A je úplně jedno, zda je provádíte v relativním oplechovaném bezpečí auta, nebo zvolíte mnohem riskantnější smykovací nástroj v podobě silný motorky. My jsme zkusili obojí.

Bylo to zkrátka nevyhnutelný. Jakmile si člověk pořídil první motorku, hned potom, co dostal choutky na závodění, začal přemýšlet, jak by si na ní užil co možná nejvíc srandy. A v tu chvíli se začal klouzat. Jezdit smykem je prostě cool. Vzpomeňte na klukovský léta a první bicykl. Co byla první věc, kterou jste začali zkoušet?

Samozřejmě… klučina, který uměl udělat na kole co nejdelší smyk, byl v tu chvíli na hřišti za bytovkou king. Říká se, že nejvíc živý si člověk připadá, když se pohybuje velmi blízko smrti, a to je samozřejmě důvod, proč se snažíme klouzat. Pocit z výborně provedeného smyku je jedinečný zážitek. Chvíle, kdy to naprosto dokonale trefíte, nepokakáte se strachy, ale naopak správnými reakcemi podpoříte stroj, aby se klouznul co nejdál, je boží. A protože nás tyhle věci naprosto fascinují, dohodnuli jsme si na dnešní den dvě velmi speciální mašiny.

Leštěnky? Ne!

Přijíždíme na letiště ve vyhřáté Emtrojce a před námi stojí černá Suzuki GSX-R1000. Už na první pohled je to motorka, která nemá s tou sériovou výrobou moc společného. Když pomineme, že je omlácená ze všech stran, praští nás do očí prodloužená zadní kyvná vidlice a trojice brzdových třmenů. Michal Holomek, kterému nikdo neřekne jinak než Šimpi, se jenom tak potutelně usmívá.

„Pokud vím, je to jediná motorka svýho druhu v Čechách. Smyky se na ní mnohem líp kontrolujou, protože díky delšímu rozvoru není ovládání tak záludný. Uvidíš sám.“ Trochu mě děsí velikost zadní rozety, která má 63 zubů, protože takhle zpřevodovaná litrová motorka bude mít v přepočtu skoro tři sta koní. Alespoň tak mi to připadá. A do toho právě začalo lehce pršet…

Naproti tomu vedle zaparkované nové BMW M3 působí v bílé barvě až maličko zakřiknutě. Ano, čtveřice koncovek, velká kola a lehce nafouknuté blatníky dávají jasný signál o tom, že tohle není obyčejná trojka, ale jinak působí auto vcelku nenápadně. A to se mi líbí. Až na komplikovaně tvarovaný přední nárazník a zrcátka nepůsobí vůz nijak vulgárně. Máme ho tady, protože má pod kapotou dvojicí turbodmychadel přeplňovaný šestiválec o výkonu 431 koní s masivním krouťákem 550 Nm. A pochopitelně taky samosvorný diferenciál, díky němuž jsou smyky delší, kontrolovanější a hlučnější. Ať ty gumy třeba shořej!

Hlavně se nebát

Natočená a zahřátá GSX-R je doslova zastrašující. Něco jako nasraný pitbull s napnutým řetězem, který vám rozzuřeně štěká na deset centimetrů do obličeje. Musíte být naprostý masochista, aby se vám něco takového líbilo. V tuhle chvíli je nutné přestat myslet na nesmysly a stoprocentně se soustředit. Nacházíme hned vedle letiště pěknou pravotočivou zatáčku, do které je vidět a která má vcelku dobrý povrch.

Šimpi si dává první průjezdy a pohled na něj je prostě boží. Bravurně posílá motorku už na druhý pokus do perfektně přetáčivého smyku a projíždí zatáčku s kouřícím zadním kolem na rozmotanou čtyřku! Nemusíte být jaderný fyzik, abyste pochopili, že něco takového vyžaduje obrovské odhodlání a schopnosti rychlých, přesto jemných reakcí. Jak tedy hodit motorku do smyku?

Správná reakce těla

Klíč je ve správné a pohotové reakci těla. Abyste zadní kolo utrhnuli, budete potřebovat přidat plyn. Hodně plynu. Dnešní pneumatiky mají totiž dost velkou přilnavost, což zrovna v této situaci nechcete. Šimpi používá na zadku vždycky nějakou starou šlupku, která se do smyku dostane snadněji než současné lepivé gumy. Paradoxně je lepší zkoušet s motorkou klouzat ve vyšších rychlostech, kde máte k ruce vyšší kinetickou energii, a ta pomáhá mašinu stabilizovat.

Absolutním základem je, že jakmile se motorka začne přetáčet (zadní guma se točí rychleji než předek, a proto klouže), nesmíte náhle a trhavě zavřít plyn. Snažte se držet konstantní plyn a pohybem svého těla přenést více váhy do vnitřku zatáčky – tím se motorka lehce narovná a to většinou stačí k tomu, abyste smyk vyrovnali. Zadní kolo jde do smyku, tělo míří dovnitř zatáčky a následuje lehký protirejd. Instinktivnímu dávání protirejdu se nevyhnete, ale je potřeba říct, že čím více budete smyk protirejdem vyrovnávat, tím větší riziko highsideru hrozí. Určitě to znáte. Jde o klasický smyk na zadní kolo, kdy se pneumatika po chvilce klouzání chytí a pošle v tu chvíli stlačený zadní tlumič do rychlého odskoku.

Tím pádem vás to vyhodí ze sedla a z vlastních zkušeností víme, že tohle je extrémně nebezpečný a bolestivý pád. Šimpimu trvalo asi pět minut, než sebou poprvé fláknul, a nebyl to pěkný pohled. Uvědomte si, že v tuhle chvíli je velmi obtížné správně zareagovat. Podvědomě budete dávat řídítky kontra a snažit se smyk vyrovnat, ale i pak hrozí další nebezpečí – vaše korekce může být až příliš velká a opět hrozí highsider. Tajemství je v dokonalé koordinaci všech vašich pohybů. Takže neubírat plyn, jít tělem dovnitř a opatrně vyrovnávat smyk protirejdem.

Jak při smyku reagovat

Pokud už při smyku zareagujete jakkoliv, hlavně to udělejte pomalu a jemně. Ve většině případů se dá smyk vyrovnat (to při opravdových driftech ale nechcete) lehkým přivřením plynu. To bude znamenat, že zadní guma opět chytí ztracenou trakci, ale tahle technika bude vyžadovat tvrdý trénink – jak psychický, tak hlavně fyzický. Je jasné, že pokud nenajedete na povrch, který nemá žádnou přilnavost (třeba souvislá vrstva ledu), motorka bude mít vždycky alespoň nějaký grip, a tím pádem ji můžete pořád částečně ovládat.

Šimpiho GSX-R s delší kyvkou (o 20 cm prodloužený rozvor) má výhodu v tom, že reakce motorky ve smyku jsou maličko pomalejší a předvídatelnější. Tím pádem se lépe kontrolují. Mašina (auto taky), která má krátký rozvor, bude přirozeně rychleji zatáčet, ale také bude mít velmi ostré reakce, což při klouzání nechcete. Michal občas používá i přední brzdu, aby si její pomocí drift korigoval a vlastně si ho i prodloužil.

Jakkoliv má jeho Gixer obrovský výkon a zadek jde utrhnout do boku i na pětku, po chvilce najde divoce se protáčející zadní guma trochu přilnavosti a motorka by tak zbytečně zrychlovala. Proto se do smyků trochu předkem přibržďuje. Je to velmi obtížná technika, protože hrozní obrovské riziko pádu na přední kolo. I když budete brzdit jenom lehce, přední kolo vlastně přetlačujete a je to hodně o držku!

M3 = drifty snadno a rychle

BMW M3 má všechno, co má správné driftovací monstrum mít. Silný a i přes přítomnost přeplňování velmi přesně reagující motor, samosvorný diferenciál a pevný podvozek. Pod velmi technickým kabátkem se skrývá i fantastická technika. Už to sice není tak ryzé a mechanicky působící auto jako původní Emtrojky, ale nikdo mu nemůže upřít devastující účinnost a rychlost, jakými dokáže decimovat okresní silnice a ukusovat stovky kilometrů dálnice.

Auto je dokonce vybavené chytrým režimem kontroly trakce s názvem MDM, který nechá zadek sklouznout bokem bez toho, abyste za dvě vteřiny nato museli volat traktor za účelem vytažení z taluty. Je to příjemné a bezpečné, jenže my chceme pořádné drifty. Opravdové, nefalšované, plnokrevné. Takže je nutné všechny bdělé elektronické chůvy poslat na kafíčko…

Drift off: Suzuki GSX-R1000 Drift vs. BMW M3

Na mokrém povrchu není problém urvat zadek do boku klidně i na trojku, na suchu je to kvůli extrémně dobré přilnavosti širokých gum už docela věda. Všechno se totiž bude dít v poměrně vysokých rychlostech, které kladou velké nároky na reakce řidiče. M3 má navíc v sportovním režimu velmi strmé řízení, což znepříjemňuje kontrolu auta ve smyku. Stejně jako na motorce musíte být se svými povely jemní, takže se nám osvědčilo nechat řízení v komfortním módu, kde má pomalejší a klidnější reakce. Nečekejte ale nijak výraznou zpětnou vazbu. Řízení je přesné se správným odporem, elektrický posilovač je ale jako u většiny moderních aut zabíječ citu.

Jakmile se zadní kola utrhnou, musíte být hodně rychlí na volantu a dát pořádné kontra, kterým smyk chytíte. Chybou je, když přidáte málo plynu – auto pak bude nedotáčivé. Jakmile smyk máte, modulujte plyn tak, abyste auto v přetáčivosti udrželi. Na konci driftu je potřeba pomalu rovnat volant a hlavně neubrat plyn, aby se auto nezakouslo a nehodilo vás třeba do protisměru. Nevypadá to dobře a je to nebezpečné. Ubrat plyn na konci driftu se používá v případě, že chcete navázat dalším driftem do druhé zatáčky.

Drift off: Suzuki GSX-R1000 Drift vs. BMW M3

Když uberete, přenos váhy bude tak velký, že to auto hodí smykem do další zatáčky. Všechno je to sladění protirejdu a množství plynu, které používáte. M3 je v tomhle opravdu dobrá a její motor vlastně nezná žádný propad výkonu, takže se velmi příjemně dávkuje. Je to strhující, i když trochu nebezpečná zábava. Dobře provedený drift na motorce je mnohem uspokojivější. Jen nám potom neposílejte zoufalé maily s obrázky dobitých motorek…


Šimpi a jeho GSX-R1000

„Jednou jsem viděl video z Ameriky, kde lítali bokem, a úplně mě to uchvátilo. Měl jsem doma Gixero předělané na stunt a chtěl jsem prostě zkusit něco nového na obohacení show, které jezdím. Tak jsem si to prostě postavil. O dvacet centimetrů delší kyvka dává motorce stabilitu a jemnější reakce. Do standardní kyvky jsem udělal vyfrézované prodloužení a vsadil ho tam, plus samozřejmě nějaké výztuhy. Rozeta je stejná, jakou jsem používal na stunt, takže 63 zubů. To dokáže utrhnout gumu i na pětku! Časem jsem zjistil, že se s tím dá jezdit i po zadním (to je na kinedril) a po předním to letí tak nějak čitelněji. Je to motorka postavená na rychlé drifty korigované přední brzdou, ale jde to pochopitelně i bez ní.”

Michal „Šimpi“ Holomek (42 let)
– 12 let jezdí na motorce, první motorka Jawa 350
– současná motorka Suzuki GSX-R1000 K6 a Kawasaki ER-6n
– kromě lektora stunt jízdy trénuje koně a jezdce
– prý čte rád Motohouse

Foto: Jan Stárek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno