojujete do rychlejšího pruhu, hlavně na dálnici, využijte toho, že má vaše motorky nad auty obrovskou rychlostní výhodu. Přidejte plyn a co nejrychleji se dostaňte na cestovní rychlost. Vidíme to hodně často – motorkář se kolikrát raději málem rozbije o svodidla a jede v odstavném pruhu, než aby vzal pořádně za plyn a zařadil se plynule jedoucího provozu. Motorka je rychlá, tak toho využijte a nebuďte pasivní – silnice je stejně tak vaše, jako jejich!

 


 

Nahoru řaďte bez spojky

Všechny dnešní motorky mají polo-automaty, které umožňují řadit nahoru bez použití spojky. Při řazení nahoru stačí jenom lehce – ale rychle – ubrat plyn (odlehčíte tak převodovce) a v tu chvíli tam bez spojky klapnout vyšší rychlost. Je to rychlejší a plynulejší. Nebojte se, že motorce ublížíte. Výhodu to má i pro případného spolujezdce – při řazení to s ním nebude tolik škubat.

 


 

Naučte se meziplyny

Zpomalování můžete krásně zjemnit dáváním meziplynů při každém podřazení. To pomůže srovnat rychlost motoru a převodovky a tím pádem bude brzdění stabilnější – to ocení hlavně spolujezdec, který nebude při brzdění tolik „datlovat“ do helmy. Při opravdu rychlé jízdě na okruhu nebo při tvrdých brzdách až do zatáčky to není nic lehkého, takže doporučujeme poctivý trénink. Meziplyny ale nejsou vyloženě nutný, i když je to pěknej pocit, pokud ho krásně trefíte 🙂

 

 

Netlačte na pilu

Při jízdě ve skupině to vidíme hodně často – vaši kámoši jedou rychleji a vy se jich zbytečně snažíte držet. Je to špatně a vy jedete mimo svoji „komfortní zónu“. Pokud je jejich rychlost na vás moc vysoká, nechte je klidně jet – počkají na vás na další křižovatce. Zbytečně neriskujte!

 


 

Zalehněte

Hodně jezdců jezdí tak, že i na sportovních motorkách sedí hodně vzpřímeně a nezalehávají za plexi. Když se pořádně skrčíte a posunete prdel maličko dozadu, dobře využijete aerodynamiky vaší motorky, motorka se bude lépe chovat a uvidíte na budíky. Tohle platí hlavně při svižnější jízdě.

 


 

Kam se mám koukat?

Motorka pojede tam, kam se vy budete koukat. Pokud uděláte v zatáčce chybu, nekoukejte se na svodidla nebo na ten jeden jedinej strom, ale dívejte se dále do zatáčky – v devíti případech z deseti motorka zatáčku projede. I když si myslíte, že je všechno ztracené, koukejte se na výjezd ze zatáčky a projedete ji. V ideálním případě byste měli lehce přidat plyn, aby se správně rozložila váha (40% předek, 60% zadek) a tím pádem měly pneumatiky optimální přilnavost. Samozřejmě, pokud někam vletíte rychle, není sranda zachovat chladnou hlavu, ale snažte se nepanikařit – to je vždycky ten největší průser! Pokud se ale koukáte správně, neměli byste se do krizovky vůbec dostat. Vždycky je lepší prevence než následné řešení!

 

 

Trénujte jízdu po zadním

Naučit se ovládat svoji motorku při extrémních situacích je jedna z důležitých věcí, které vám můžou zachránit život. Mít cit pro plyn, vědět, co se pode mnou děje a jak motorka reaguje na moje povely – to jsou základní dovednosti, které z vás udělají lepšího pilota. Neříkáme, že z vás musí být další Kevin Carmichael, ale není na škodu si občas nějaké lehké wheelie vyzkoušet. Alespoň budete připraveni na to, kdyby se vám motorka někde splašila, což u dnešních litrů nedá žádnou velkou práci.

Foto: Motohouse

1 komentář

  1. […] Nebuďte „hrrr“. Po zimě chvilku trvá, než za řidítky motorky dostanete zpátky správné návyky. Není větší blbost než to někde přepálit, rozbít mašinu hned v dubnu a pak celý léto koukat na to, jak ostatní jezdí, zatímco vy budete motorku draze lepit dohromady. To platí i pro autaře – dejte na ně většího majzla než obvykle. Chvíli trvá, než dostanou do podvědomí, že jsou na silnici zase motorky. Pomoct by vám měl i náš článek, jak být lepším řidičem – najdete ho ZDE. […]

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here