Navrhované změny v bodovém systému a sankcích
Přestupek | Současná bloková pokuta (Kč) | Navržená bloková pokuta (Kč) | Současná pokuta ve správním řízení (Kč) | Navržená pokuta ve správním řízení (Kč) | Současné body | Navržené body | Důvod |
Řízení vozidla pod vlivem alkoholu(nad 0,3 promile) nebo návykových látek | – | – | 2 500 – 20 000 | 7 000 – 25 000 | 7 | 6 | Přibližně každá 8. osoba byla v loňském roce usmrcena v důsledku alkoholu a jiných návykových látek |
Překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec a více (o 40 km/h a více v obci) | – | 5 000 | 5 000 – 10 000 | 7 000 – 25 000 | 5 | 6 | Nepřiměřená rychlost byla v roce 2018 příčinou 39% smrtelných nehod |
Překročení rychlosti o 30 km/h a více (o 20 km/h a více v obci) | do 2 500 | 2 500 | 2 500 – 5 000 | 4 000 – 10 000 | 3 | 4 | |
překročení rychlosti o 10 km/h a více | do 1 000 | 1 500 | 1 500 – 2 500 | 2 000 – 5 000 | 2 | 0 | |
Překročení rychlosti do 10 km/h | do 1 000 | 0 –1 500 | 1 500 – 2 500 | 2 000 – 5 000 | 2 | 0 | |
Vjíždění na železniční přejezd přes zákaz | – | 5 000 | 2 500 – 5 000 | 7 000 – 25 000 | 7 | 6 | 14 lidí zemřelo při střetu auta s vlakem, přes 160 střetnutí vlaků s autem za rok 2018 |
„Jízda na červenou“ – nezastavení na signál nebo pokyn „stůj“ | do 2 500 | 5 000 | 2 500 – 5 000 | 7 000 – 25000 | 5 | 6 | |
Držení telefonu při řízení | do 1 000 | 2 500 | 1 500 – 2 500 | 4 000 – 10 000 | 2 | 4 | 20% všech dopravních nehod je zapříčiněno nevěnováním se řízení. Častou příčinou nepozornosti je právě telefonování za volantem |
Nepoužití bezpečnostního pásu | do 2 000 | 1 500 | 1 500 – 2 500 | 2 000 – 5 000 | 3 | 4 | 28% řidičů, kteří měli v roce 2018 smrtelnou nehodu, nemělibezpečnostní pásy (spolujezdci 21%) |
Nepoužití autosedačky nebo nepřipoutání dítěte | do 2 000 | 1 500 | 1 500 – 2 500 | 2 000 – 5 000 | 4 | 4 | |
Řízení bez řidičského oprávnění (= motorista není držitelem řidičského oprávnění) | – | – | 25 000 – 50 000 | 25 000 – 75 000 | 4 | 4 | |
Řízení bez profesní způsobilosti | – | – | 5 000 – 10 000 | 7 000 – 25 000 | 3 | 4 | |
Dodržování bezpečné vzdálenosti – u nákladních vozidel (nad 3,5 t) při rychlosti nad 50 km/h musí vždy udržovat minimálně 50 m odstup – u osobních aut při rychlosti nad 80 km/h nedodrží odstup alespoň 30 m,
| – | 2500 | – | 4 000 – 10 000 | – | 4 | Malý odstup je častou příčinou nehod. Chceme tak začít trestat agresivní řidiče, kteří nedodržujíbezpečný odstup a ohrožují ostatní řidiče. Postih už zavedlo např. Německo, Rakousko, Slovensko. Doporučený odstup 2 vteřiny nedodržuje mimo obec 30 % řidičů. |
Řízení bez pravidelné lékařské prohlídky (důchodci a profesionálové) | – | – | 5 000 – 10 000 | 7 000 – 25 000 | – | – | |
Předjíždění vozidla v případech, kdy je to zakázáno | – | 5 000 | 5 000 – 10 000 | 7 000 – 25 000 | 7 | 6 | |
Parkování na místě vyhrazeném pro invalidy | 0 – 2500 | 2 500 | 5 000 – 10 000 | 2 500 – 10 000 | – | – | |
Otáčení se, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici | – | 5 000 | 5 000 – 10 000 | 7 000 – 25 000 | 7 | 6 | Nesprávné otáčení nebo couvání patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod |
Ohrožení chodce na přechodu | 0 – 2 500 | 2 500 | 2 500 – 5 000 | 4 000 – 10 000 | 5 | 6 | Loni bylo usmrceno 113 chodců, to je o 12 více, než v roce 2017. Viníkem nehod se zraněním či úmrtím chodce je ve většině případů řidič vozidla. K nejčastějším příčinám úmrtí chodců pořád patří nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. |
Nedání přednosti v jízdě | 0 – 2 500 | 2 500 | 2 500 – 5 000 | 4 000 – 10 000 | 4 | 4 | |
Jízda na motocyklu nebo mopedu bez přilby | 0 – 2 000 | 1 500 | 1 500 – 2 500 | 2 000 – 5 000 | 3 | 4 | |
Neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy | 0 – 2 000 | – | 1 500 – 2 500 | 7 000 – 25 000 | – | – | |
Nezastavení vozidla při dopravní nehodě (= jsem účastník nehody, od které ujedu) | Možno dle obecného předpisu 0-10 000 | – | 2 500 – 5 000 | 7 000 – 25 000 | 7 | 4 | |
Neohlášení dopravní nehody policistovi | -dle obecného předpisu lze uložit 0 – 10 000 | 2 500 | 2 500 – 5 000 | 4 000 – 10 000 | – | – | Při škodě nad 100 tisíc je již nyní povinnost ohlásit nehodu Policii ČR |
Nedovolené opuštění místa dopravní nehody(tj. nesetrvání na místě, nevyčkal příjezdu policie) | – | – | 2 500 – 5 000 | 7 000 – 25 000 | 7 | 4 | |
Jízda se zadrženým osvědčením o registraci vozidla (technickým průkazem) | – | – | 10 000 – 20 000 | 25 000 – 75 000 | – | – | Váže se k novele zákona 361/2000 Sb. – nově má policista možnost při zjištění zvláště závažných technických závad okamžitě zabavit osvědčení o registraci vozidla; výška sankce je tak úměrná tomu, že se jedná o vědomé, úmyslné porušování zákona |
Řízení vozidla bez registrační značky | – | – | 5 000 – 10 000 | 4 000 – 10 000 | – | – | |
Řízení vozidla se zakrytou či nečitelnou registrační značkou | – | – | 5 000 – 10 000 | 4 000 – 10 000 | – | – | |
Řízení technicky nezpůsobilého vozidla (z důvodu nebezpečné závady) | – | 2 500 | 5 000 – 10 000 | 4 000 – 10 000 | 5 | 4 | |
Svěření řízení vozidla osobě, o níž provozovatel nezná údaje potřebné k určení její totožnosti – kdo svěří vozidlo, musí být FO | Dle obec. předpisu lze: 0 – 10 000 | – | 5 000 – 10 000 | 7 000 – 25 000
| – | – | |
Méně závažné přestupky – níže vybrané příklady | |||||||
Špatné parkování | 0 – 2 000 | 0 – 1 500 | 1 500 – 2 500 | 2 000 – 5 000 | – | – | |
Zapomenuté doklady | 0 – 2 000 | 0 – 1 500 | 1 500 – 2 500 | 2 000 – 5 000 | – | – | |
„Nerozsvícená světla“ – porušení ustanovení o osvětlení vozidla | 0 – 2 000 | 0 – 1 500 | 1 500 – 2 500 | 2 000 – 5 000 | – | – |
Srovnání se zahraničím
Polsko | Rakousko | Itálie | Francie | Slovensko | ČR | |
Telefon | 1 200 Kč + 6 bodů | 1 300 – 1900 Kč | 4 130 – 16 600 Kč + 5 bodů | 3 500 Kč + 3 body | 515 – 1 530 Kč | 2 500 Kč na místě; 4 – 10 000 Kč + 4 body |
Červená | 8 700 Kč | 1 000 – 55 900 Kč + 3 měsíce zákaz | 4 180 – 16 550 Kč + 6 bodů | 3 500 Kč + 4 body + 3 roky zákaz | 3 850 Kč | 5 000 Kč na místě; 7 – 25 000 Kč + 6 bodů |
Alkohol | až 29 900 Kč + 10 bodů + 3 měsíce až 10 let zákaz + vězení | 7 700 – 151 200 Kč + až 6 měsíců zákaz | 13 600 – 153 700 Kč + 3 měsíce až 2 roky zákaz + vězení | 3 500 – 230 600 Kč + 6 až 8 bodů + 3 až 4 roky zákaz + vězení | 5 120 až 25 600 Kč + až 5 let zákaz | 7 – 25 000 Kč + 6 bodů + + – 12 měsíců zákaz řízení |
Ministerstvo dopravy poslalo do připomínkového řízení návrh změn bodového systému v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Cílem je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích. Návrh nepřinese zásadní zpřísňování pokut, v případě bagatelních přestupků ministerstvo dopravy naopak navrhuje pokutu snížit.
„Zaměřujeme se na nejčastější prohřešky na silnicích, které někdy končí i tragicky. Cílem je postihovat především piráty silnic, kteří ohrožují ostatní. Kdo neporušuje pravidla, nemusí se obávat, že od policie dostane vysokou pokutu a body na své konto. Naopak bagatelní přestupky jako špatné parkování, zapomenutí dokladů nebo nízké překročení rychlosti je bez bodů a bez drakonických pokut,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Nová podoba bodového systému počítá s udělováním bodů ve třech pásmech 0, 4 a 6 bodů. Zavádí se zároveň princip dvakrát a dost, pokud se tedy řidič dopustí závažného přestupku dvakrát, přijde na rok o řidičské oprávnění. O uloženém počtu bodů se řidič okamžitě dozví. Kdo bude chtít, bude moci dostat informaci například textovou zprávou.
„U méně závažných přestupků se pokuty sníží. Např. překročení rychlosti o 10 km/h, kdy dnes jsou dva body, snižujeme na nulu. Mírnější budou pokuty u špatného parkování, zapomenutí dokladů nebo nerozsvícených světel. U těchto přestupků ponecháme u blokové pokuty rozpětí nula až 1 500 korun, aby policisté měli prostor pro to řidiče na přestupek upozornit a u nejméně závažných řešit domluvou,“ dodává ministr Ťok. U bagatelních přestupků může dnes policista na místě uložit až dvoutisícikorunovou pokutu.
Návrh zavádí pevně dané pokuty, které policie může uložit na místě. Konkrétně za vjetí na železniční přejezd přes zákaz, překročení rychlosti o 50 km/h nebo například projetí křižovatky na červenou bude 5 000 korun na místě a šest bodů. Za držení telefonu při řízení nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti policista na místě uloží 2 500 korunovou pokutu a řidič dostane čtyři body. Nepoužití bezpečnostních pásů, nepoužití autosedačky, nepřipoutané dítě nebo jízda na motocyklu bez přilby přijde na 1 500 korun a řidič dostane čtyři body.
Novela také navrhuje po britském vzoru zavedení tzv. řidičáku na zkoušku. Ze statistik jednotlivých zemí EU vyplývá, že řidiči s krátkou praxí jsou častými viníky dopravních nehod s vážnými následky. Začínající řidiči by proto mohli mít po dvouletou dobu pouze šestibodovou hranici, po které mohou přijít na rok o řidičský průkaz. Zavedení tohoto opatření například v Rakousku snížilo počet nehod se zraněním o 19 procent.
zdroj: TZ MDČR
Bez helmy pouze ohrožuji sám sebe.
V podstate s vyse zminenymi zmenami souhlasim az na:
1) Nedodrzovani bezpečné vzdálenosti – jelikoz je to (zcela spravne) nove vynucovano dal bych u blokove pokuty rozsah 0-2500, aby se nejdrive mohla provadet osveta “domluvou” a az pak trestat ridice.
2) Neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy – pokud neni mozne resit na miste blokovou pokutou a zakladni rozsah je 7-25k tak mi to prijde az prilis drakonicke. Pokud lze resit na miste blokovou pokutou, tak je tam nesmyslny nepomer a povede to k tomu, ze clovek radeji zaplati radove nizsi blokovou pokutu i pokud vi, ze jej policista jen sikanuje a prestupek nespachal.
Navic zakazy/prikazy smeru jizdy jsou obcas dost nesmyslne rozesety (a obcas jsou umisteny z velice dobrych duvodu), tudiz by mela byt brana v uvahu mira obecneho ohrozeni.