Jsou báječné a neuvěřitelné. Jsou tu mnoho let a pořád mají co říct. Nahlédněte do kuchyně nesmrtelnosti – jaké tedy musí být motorky, které vydrží v produkci značky i několik desetiletí

Když se motorka doopravdy povede, není problém, aby se v produkci své značky udržela i víc než dvě desetiletí. A v období, kdy se jednotlivé modely střídají na trůnech co dva roky, je to až k neuvěření, že se něco podobného ještě vůbec může dít.

Legendární, povedené a milované kousky má skoro každá fabrika a jejich fanoušci se počítají na zástupy. A co víc, mnoho z těchhle „trvalek“ se bude prodávat nejen letos, ale bezesporu i dál. Provedeme vás nyní tímto světem, vítejte ve světě toho opravdu nejklasičtějšího, co byste si mohli na současném motocyklovém trhu přát.

 

Ducati Monster (1993)

Díváte se na klasický trubkový svařenec a v té změti cik-cak posvařovaných trubiček vám začne z ničeho nic docházet, jak jednoduché to může být, když se začne vymýšlet nesmrtelná motorka. Monster přišel v roce 1993 jako devítka, šestistovka přišla o rok dýl a jednalo se o vzduchem chlazený L-twin s desmodromickým rozvodem. Ten tu zůstal v různých obměnách až do dneška a v jádru je to vlastně pořád ta stejná motorka.
A to je dobře. Protože tím pádem jsou zde také všechny ty přednosti, které tahle bestie (překlad názvu) má. Vezměte třeba ten zvuk, hmmmm… Považte sami, už na první pohled je znát, že jedete Ducati, že je nekompromisní, tvrdá, neohraná a vy jste týpek, který prostě nebude hrát druhý housle a stát někde v koutku opodál. A další plus – už v době svého vzniku to byla hrozně lehká a čiperná (což se o mastodontech té doby tedy nedá říct ani omylem) motorka, takže se okamžitě zapsala do duší všech pouličních rváčů, kterým se trefila přesně tam, kam bylo potřeba.
CENA: od 199.000 Kč

 

Moto Guzzi California (1981)

Odkud nám je, sakra, tahle obrovitánská motorka tak povědomá? Kde to jen bylo? Proč se mi pořád do podvědomí vtírá pocit z šera našeho malého vesnického kina?
No jasně, ty nezapomenutelné policejní honičky a filmy, kde herec musel být ještě tak trochu kaskadérem, ženský nebyly z plastu a když svítilo sluníčko, tak to bylo doopravdy a nebyl v tom zapiklovaný žádný počítačový animák.
California je prostě snem všech, kteří potřebují ke štěstí plechový blatník, doširoka roztažené válce a svět už se jim dávno valí kolem hlavy úplně jinou rychlostí, než aby ho vůbec stačili hodnotně vnímat. K téhle motorce patří muzika Beach Boys a dlouhé sobotní odpoledne, stejně jako poněkud kratší vypasovaná kožená bundička.
A jestli se ptáte na koně či na chování v zatáčkách, bez zardění otočte hlavu a běžte zas o dům dál. Pro vás se tahle motorka nenarodila!
CENA: od 289 900 Kč

Harley-Davidson Softail Classic (1985)

Jedna z prvních motorek, které jsme měli jako kluci možnost zaznamenat na plakátech v pokojích našich starších kámošů. Masivní přední vidlice, fortelné přední kolo, vykrojený tvar obrovského sedla – to všechno jako by dávalo tušit, že tohle bude ta pravá mašina, kterou budeme milovat navždy, a kdykoli někde uvidíme její obrázek, bude nám jasné: „Že tuhle hromadu železa jsme tehdy jako kluci doopravdy zbožňovali.“
Bezesporu. Nejen proto, že se Softail nestal (a stále není) jenom nějakým prázdným kultem. Už ve své době znamenal obrovský krok vpřed – vychytávkou byl (mimochodem od té doby často kopírovaný) jakoby pevný nepružený rám, který ovšem klame tělem a každé děcko moc dobře ví, že fungující tlumič je schovaný pod převodovou skříní a motorka tedy není úplně jak dřevěná deska. A ještě jeden převratný vynález tu je. Harley tehdy právě tomuto modelu nadělil nový motor Evolution® o objemu 1340 cm³ – a je to krásná OHV klasika!
Mohutné sedlo, brašny, případně vysoký ochranný štít – popravdě, ve světě čoprařů asi nenajdete větší klasiku.
CENA: od 21 096 €

 

Honda Gold Wing (1975)

Téma na předlouhou výpravu do historie. Gold Wing přišel v roce 1975, tehdy ještě jako čtyřválec. Po pěti letech dostal obrovitánské kapoty a stal se skutečným cesťákem a průvodcem celé jedné generace, která začala objevovat možnosti, jak lze strávit dovolenou nejen v hotelu u moře, nýbrž i s daleko otevřenějším obzorem – tedy na motocyklu.
V roce 1984 se do útrob stroje nastěhoval hedvábně jemňoučký šestiválec (boxer) a Gold Wing navždycky prchnul ze všech představitelných kategorií a všem svým konkurentům. Ano, je to stále gigant, který váží okolo 400 kilogramů, a když ho uzavřete do útrob garáže, tak to znamená, že vaše auto už navždy zůstane venku na dešti a na větru.
A použitelnost i po těch letech? Bezkonkurenční. Vlastně každý, kdo se svezl, je příjemně překvapený, jak perfektní může být tenhle pocit z jízdy, jak monumentální to je, když se Gold Wing pustí do samotné jízdy. ABS, rádio, vyhřívání – tohle všechno tenhle koráb převzal ze světa automobilů – a co vlastně už chtít víc.
Kdo si tuhle motorku jednou koupí – ten už povětšinou nemění. Maximálně tak za novější model – a i ten si většina majitelů dopřává jen jako „druhou“ motorku pro radost a pro štěstí.
CENA: 679 900 Kč

 

Triumph Bonneville (1959)

Když si vezmete obrázek první T120 a letošního modelu Bonnevillu, pak pochopíte, že tady se zastavil čas, a že tady budete „retro“ asi ze všeho nejvíc. A to je hrozně dobře, protože tohle je exponát, který si zaslouží jen úctu a slova chvály.
Ano, vlastně se s ní hýčkáme pohledem pokaždé, když ji potkáme, a závidíme všem jejím majitelům, kteří se dokážou nebát vyjádřit jejím prostřednictvím svou individualitu i své štěstí.
O tom totiž Bonneville vždycky byl. Už v době svého vzniku byl mezi tehdejší konkurencí k nepřehlédnutí. Jednoduchý řadový vzducháč dával něco okolo 46 bhp a při pohledu na jednoduchou kotoučovou brzdu si řekněme, že to vlastně bylo „až až“. A pak už jen stačilo vyměnit nakopávačku za startér a máme tu vlastně současnou podobu. Je to motorka, která je opřená o zeď vaší milované hospůdky stejně tak dneska jako v roce 1960…
A proč jsme ji tedy nevyhlásili za absolutního vítěze dnešního classic-žebříčku? Těžko říct – snad proto, že v našich zeměpisných šířkách má jen málokdo klasickou irskou vychlastanou postavičku a čeští „buchtíci“ za její řídítka tak nějak „na oko“ nepásnou. Bonneville, sorry, prohrál jsi to jednoduše proto, že nejsi pro každého…
CENA: od 210 600 Kč

 

Yamaha XJR 1300 (1994)

Proč jsme vybrali XJR jako jednu z nejklasičtějších motorkek? To vysvětlíme jednoduše – je nám hrozně blízká, se vším, co k ní patří. Velký naháč, dominantní řadový čtyřválcový motor, příjemné jízdní vlastnosti… Jednoduchá a krásná motorka. Tady není co řešit, kdybychom si dnes měli jít koupit motorku, která nás zaveze do historie, koupíme tuhle. Tehdy – ani dnes – bychom se totiž nemuseli vůbec za nic stydět.
Stále je to oku lahodící mistrovské dílo, které kombinuje klasický vzduchem chlazený motor se čtyřmi ventily na válec, vstřikování paliva a skvěle znějící přívěru EXUP. Dvojitý ocelový kolébkový rám doplňuje znamenitě vyvážený podvozek.
CENA: 274 990 Kč

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno