“Tady máte dvě motorky a na hodinu je trať vaše.” Tak zněl zcela jasný pokyn zástupců Bridgestone ČR, kteří do Mostu přivezli novou hypersportovní gumu s označením S20. Lascivně bílá Ducati 848 odfukovala na ohřívákách, zatímco zle nahrbená KTM RC8 měla gumy studené. To aby byla větší sranda, pravděpodobně…

Ne, bylo to trochu jinak. Bridgestone tvrdí, že nové S20ky mají extrémně krátkou dobu zahřátí na provozní teplotu, takže tady jsme si to mohli v reálu vyzkoušet.

Nejdřív ale trochu teoretických informací o nových gumách:

Nejnovějším plodem vývoje společnosti Bridgestone je pneumatika BATTLAX Hyper Sport S20, která využívá všech předností výše uvedeného technologického transferu. Pneumatika S20 obsahující nejnovější technologie odvozené od závodních pneumatik poskytuje nepřekonatelný výkon během zahřívací fáze, neuvěřitelnou úroveň přilnavosti na mokru i suchu a vynikající komfort při jízdě ve městě, na silnici i na závodní dráze.

Pokroková konstrukce využívající osvědčené technologie bezešvého ocelového nárazníku MSB (Mono-Spiral Belt) a vysokotažného pogumovaného kordu HTSPC (High Tensile Super Penetrated Cord) poskytuje optimální styčnou plochu při jakémkoli náklonu. Výsledkem je větší přilnavost za všech podmínek.

Vzorek běhounu pneumatiky S20 byl opatřen drážkami, které se uprostřed běhounu narovnávají, čímž se podařilo vylepšit výkon při průjezdu zatáčkou v malém náklonu, zejména na vjezdu do zatáčky. Vpředu zasahují boční drážky až do ramenní části, čímž zlepšují pocit kontaktu s vozovkou při větším náklonu a zvyšují přilnavost na mokrém i suchém povrchu.

Nová směs obsahující velké množství siliky a společností Bridgestone patentovaný polymer NanoPro-Tech™ poskytuje přesvědčivou přilnavost hned od začátku jízdy během zahřívací fáze, aniž by to bylo na úkor životnosti, při současném vylepšení přilnavosti na mokru a při nízkých teplotách.

Pro zlepšení přilnavosti na suchu, zajištění vysoké stability při průjezdu zatáčkou a další prodloužení životnosti byla na přední i zadní pneumatice použita technologie 3sekční běhounové směsi 3LC (3-Layer Compound) s optimalizovanou segmentací měkkých a tvrdších směsí.


Tolik oficiální tisková zpráva. A jsem se na gumách Bridgestone S20 v Mostě cítíl? Musím říct, že moc dobře. Jako první jsem skočil na Ducati 848, kde byly gumy předehřáté. Už první – opatrnější – nájezd do retardéru ukázal, že tohle je hodně vychytaná guma. Motorka jde citlivě pouštět do náklonu a není přehnaně ochotná, jako to někdy bývá u čistě závodních gum. Profil S20ek je v tomhle ohledu spíše silniční, takže je tady i potřebná stabilita a ne jenom ochota padat co nejrychleji do náklonu. Zaváděcí kolo si dávám vlažně, ale při výjezdu na cílovku už 848 pořádně zatopím. Zadek se zakousne do asfaltu a motorku vyfoukne s ohromnou jistotou na rovinku.

Kdo zná mostecký okruh, bude vědět, že poslední pravá zatáčka je hodně rozbitá a pokud nejedete opravdu přesně – tím myslím s kolenem na obrubníku, aby kola lízala bílou čáru na vnitřku – gumy tady mají dost práce, aby udržely motorku na silnici. Schválně jsem tenhle kus rozbitého asfaltu trefil, protože mě zajímalo, jak gumy zareagují. Ducati tady maličko odskajuje, ale to bude spíš nastavením podvozku, které je pevné jako fošna. Není to nijak příjemné, ale nebojím se, že gumy ztratí grip – to je důležitý!

Zajímalo mě, jak se S20ky budou chovat v nezahřátém stavu na agresivním dvouválci KTM RC8. Bridgestone sice tvrdí, že na ohřátí gum stačí pár metrů, ale pro jistotu si dávám první kolo sice svižně, ale ne rychle. Jedno kolo opatrně, tím nikdy nic nezkazíte. Pneumatiky jsou podle reakcí podvozku teplé při nájezdu “k Matadoru”, takže asi po půlce kola. To je hodně dobrý!

Jak už jsem psal, profilově S20 nevypadají jako sportovní gumy, proto jsem se zaměřil na rychlost změny směru jízdy a přilnavost v plném náklonu. Motorka na překlápěčkách reaguje rychle a jistě a nebojím se to přirovnat k čistě závodním Bridgům R10. Oproti například Dunlopům GP Racer je tohle mnohem sportovnější chování, a to mi vyhovuje. Prvotní zatočení je sice rychlé, ale ne přehnaně rychlé. Grip gum je v plném náklonu vynikající a nebojím se Kátéemce “topit” už kousek za vrcholem zatáčky.

Jaká bude životnost? S20ky jsme trápili celou hodinu a subjektivně ubyla necelá půlka vzorku. Daleko důležitější je, že si přední i zadní pneumatika zachovala svůj profil a nebyla roztrhaná. Na zadku bylo po stranách jemné zvrásnění, předek byl naprosto čistý.

Takže jo, Bridgstonům S20 dávám palec nahoru. Rychle se zahřívají, mají neutrální reakce, řízení je přesné, ale ne zbytečně rychlé, grip je vynikající a životnost vypadá hodně dobře. Zatím jsme je nejezdili na silnici, ale chystáme se je obout na jednu z našich dlouhodobě testovaných motorek, takže potom budeme chytřejší.

Foto: Bridgestone

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno