Vždycky si na nich budete připadat o špetku „rychlejší“ a budete se k nim vracet, protože v nich jsou uloženy vzpomínky. Připomeňme si ty z nich, které jsou z našeho pohledu nejpovedenější.

 

Eddie Lawson

Narozen: 11. března 1958 Upland (Kalifornie/USA)

Jeden takový malý historický paradox. Ačkoli jméno tohoto Američana máme napevno nejvíc spojené s úspěšným obdobím v GP (mezi lety 1983 až 1992 dva tituly mistra světa pětistovek s Yamahou), jeho vůbec nejslavnější replika odkazuje na rok 1981 a jeho superbikovou éru v AMA Superbike. Ano, přesně tady se zrodilo přesvědčení, že Kawasaki má být zelená, protože Eddie takovou měl – podobnou, jako byla o dvě dekády později tahle ZRX1200 replica.

 


Kenny Roberts

Narozen: 31. prosince 1951 Modesto (Kalifornie/USA)

Když potřebuje Yamaha dobře prodat některý ze svých modelů, sáhne po té nejosvědčenější taktice a mašinu nalakuje do žlutých závodních barev trojnásobného mistra světa (GP500 v letech 1978 až 1980) Kennyho Robertse.

A mají recht, protože se jedná o skutečně nejlepší nadčasový design a v pohodě ho snášíme i dnes na sportovních (viz YZF-R1), stejně jako na stylových motorkách (třeba loňská XSR900). Naše děti třeba už ani nebudou vědět, kdo to ten Roberts byl, a stejně pro ně bude nejlepší Yamaha ta žlutá.


Mick Doohan

Narozen: 4. června 1965 Gold Coast (Austrálie)

Asi to nemá nikdo nikde spočítané přesně, ale kdybychom si měli tipnout, pak „Repsolky“ budou těmi nejrozšířenějšími replikami na planetě vůbec. Mike Doohan byl fenomén, byl celkem 5× mistrem světa pětistovek a celá devadesátá léta byla v královské třídě vlastně jeho érou.

Hmatatelný důkaz toho, že propojení závodního a produkčního světa se skutečně vyplácí. Potlesk si Honda zaslouží i za kontinuitu, protože udržela v nabídce „Repsol repliky“ i při angažmá Rossiho, Stonera nebo aktuálně Márqueze. To vážně hned tak nějaká značka nemá.


Barry Sheene

Narozen: 11. září 1950 Londýn (Velká Británie)

Představitel té nejvíc srdcařské historie GP, jeden z posledních, kteří dokázali na rošt Velké ceny přidrndat s cigárem a ještě na startu zamávat na ochoz všem svým holkám. Ovšem i tady paradox – jeho nejslavnější design bílo-červeno-žluté mistrovské Suzuki je sice legendární, ale na repliky se nepoužívá. Japonská Suzuki víc těží z odkazu na model RX14, se kterým Sheene vyhrál v roce 1975 svou první GP v Assenu. Holt, modrá je dobrá.


Christian Sarron

Narozen: 27. května 1955 Clermont-Ferrand (Francie)

Jeho jméno je pevně spjato po celou kariéru se značkou Yamaha – proto se i on dočkal své repliky. V roce 1984 byl mistrem světa ve dvěstěpadesátkách, v roce 1989 byl pak celkově třetí i s pětistovkou. Jako poctu tomuhle Frantíkovi udělala Yamaha sérii modelu XJR 1200 SP, kterou dodnes považujeme za snad tu nejkrásnější motorku EVER! Nádherná kombinace modré a červené, podtržená dvojicí zlatých Öhlinsů. Kdo tuhle motorku má, ten vlastní pravý poklad.


Valentino Rossi

Narozen: 16. února 1979 Urbino (Itálie)

Na co sáhne, to pozlatí. Jeho jméno je zárukou obchodního úspěchu, je to ikona, na kterou žádný jezdec ze současného pole Grand Prix nemá a dlouho ještě nebude mít!

Valentinova žlutá replika CBR600F je dneska už klasikou, ale my se nemůžeme tak nějak zbavit dojmu, že rošťácká image kluka s nálepkou „46“ se daleko víc vždycky hodila a bude hodit ke skútrům. Proto jich jezdí po světě víc než milion.


Guy Martin

Narozen: 4. listopadu 1981 Grimsby (Velká Británie)

Tady malinko jinak. Guy Martin v roce 2010 složil poklonu Miku Hailwoodovi, když na replice jeho Hondy absolvoval Tourist Trophy a hlavně ji zpropagoval ve vynikajícím filmu „Closer to the Edge“. A jen tak na okraj – sympaťák Guy se loni v sedle Hondy na TT vrátil a dočkali jsme se i výročních barev, tentokráte na téma Honda a červeno-modro-bílá trikolóra.


zdroj, foto: archiv značek Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here