Nejdřív to vypadalo jako opatrná tisková konference, kde továrna ukáže pár nových barev a tím celá paráda skončí. Yamaha se ale v Miláně vytasila se zcela novými motorkami, které vypadají suprově a na jednu z nich spousta lidí hodně dlouho čekalo.

MT-10

Naše nářky byly konečně vyslyšeny a máme tady novou FZ1čku. Yamaha si dávala načas, ale jak se říká – na dobré věci je dobré si počkat. MT-10 je logickým zakončením rodiny Monster Torque a desítka rozhodně neudělá svému jménu ostudu. Už od roku 2009 jsme říkali, že čtyřválcový motor typu crossplane ze superbikové R1 by se perfektně hodil do nahaté motorky, a teď je konečně tady. Jestli je něco temná strana Japonska, tak to musí být tenhle transformer.

O výkonu zatím továrna mlčí, ale očekáváme okolo 160 koní. Co víme jistě je, že úpravy na motoru měly za úkol přinést větší točivý moment v nižších a středních otáčkách, takže nemůžeme čekat frenetický řev roztočeného čtyřválce těsně před omezovačem. U nahaté motorky to totiž nemá žádný smysl, tady jde hlavně o tah! Výborný zvuk zůstal zachován a MT-10 tak svým soundtrackem připomíná véčkové motory. Z R1 jsou přebrané i elektronické vychytávky, takže tady najdeme elektronický plyn, D-Mode pro výběr jízdních režimů nebo třístupňovou kontrolu trakce. Pro toho, kdo by si chtěl trochu zaklouzat, je tady asistovaná antihoppingová spojka, které má lehkou páčku a zamezí blokování kola při tvrdém podřazování.

Při pohledu z profilu je jasné, že tohle bude pohodlná motorka, takže volitelné tempomat je výborným přídavkem, který využijete na delších cestách. Jezdecká pozice je vzpřímená a mimořádně krátký rozvor jen 1400 mm zajistí bezvadnou ovladatelnost a troufneme si říct, že tohle bude motorka, která se nebude bát jezdit po zadním kole. Lehký hliníkový rám je také převzatý z aktuální R1, stejně jako podvozkové komponenty jako přední vidlice a zadní tlumiče, pochopitelně přeladěné pro potřeby naháče.

Přední brzdy doplňuje standardně montované ABS. Přístrojový panel je plně digitální a nechybí tady žádná informace, po které byste za jízdy mohli zatoužit. Mezi doplňky nechybí ani vyhřívané hefty nebo rychlořazení. Styling motorky je hodně odvážný a Yamaha se netají tím, že tohle je nejvíce agresivní motorka z jejich nabídky. Každopádně tohle bude jedno z nejlepších svezení nadcházejícího roku.

 

MT-03

Bylo to vlastně nevyhnutelné. Po loňském představení parádní R3ky je tady letos její nahatá verze. MT-03 je lehká, agilní a ostrá. Její řadový dvouválec o objemu 321 kubíků je naladěný tak, aby podával výbornou odezvu v nižších otáčkách a řádně hutný výkon, když ho pustíte z uzdy a necháte ručičku otáčkoměru lízat červené pole. Po zkušenostech z R3 víme, že tohle je fakticky povedený motor, který si toho nechá líbit moc a dokáže být i kultivovaný, pokud motorku vezmete na delší projížďku.

Při pohledu na naháč je jasné, že je tady hodně váhy na předním kole a díky agresivní geometrii tohle bude čiperná a hbitá mašina. Široká řídítka pomůžou v jistém vedení a není tady zbytečně moc hmotnosti na rukou, což je fajn. Sedlo ve výšce 780 mm zpřístupní MT-03ku i pro holky, které by měly problém z výšky došlápnout.

I přesto, že očekáváme velmi dobrou cenu, tohle není ošizený strojek. Asymetrická kyvka je super a desetipaprskové ráfky vypadají cool. Tohle bude sakra dobrý svezení jak do města, tak na otevřené silnice plné zatáček.

 

XSR900

Yamaha a její rodina FASTER SONS v modelové řadě Sport Heritage se pořádně rozrůstá. Posledním přídavkem je nový model XSR900. Ta designově vychází z menší sedmistovky a když řekneme, že za rýsovacím prknem stál sám slavný Roland Sands, musí být jasné, že tady se na formu doopravdy hledělo. Plastové díly nahradil poctivý plech, což je něco, co puristům dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Parádními detaily jsou prošívané sedlo, hliníkové kryty nádrže, kulatá světla nebo koncovka výfuku.

XSR není ale jen o show, kterou svým zpracováním dokáže bezesporu udělat. Tady je i o jízdní zážitky a Yamaha si nemohla vybrat lepší základ než tříválcový řaďák, který nám tak učaroval už v modelu MT-09. Jakkoliv se motorka tváří jako výlet do minulosti, její technika je více než současná. Nechytí tady elektronický plyn, kontrola trakce nebo asistovaná antihoppingová spojka. Jisté chování podpoří 41mm USD vidlice, hliníkový kolébkový rám poskytne potřebnou pevnost a o spolehlivé zastavení se postarají velké radiální brzdy s ABS.

Yamaha u své řady Sport Heritage hodně myslí na individuální choutky majitelů, takže připravila celou řadu originálních doplňků, které motorku dál vyšperkují. Ono je to více než jasné, když se na ní podíváte. Ta si o úpravy přímo říká!

 

WR 450 F

Po loňské zásadnější inovaci dvěpade se letos dostalo na řadu WR v provedení 450. A změn není zrovna málo. Konstruktéři v Iwatě to vzali pěkně z gruntu a postavili zcela novou WR450F. Respektive otevřeně přiznávají, že si napomohli úspěšnou kroskou YZ, na jejímž základu je novinka postavena. Na první pohled spolu sdíli rám, ale také motor s otočenou hlavou – sání vpředu, výfuk vzadu. Díky tomu může být vzduchový filtr umístěný za krkem řízení a je bez problémů dostupný bez použití nářadí.

Stejně jako u YZ, je i motor WR krmen elektronickým vstřikováním. Originální palivová mapa je podle továrny vyladěna na co nejvyhlazenější výkonovou křivku a jemný nástup výkonu, ale pokud někdo zatouží po změně, může dokoupit Power Tuner a křivku si upravit dle svých představ. V sérii pak nově najdeme třeba chladič s ventilátorem nebo startování pomocí kicku i elektrostartéru.

Oproti krosce má WR samozřejmě jiný podvozek, konkrétně zadek s klasickým přepákováním a zdvihem 318 mm a přední vidlici KYB AOS (Air-Oil Separation) se zdvihem 310 mm. Po zkušenostech s předchozí verzí WR450F si ani nedovedeme představit, že by podvozek mohl fungovat ještě lépe. Hmotnostně zůstala motorka plus minus na stejné úrovni, jako letošní, včetně všech provozních náplní váží 123 kg.

Foto: Yamaha

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno