Kawasaki Versys je považována za nejuniverzálnější motocykl planety. Malé cestovní endurko, které se hravě vypořádá jak s lehčím terénem, tak s nástrahami velkoměsta.

Mrštná hračka pro volný čas, stejně jako nadmíru pohodlná motorka. To vše v jednom balení a za skutečně „lidovou“ cenu. Už jsme měli možnost otestovat jeho novou generaci.

Shrňme si pro začátek několik základních technických údajů. Stroj pohání dvouválcový řadový motor o objemu 649 cm3 s deklarovaným výkonem 64 koní. Pohotovostní hmotnost stroje je 206 kilogramů, výška sedla 845 mm a rozvor kol činí 1415 mm. Palivová nádrž má 19 litrů, což při poklidné jízdě vystačí na jedno natankování na víc než 350 km.

Hlavní charakteristikou stroje je již zmiňovaná univerzálnost. Jezdec sedí vzpřímeně, má dost místa pro nohy, nemusí se krčit. Za velkým čelním štítkem najde účinnou ochranu před povětrnostními vlivy a snesitelná je i jízda v dešti.

Ruce svírají ideální úhel a široká řidítka dávají absolutně perfektní kontrolu nad celým strojem. Dalším pozitivem ergonomie Versysu je, že takový posez jezdce neunaví ani při delší cestě.

Na točitých silnicích potěší krátký rozvor a 17palcová kola, díky nimž má stroj nečekanou chuť se překlápět ze strany na stranu a vysokou jistou i v obtížnějších zatáčkách. Dobře dimenzované jsou brzdy, které bychom ale doporučili doplnit o příplatkové ABS.

Testovaný Versys, model 2010 postrádá oproti svému předchůdci drobné, jemně se vtírající vibrace, což považujeme za opravdu vítanou změnu. Motor je nově uchycen v masivních silentblocích, a jeho hravost a lačnost po vytáčení se tak může konečně projevit i bez vedlejších efektů.

Šestistupňová převodovka je sestavena citlivě (přesně pro potřeby více než 60koňového agregátu), takže při rozjíždění a akceleraci nezažijete žádné cukání a trhavé reakce. Z nuly na 100 km/h se dostanete za zhruba 4,7 vteřiny a na nejvyšší rychlostní stupeň se nemusíte bát ani svižnějšího dálničního provozu.

O odpružení stroje se postará přední USD teleskopická vidlice, která je jedinečná svým dlouhým „chodem“. Zadní kolo pak krotí velice netradičně – v boku rámu – upevněná centrální tlumicí jednotka. Díky světlé výšce stroje 180 mm je zabezpečena i dostatečná průchodnost lehčím terénem.

Nevýhodou stroje je pak bezesporu jeho diskutabilní design. Univerzálnost je vykoupena opravdu nezvyklým vzhledem, který skutečně nesedne každému. To už si budete muset přebrat každý sám.

Na nedostatek charizmatu pro okolí si tedy zřejmě budete muset zvyknout, ale za řidítky vám to může být jedno, tam budete vždy spokojeni. Zvládnete delší zahraniční dovolenou, ale i každodenní cestu za prací.

To vše je podpořeno i ekonomicky velice příznivou spotřebou, se kterou jsme se během týdenního testu bohatě vešli pod 4,5 litrů naturalu na sto kilometrů.

Foto: Jan Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here