Znáte ten pocit, když něco vyždímete do poslední kapky? Totální slast. A přesně taková je jízda na Yamaze R3. Můžete točit do nekonečna, pořád full gas – která jiná motorka vám tohle na běžný silnici dá

1/ Je lehká

Je známá pravda, že přebytečná hmotnost škodí téměř všemu – rychlost, hbitosti, schopnosti zabrzdit a také spotřebě paliva. R3 není zbytečně obtloustlá, ale díky chytré konstrukci a neošizeným materiálům je taky štíhlá. Jednoduše krásná zalehávačka, co vás naučí využívat všechno na absolutní maximum. Vždyť považte, plně natankovaná má 169 kilo a to je hodnota, kterou není radno podceňovat.

Podvozek tvoří klasický rám z ocelových trubek, odpružený vpředu klasickou vidlicí a vzadu centrálem na hliníkové kyvce. Velký přední kotouč o průměru 298 mm s dvoupístkovým třmenem a zadní jednopístek na 220mm disku krotí ABS, které Yamaha dala třístovce do základní výbavy. Fajnová je ergonomie, alespoň pro piloty menšího vzrůstu. Habáni budou mít hodně váhy na rukách.

 

2/ Točí se do bezvědomí

42 koní, přesně tolik ze sebe dokáže její řadový dvouválec vyždímat. Jakkoliv je tohle hodnota, která asi nechá piloty překoňovaných superbiků v naprostém klidu, neměli byste se v žádném případě ušklíbat. Staré pořekadlo mluví o tom, že je mnohem výživnější jet na pomalejší motorce rychle, než jet na rychlé pomalu. Není tady žádná záludnost na plynu a motorka reaguje sice bez zaváhání, ale postrádá náruživost větších objemů, což je pochopitelné.

Ručička otáčkoměru letí k červené hranici s nadšením a oproti jiným malorážkám je tady přímé spojení – vyšší točky rovná se nárůst rychlosti, nejenom hlučnější doprovod rozmotaného jádra. Nováčci ocení lehkost spojky a její dávkovatelnost, kdo by chtěl motorku používat i na delší cesty, má tu možnost. Převodovka je dobře odstupňovaná a na šestku zle pohodlně přežít i delší dálniční přejezdy. A dokonce ani moc nevibruje.

3/ V zatáčkách pořežete všechno

Obujte pořádné gumy a budete králem vinglů. Náš testovací kousek měl nazuté Dunlopy D212, které motorku změnily k nepoznání. Sériové pneumatiky nejsou špatné, ale tohle je zcela jiná liga a R3ku to posunuje velmi blízko k hranici „nenabouratelné“. Jistota a přesnost podvozku je na úrovni mnohem větších motorek a je vlastně úplně jedno, jakou rychlostí do zatáčky najedete. Tahle malá Yamaha totiž zvládne doslova nemožné. Vletěli jste do utahující se zatáčky moc rychle a potřebujete víc náklonu?

Není problém, záleží jen na vaší odvaze. Skvělá byla jak na silnici, tak na brněnském okruhu, i když spousta lidí by si mohla myslet, že třikilo na takové trati nemá co dělat. Naprostá blbost! Až budete brát venkem pětkrát výkonnější superbiky, budete se křenit ještě za týden. Na konci cílovky nebylo téměř potřeba brzdit a stačilo podkopnout dva kvalty – boží pocit, to vám můžu odpřisáhnout.

Brzdy nejsou nic výjimečného a při opakovaném tvrdém manévru  začnou vadnout, ale fungují spolehlivě a motorku dokážou zastavit z jakékoliv rychlosti bez vytřeštěných očí. OK, nebudu tvrdit, že šasi má pevnost jako eršestka a přenos váhy do tlumičů je tady docela znatelný, ale alespoň jasně cítíte, co vám podvozek chce říct. Zadní péro se dá poštelovat v sedmi stupních a dokáže jízdu zklidnit. Sakra, tohle jsem si užil jako dlouho nic.

 

4/ Vypadá jako mini-R6

Není to jen hračka, ale opravdová motorka. Má ty správné ingredience, aby dokázala pobavit jak nováčky, tak zkušenější taviče. Je jedno, kde ji budete používat – zvládne město, obyčejnou točivou okresku i velký závodní okruh. A navíc bohovsky vypadá. Kvalita zpracování je bez výhrad a na první pohled je to pohlednej strojek jasně zapadající do sportovní rodiny ladiček. Suprové jsou barevné ráfky a hodně se nám zamlouval i budík s indikátorem zařazené rychlosti. Není to ošizený bajk jdoucí jen po co nejlepší ceně. A to je prostě dobrý.

 

5/ Naše redakční postoje a pohledy

Jirkovo plavná jízda: Když tuhle R3 v Hamamacu vymýšleli, na mě si evidentně ani nevzpomněli. A už vůbec je nenapadlo, že o tý motorce budu psát boxík. První dojem je jasnej a je v souladu s dobou, tudíž není třeba nad tou skutečností ohrnovat nos – je to prostě klasickejplasťák dnešních dní a po otočení klíčku si snadno svoje pocity spletete s těmi, které zažíváte při hraní playstationu. Ta snadná ovladatelnost je nebezpečně matoucí, jelikož ve skutečnosti máte pod sebou zbraň otočenou hlavní prosti sobě. Ačkoli je to jen tříkilo a v čevenejch jsem byl co chvilku, neumím ani zdaleka využít potenciál týhle motorky, ale i tak mi bylo jasný, že tady musím velmi opatrně a k tomu, abych obsáhnul celou myšlenku tohohle stroje mi ještě nějaký desetitisíce kilometrových zkušeností chyběj. V rámci svých možností ale musím říct, že to jede moc pěkně, a když se člověk vyvaruje toho červenýho pole, užije si moc parádní jízdu, má-li před sebou zakroucený silnice s dobrým asfaltem. Umím si představit moc příjemnej tejden na týhle fialový mrše. Jen to chce mít mladý záda a silný ruce, na kterých nesete celou svou váhu.
(*autor, grafik motohouse, zástupce rasy vyklidněného čtyřicátníka)

 

 

Kardovo plavná jízda:  Vše podstatné již bylo vyřčeno. Já tedy přidám jen takový drobný postřeh, který mi při krátké projížďce proletěl mým mozkovým softwarem. Jak se říká „na první dobrou“. Jsem dítě, které ještě pamatuje stopětadvacítkové dvoutaktní jednoválce. Motorky, které musely kvičet a vy jste museli umět práci s plynem a na spojce, aby se doopravdy povedlo něco tak triviálního, jako je rozjezd. Tyhle dvouválcové čtyřtakty jsou sice vstřícnější, ale pořád to v nich je. Chtějí plný plyn, otáčky, hromadu otáček. A právě proto mě napadlo, při té první projížďce, že už by se opravdu mělo začít přemýšlet o nějaké závodní kubatuře, která by tyhle raketky z ulice ( R3, Ninja 300, CBR3000R) svedla proti sobě do jednoho závodního pole. Myslím, že by z toho byl racing jako zvon, nemyslíte?
(*autor, teoretik motohouse, zástupce rasy odkojené 2T Racingem)

Foto: archiv

1 komentář

  1. Pro Kardu, kouknul bych se na WSBK závody WorldSSP300 🙂 má tam všechny tyhle krásky a pohled na ně je parádní. A jen tak mimochodem, v Portugalsku vyhrála A.Carrasco (sedlá ale Kawasaki), která jede i Moto3 :-).

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno