Je nezáludná. Pohodlná a velice snadno ovladatelná. Padne vám dobře do ruky, dokonce tak jak se říká „na první moment“. Vše je na svém místě (teda mimo tlačítka troubení, grrr, ale na to si taky zvyknete). Je to příjemné posezení, sedlo není vysoko a okamžitě si najdete svou jezdeckou pozici. Mohli byste namítnout, že takové jsou přece všechny Hondy, a měli byste pravdu. CB500F je dokonalým příkladem motorky typu sednout a jezdit – a za malý peníze!

 

1/ Střední třída

Střední třída pro každého. Honda tohle prostě umí, dostanete, co doopravdy potřebujete, a tak není náhodou, že na této platformě postavila tři motorky, lišící se lehkými úpravami, které ale pokryjí širší pole jezdců. Chcete něco sportovnějšího? Je tu model CBR500R s celokapotáží a sportovními řídítky. Máte radši dobrodružství na nezpevněných cestách nebo vyšší jízdní komfort? Ten nabídne model CB500X se svými vyššími zdvihy a měkčeji naladěným podvozkem.

2/ Dva válce v řadě

Vodou chlazený řadový dvouválec svými parametry patrně neoslní zapřisáhlé superbikery, ale je ideálním společníkem z hlediska využitelnosti. Nečekejte žádný kopanec nahoře ani jiné výkyvy ve výkonové křivce. Ta je totiž dokonale hladká a lineární. Jede to prostě všude tak nějak stejně. Není potřeba jej nesmyslně vytáčet a nejlíp je mu kolem šesti tisíc otáček, kdy vrcholí výkon a točivý moment.

Na každý den ideální jako míry Miss World, ale nečekejte od ní nějaké vzrušní (od motorky, ne od missky, tam je to kus od kusu…). I když se 47 koní nezdá moc, nedá se říct, že by byla pětistovka dýchavičná. Dynamika je odpovídající, a pokud ji budete ždímat, odvděčí se vám jakžtakž sportovním projevem. Rozhodující prostě je, jak k tomu člověk přistoupí.

3/ Cestování

Šumava, Lipno a Rakousko (to byla naše testovací trasa) za rohem slibují pořádný motorkářský zážitek. CB500F se popasovala se spletitými komunikacemi rozličných kvalit bez ztráty kytičky. Musím se přiznat, že po počáteční nevrlosti jsem ji začal mít rád. Je to o té jemnosti a užitelnosti, po několika stovkách kilometrů za den vás neotravují žádné vibrace, díky tomu, jak se motorka snadno ovládá, nejste unavení. Samozřejmě, není tu žádná ochrana jezdce, ale na druhou stranu průměrná cestovní rychlost není zas taková, že by se člověk musel prát s kdovíjakým protivětrem. Fajn je pevné sedlo, které se neprosedí ani třeba po pěti hodinách (ozkoušeno).

4/ Podvozek

Podvozek plně odpovídá zaměření motorky a bude vyhovovat zkušenostem řidičů, kteří ji budou s největší pravděpodobností sedlat. Příjemná je možnost nastavení si předpětí na předku i zadní tlumič ProLink s 9 úrovněmi nastavení tuhosti (podle zatížení motocyklu). Na dobrém povrchu si není na co stěžovat, menší nedostatky se projeví až na větších nerovnostech.

Nízká váha (z trojice F, R a X nejmenší) a nastavení geometrie podvozku činí z CB500F motorku ovladatelnou s prstem v nose. Přidejte měkoučkou spojku (pro rok 2016 přišla Honda s vylepšením řazemím, tedy s jemně fungující převodovkou) a slušné brzdy (vpředu jeden kotouč o průměru 320 mm) a máte dokonalý recept pro začínající jezdce. Proč mrhat časem na třístovkách, když tuhle Hondu byste zvládli taky?

 

5/ Jezdíte za nulanulaprd

Nevypadá vůbec zle, co říkáte? Ne ne, tady nás nikdo neošidil. Jasně, nenajdeme na ní top racingové komponenty ani obrácené přední vidlice, to dá rozum. Zpracování je ale prvotřídní a potěší takovými detaily, jako jsou modře eloxované vršky přední vidlice. Tahle motorka vydrží majitelům navěky, jako všichni její CB předchůdci. A ani vám nevykrade peněženku, to je taky podstatný. Spotřeba něco nad 3,5 litru benzínu. Řetěz, který při této porci výkonu motoru nevytaháte, ani když budete jezdit ve dvou, a to stejné platí i o gumách, tyhle koně je cupovat nebudou.

6/ Jaká je na okruhu?

Fotky jsme dělali nakonec ve Vysokém Mýtě na autodromu. Což není klasická GP trať, ale spíš hodně úzkých zatáček, kde vám je na prd přebytek výkonu. A bavili jsme se vskutku královsky. Přesně tady v tom bodě s údivem zjistíte, co tyhle malé motorky doopravdy vydrží a dokážou. Zadní 160tka guma profil, který dovoluje stroj pod sebou přehazovat jako dětskou hračku, předek udrží jakýkoli „koleno“. Dohromady 190 kilogramů váhy i s benzinem, no, to jde pak nějak samo.

 

7/ Je vhodná pro holky?

Vzali jsme ji na MDŽ, náš motocyklový den pro holky. Jezdil jsem tam na ní coby instruktor. A musím říct, že podle holčičích reakcí se tady Honda taky trefila do červeného. Motorka je úzká a sedlo není vysoko, holky v pohodě dosáhnou nohama na zem. Přesně pro ty typy, které zmírají strachem, že motorku nezvládnou, je příjemným překvapením rozložení váhy – oproti svým motorkám mi jich hned šest potvrdilo, že tohle nové CB jako by snad ani nic nevážilo. To je veliký plus…

8/ Ona se docela líbí

Libí se mi, jak dává hrdě na obdiv své hondí srdce – je tu stále ten designový odkaz na nejslavnější závodnickou éru značky. Jo, máme rádi tuhle jejich trikoloru. Jinak zbarvené kryty motorů a hlavy taky vypadají skvěle, motorka se nebojí ukázat svůj motor (což už dneska není až taková samozřejmost). Zkrácená prdelka a ostře řízlá maska, jo, tohle se povedlo.

9/ Je vidět

Nový čirý světlomet i koncové světlo využívající technologii LED a z CB500F vytváří v noci siluetou docela velkou motorku. To je strašně dobrý pro bezpečnost. Vidíte a sakra pořádně jste vidět, řidiči v autech vás nepřehlídnou. Příjemné je debetní podsvícení přístrojovky, které naopak neruší.


10/ Závěr neboli zacílení

Nechci škatulkovat a tuhle pětistovku někomu vyloženě cpát. Začátečník ji bude mít moc rád a dá mu hodně zkušeností. Jako největší plus tady hodnotím tu intuitivnost řízení, kterou tahle motorka nabízí. Ostřílenější jezdec možná zavrčí, když pod ním těch necelých 50 koní nepředvede to, na co je z velkých motorek zvyklý, ale na okruhu v Mýtě i na Šumavě v zatáčkách jsme si zase mnohokrát dokázali, že rychlost není ukryta v síle, nýbrž v odvaze pořádně zatočit – a ta tu je nevídaná. Navíc to všechno za příjemný peníze s minimálními provozními náklady. Ideální zástupce střední třídy.

 


Technická data – Honda CB500F

Motor

Typ:    kapalinou chlazený řadový dvouválec, DOHC
Objem:            471 cm3
Vrtání × zdvih:          67 × 66,8 mm
Maximální výkon:     47 koní @ 8500 ot./min.
Točivý moment:         43 Nm @ 7000 ot./min.
Počet rychlostí:          6
Sekundární převod:    řetěz

Podvozek

Rám:   mostový, ocelová slitina
Přední odpružení:      teleskopy, ø 41 mm, nastavitelné předpětí
Zadní odpružení:        centrální ProLink, 9 poloh nastavení tuhosti
Přední brzda:  320mm disk, 2pístek, ABS
Zadní brzda:   240mm disk, 1pístek, ABS
Pneu přední:   120/70-17
Pneu zadní:     160/60-17

Rozměry

Rozvor:  1410 mm
Hmotnost s náplněmi:  190 kg
Výška sedla:   785 mm
Max. rychlost:  přes 150 km/h

 


text: Roman Kadlčík, foto: Jan Stárek (oba Okruháři.cz)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno