Připravili jsme pro vás výběr těch největších bludů spojených s motorkama, kterým se ale obecně věří a který se berou jako holý fakt.

Rozdělení do skupin…

Na každý motorce fouká, na každý zmoknete, každá vás může nechat upadnout, z každý spadnete unavení, když pojedete moc dlouho. Při četbě a sledování motocyklových testů tedy berte všechny ty naše kecy s nadhledem, jakože hledáme a pojmenováváme detaily – podstata motorky je totiž pořád jen ta jedna! (A to je dobře.)


 

Mně se to stát nemůže…

Tohle je naprosto základní motorkářská nepravda, protože – jak se často říká – motorkáři se rozdělují do dvou skupin: na ty, co už spadli, a na ty, co teprve spadnou. Každopádně!!! Nikdy nesmíte usedat na motorku s vědomím, že určitě spadnete či snad že vstupujete do nějakého rizika. Strach totiž plodí chyby. Obezřetnost, respekt, to je v pořádku, ale všeho s mírou – není nutný se toho bát víc, než je potřeba.


 

80 koní je směšně málo…

Klasický omyl všech těch teoretiků, kteří si motorku vybírají jen podle velikosti čísla vypsanýho v kolonce katalogu. Když budete jezdit trochu dýl, pochopíte, že to hlavní kouzlo je ve hravosti, ovladatelnosti motorky a hlavně ve využitelnosti jejího výkonu.

A že je daleko větší frajeřina umět to pořádně rozbalit na malý pětistovce než hrkat se na litru a bejt lidem pro smích. Tohle si musí srovnat v hlavě každý sám.


 

Dám si závodní gumy…

Čistě okruhové gumy mají větší grip než silniční homologované obutí, ale pouze při určité pracovní teplotě. Většina z nich totiž začíná správně pracovat až při dosažení teploty minimálně 80 °C!!! To nemáme nikdo na silnici možnost takhle moc zahřát. Závodní gumy potřebují před použitím nahřát pomocí nahříváků a až teprve potom poskytují skvělou přilnavost.

Ale připravte se na to, že můžete přijít o zpětnou vazbu, protože prostě nebudete vědět, kde leží jejich limit. Tím pádem pojedete pomaleji, než kdybyste měli čistě silniční gumy, které poskytují lepší odezvu při nižších teplotách. Stačí se podívat na závody Super Stocků – jezdci jezdí strašně rychle na homologovaných gumách. Oni slicky nepotřebují, a vy tím pádem také ne.


 

Podfouknu si gumy, bude mi to víc držet…

Nemusí to tak být vždycky. Velká styčná plocha se silnicí je sice důležitá, ale mnohem důležitější rozložit tu plochu rovnoměrně. A to se při podfouknutí standardních pneumatik nemusí vždy stát. Když se guma hodně roztáhne, uprostřed styčné plochy může vzniknout mezera, takže máš v reálu na silnici gumy méně.

Některé gumy (například Dunlopy s technologií NTEC) jsou na snížení tlaků při použití na okruhu konstruované, takže tam to se zvyšující se rychlostí smysl má.

Je ale potřeba říct, že standardní homologované gumy vydrží takovou zátěž, že je pro běžného řidiče prakticky nemožné dostat ji na limit. Nehledě na to, že mají oproti závodní gumě mnohem větší kilometrový nájezd.

Hrozně záleží na tom, jak je kdo používá a jak rychle jedeš. Podle informací od gumařských firem okolo 90% lidí, kteří jezdí na okruh, menší tlak nemá šanci poznat, i když si domněle myslí, že díky tomu pojedou rychleji.


 

Kontrola trakce mě zrychlí….

Ne vždycky tomu tak musí být. Aby vás kontrola trakce zrychlila, musí vám poskytnout mnohem větší důvěru v motorku. Pro někoho, kdo už teď jede tak rychle, jak mu mozek dovolí, není přepínač na řídítku něco, co ho přesvědčí, aby přidal plyn dřív a tvrději.

Velmi rychlý jezdec zase bude nadávat na to, že ho trakce brzdí, protože mu do řízení zbytečně moc kecá. Pro většinu lidí je to ale velmi dobrá záchranná síť a něco, co jim dovolí přiblížit se limitu přilnavosti v relativním bezpečí.


 

Sbalím každou buchtu…

To už dávno není pravda. Bývalo to tak, ale před 15 lety, když vlastnictví motorky bylo i ukázkou luxusu, jakože na to „mám“. Dneska už holky radši skočej do pořádný káry, kvůli tomu si motorku fakt nekupujte!

Tenhle stav má ale i svý výhody. Alespoň z motorkářskýho světa pomalu mizí všichni umělohmotní pozéři a zůstávají jen lidi, pro které je motorka doopravdy srdcovka.


 

Jen trénink dělá mistra!

… to je sice pravda, ale k jízdě na motorce nepatří jenom nekonečný pálení benzinu, ale taky trocha toho přemýšlení. Co to dělá? Kdy to dělá? Proč to dělá? Ptejte se a věnujte se teorii jízdy – to je podle mě největší motorkářské alchymie a pořád je v ní co objevovat.

Foto: Motohouse

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno