Je jedno pošmourný listopadový pondělí a já sedím na lavičce před technickou. Během čekání v hlavě bilancuji ty čtyři roky, který jsem se svou kráskou strávil. Er-jedna s Big Bang motorem je legenda. Takže, jaký to bylo?

 V listopadu 2009 jsem si splnil svůj životní sen a z obchodu Yamaha Filipenský Jihlava jsem si odvezl fungl novou Yamahu YZF R1 – Big Bang, svoji vysněnou motorku. A teď se v sedle své „number one“ dám na cestu časem zpět…

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu

 Klasika Yamaha proč?

Před Big Bangem jsem toho měl už hodně – Jawy a Čízy, Suzuki RF600R, R1-2001 a R1-2006… se všemi motorkami jsem byl nadmíru spokojen a najezdil jsem na nich okolo sta tisíc kilometrů. Podařilo se mi na nich procestovat asi 25 zemí Evropy. Což mi přijde docela dobrý.

Mým absolutním snem byla R1 2007–2008. Jenže pak najednou kluci japonský přišli s Big Bangem a já nemohl jinak. Byl jsem na jejím roll-outu v březnu 2009, svezl jsem se na ní v rámci Yamaha dnů v Brně, cena byla ale příliš vysoká a já jsem chtěl prostě funglovku. Celý léto jsem slintal nad fotkama a přemýšlel, jak si tenhle svůj sen splnit.

No a najednou v listopadu 2009 telefonát od pana Filipenského a nabídka, která se opravdu nedala odmítnout… velká sleva plus starou R1 vezmou protiúčtem na bazar. Excelentní, svět je krásnej! Rychle schrastit prachy, vyřídit formality, chladný přelet do Jihlavy a zpět a ke konci měsíce už byla nová R1 pod plachtou doma v garáži a nastalo dlouhé čekání na jaro, muka pekelná…

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu

 
A pak to přišlo

V březnu 2010 jsem ještě jen kolem komína rychle odkrouhal na chladných cestách 1000 km a už se těšil na první garanci a úpravy. Jako šmahem šly dolu výfuky, originály byly opravdu ne úplně povedený a byly nevzhledný (ve dvou sice moc nejezdím, ale štvalo mě, že kvůli nim byl převoz baťůžku skoro nemožný) a dvojice LeoVince posunula už tak hutný sound ještě o level dál. Koupil jsem vyšší plexi. Lešeňový držák SPZ nahradil ermaxový, jenže tady jsem narazil, kvalita byla nula – upadnul mi v Belgii ve Spa, a tak jsem pak koupil držák Barracuda i se všemi čtyřmi blinkry a od té doby spokojenost. Jo, holt člověk občas nějakou tu blbost udělá.

Postupem času dostala eR-jednička přepáčko PP tuning (totální spokojenost, bezva produkt), brzdovou i spojkovou páčku PP tuning, pancéřky PP tuning, nové gripy, barevnou matici krku řízení, zadního kola a šroub plnění oleje, padáky Barracuda, modrou řetězovku RK, KN filtr, sem tam nějakou samolepku a spoustu lásky a péče…

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu

Do úprav podvozku jsem nešel, mám vcelku standardní rozměry (komba 52), tak ani nebylo potřeba. Motor má síly dost, jen jsem na chvíli zkusil dát pastorek s 15 zuby místo sériových 17, ale asi po 2000 km jsem šel zpět na 17, motorka už byla moc ostrá (v módu A až nepříjemně) a dost mě štvaly rozhozený údaje na displeji, neseděla rychlost, čítač km, spotřeba atd. Dá se říct, že kromě výfuků je motka i po padesáti tisících kilometrech v podstatě originál…

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu 

 

Jaká je to motorka?

Duší je R1 opravdu hodně jiná než její konkurence, ze začátku jsem si musel zvykat na vibrace motoru, které ale nad 8000 otáček zmizí, v nižších otáčkách můžou neznalého věci překvapit, ale jakmile tuto vlastnost přijmete, nechcete jinak. Zjednodušeně řečeno, do osmi tisíc toček se motka chová jako motor do V, nad osm tisíc se stává řadovým čtyřválcem. Spodek motorka díky technologii „crossplane crankshaft“ a upravenému zapalování opravdu získala, střed otáček je boží, na úplném vršku mají předchozí modely možná více šťávy, ale celkově mi Big Bang prostě přijde o trošku jakoby mohutnější v tahu, má jednoduše větší šťávu.

Velkým skokem jsou módy, „STD mode“ je prostě standardní R1 se všemi plusy i mínusy, „B mode“ motorku trošku zleniví, ale i tak je to pořád pekelnice, i když trošku ospalá. „A mode“ pak prostě vyrazí dech, R1 jako by najednou někdo nakopl a to pravé rodeo může zažít… motorka letí vpřed jako šílená, reaguje na plyn úplně jinak, prostě ostřeji a živelněji, točky se ženou do červenýho… pro řidiče peklo i ráj na zemi. Teď to chce maximální soustředění, a hlavně citlivě motorce dávkovat plyn, pak je i v takovým trapu čitelná a výkon plně pod kontrolou. Skvělý, návykový, opojný…

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu

 

Zatím 54 000 a počítáme dál

Pokaždé, i po těch více než 54 000 kilometrech v sedle, se těším, až kvalita cesty napoví, že teď je čas na „A mode“, a užívám si té proměny. Zkrátka boží, díky, kluci japonský. Vždy, když se na R1 někdo svezl a vyzkoušel si tuhle A-airlines, sundával po jízdě helmu a vypadal hodně opařeně a vyjukaně… mlask.

Kilometry přibývaly, stali jsme se jednou duší i tělem, i když už jsem miloval, znovu jsem se zamilovával… To, co dala Ona mně, jsem se jí snažil, snažím a budu snažit vracet maximální péčí… Vím, prachy jsou prachy, ale tohle si prostě každá motorka zaslouží aspoň v minimální nutné míře.

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu

Co bych Big Bangu vytknul? Těžko říct. Hřeje se, není to nic světoborného, ale zácpy v horkých letních dnech jí prostě nedělají dobře. Jakmile se jede, byť minimální rychlostí, větráky to zvládnou, ale popojíždění či stání v kolonách je dost šílený, sedlo pálí, prostě vajíčková legrace…

Při prvním startu dne či po delším stání si motor po stisku startéru a při rozběhu jakoby zachrčí, je to způsobeno tlakem oleje a napínákem rozvoďáku, než se systém natlakuje, chvilku to prostě trvá. V podstatě je to zkrátka vlastnost koncepce tohoto motoru, nic co by stálo za zvýšenou pozornost.

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu

 

Real World a YZF-R1

Jedinej problém, který jsem s R1 měl, byla oddělaná spojka a nutnost ji vyměnit po 10 000 km. Doteďka je mi záhadou, jestli to byla moje chyba (že jsem nesledoval a neupravoval vůli na spojkové páčce), anebo to byla daň za zajetí motorky jako celku, výrobní vada, nevím… Nicméně druhá spojka je v motorce již 44 000 km a při poslední kontrole a přeměření tloušťky lamel vykazovala minimální opotřebení a je ve výborné kondici. Jinak anti-hoppingová spojka je super věc, v kombinaci s dostatečnou a dobře dávkovatelnou decelerací motorem je i hrubější podřazování bez problémů a motorka i v nájezdu do zatáčky plně a čitelně pod kontrolou.

S motorkou drandím normální cesty, dálnice i okruhy, jezdím tak nějak svižně normálně, hlavně vždy dojet domů. Dlouhodobá spotřeba se mi ustálila na konci letošní sezony na 8 litrech, což je docela v poho, čekal jsem víc. Kdo tvrdí, že se na R1 09 nedá cestovat, tak kecá… Zatím jsem projel ČR tak nějak opět komplet, NDR i NSR, Dánsko, Švédsko, Polsko, Slovensko, Rakousko, Belgii, Maďarsko, Bosnu a Hercegovinu, Srbsko, Chorvatsko, Slovinsko…v plánu mám i Rumunsko a pojedeme i dál. Největším racingovým zážitkem určitě vždy znovu a znovu Brno, ale i Nürburgring – Nordschleife, tam si R1 vyloženě chrochtala…

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu

Pro mě osobně je YZF R1 Big Bang prostě srdcovka, v podstatě univerzální motorka. Na okruhu rychlá a skvělá, na cestování má síly a chuti dost, lidi se za ní i před ní otáčí i po čtyřech letech, a když chci, dokáže i klidně a pohodově plout krajinou a dovolit mi kochačku… Je mi jasný, že je na trhu pár silnějších a rychlejších biků, ale jakákoliv R1 je zkrátka R1. Kdo ji jezdí, určitě ví, o čem mluvím.

 

U mě zkrátka skvělý… (to be continued… 100 000 km)


 

 Kolik toho snědla

Er-jedničku udržuji v režimu pravidelných servisních kontrol (každých 10 000 km), a to jedině v Yamaha Filipenský Jihlava. Prodejce mi poskytuje i takové pozáruční servisní zázemí a podmínky, že není překážkou ani těch 70 km mezi Čáslaví a Jihlavou a nemám potřebu servis řešit někde po garážích. Za tu dobu mě potkaly pravidelný výměny kapalin, druhý destičky, svíčky, seřízení vůle ventilů… nic moc velkýho. Mám třetí řetězovou sadu (DID – sundána předčasně cca ve třetině životnosti, RK – 30 000 km, RK zatím v poho), šestou sadu gum (první Michelin Power Pilot, 4x Metzeler M5 Interact, v současné době Pirelli Angel GT). Doporučuju dodržovat rozměry určené výrobcem, jednu sadu Metzelerek jsem zkusil – zadek 190/50 místo 55 – a nebylo to ono, motorka byla taková jalová, poskakovala a divně zatáčela. Tlaky dle návodu – 2,9 a 2,5, nezapomínat měnit olej v předních tlumičích, pár kaček navíc a motorka i jezdec to určitě ocení. Kosmetiku na motku i řetěz používám komplet řadu Muc-Off, jednoduché, účinné, není co dodat.

Čtenářský test: Padesát na Big Bangu

Foto: autor

1 komentář

  1. Zdravím chci se zeptat na Yamaha r1 big Bang… dnes jsem si ji přivezl rok 2011 a když jsem se s ni rozjel tak motorka docela dost cukala nevim jestli jsem měl málo otáček jestli u r1 musím přidat více plynu na rozjezdu nebo je nějaká chyba v něčem ? A ještě před tím když jsem motorku chtěl nastartovat (byla studena,venku asi -1 stupňů) tak vůbec nechtěla chytnou až když jsem přidal plyn žák najednou nabehla. Dekuji za odpověď

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno