Hon za univerzálností a schopností obstát ve všech možných situacích. Jde to vůbec? Na to ať si udělá obrázek každý sám. CB500X se o to snaží.

S moc lidma v oboru se na tom neshodnu, ale look celé řady crossoverů od Hondy (Crossrunner, NC 700X atd.) mi přijde fakt docela fajn. Je hodně jiný, ale ne prvoplánově, funkční a přijde mi, že se ani tolik časem neokouká. Když pominu některé levně vypadající detaily, jako například páku zadní brzdy, která už chytala oxidující lišku, nebo polepy na kapotách, jež asi neodolají dešti celou zimu, tak je to pořád kvalitně vypadající Honda se vším všudy.

CB500X má oproti svým sestrám vyšší zdvihy pérování, které se projevily v delším rozvoru a stopě. Vyšší celkový posaz je pak dán jinak polstrovaným sedlem a vyššími řídítky. Se svými skoro 190 centimetry jsem na ní trochu větší, ale pořád mám dostatek prostoru a ruce i nohy jsou v naprosto přirozené pozici. Tohle prostě hoši od Hondy umí skvěle. Když k tomu připočtu výškově nastavitelný plexištít a možnost příplatkové trojice kufrů, jedná se o docela solidní základ delší turistiky i praktického každodenního cestování.

Super fungující celek, jako vždy…

Mažu si to fofrem ven z Prahy, protože to poslední, co teď chci je, motat se ve třicetistupňovém pařáku mezi nervózními pátečními řidiči. Bohužel mě nejdřív čeká 40 kilometrů po dálnici, což mi na náladě moc nepřidává. Jestli se dá o některém motoru na světě říct, že je jak ze sametu, tak je to tahle dvouválcová jednotka. Motor má vyvažovací hřídel se segmenty pro každý válec zvlášť. Takže necítíte nic jiného než plynulý, jemně předoucí zátah otáčkami nahoru i dolů.

Jeho projev je na první ťuk takový nijaký, ale když se podíváte na budíky a stoupající otáčky a rychlost, budete překvapeni, protože dle čísel je zrychlení parádní, a pokud ji na dálnici hodně podržíte, tachometr vám ukáže klidně 180 km/h, což na motor s výkonem necelých 50 koní není vůbec zlé. Co mě ale na dálnici ihned koplo, byla mírná nestabilita v přímém směru v rychlostech přes 130 km/h, která byla nejvíc markantní při jakémkoli impulsu do řídítek, a za nic jsme nemohli přijít na to, čím to je.

Kde je tuhá? Tady ne…

Chtěl bych ještě vyzdvihnout přístrojovou desku. Moc krásy sice nepobrala, přišla mi ale skvěle přehledná a čitelná i v přímém slunci. Jakmile se dostanete na okresky, vaše nálada se o hodně zlepší. Díky ideálně zvolenému trojúhelníku stupačky–sedlo–řídítka máte perfektní přehled o situaci před sebou, ovládání je naprosto přirozené a tvar a pozice řídítek dovolují vodit si ji ve vlásenkách jako kolo. Četl jsem pár testů, kde bylo řečeno, že je poměrně tuhá, mně se naopak celý podvozek zdál měkký až moc.

V hrbatých zatáčkách brzo najdete jeho limit, a pokud budete ještě tlačit na pilu, ucítíte markantní houpání, které se přenese do celého rámu.

Po půldni ježdění mě sice nic vyloženě neštve, má to ale celé jedno „ale“… Nejde říct, že by něco bylo vyloženě špatně, ale prostě se nijak moc nebavíte. Všechno – projev motoru, podvozek, ovládání – je prostě tak sterilně nijaký, až mi to přijde trochu líto. Nemůžu si pomoct, ale když si vzpomenu na prastaré CB 500 někde z roku 1998, tak i přesto, že to byl také lowend, měla ta motorka koule. Ne sice moc veliký, ale pořád tam byly.

Člověk se s ní smál, tady máte v obličeji výraz, jako když koukáte na dokumentární film. Nevím, jestli to je u tohohle motoru trochu nižším výkonem, který se musí vejít do kategorie A2, ale tady jsem měl v některých situacích pocit, jako kdyby mě někdo okradl.

Menší rozhovor na závěr

Víťa se vrátil z testovací jízdy tak trochu smutný. Zapálil si cigárko značky Lucky Strike a začali jsme pomalinku na adresu téhle motorky hovořit. Tady jen malý úryvek z naší debaty.

Víťa: Stejně si nemůžu pomoct, ale tenhle trend bezpohlavních strojů (a to napříč značkami) mi nějak nejde pod fousy.

Karda: Jenomže tohle jsou prostě motorky typické střední třídy, myšleno funkčně, ale i zákaznicky. Má to svůj význam a třeba mě hrozně baví, jak tyhle motorky „za pár kaček“ strašně dobře fungují na silnici. Ta přirozená ovladatelnost, daná jen samotnou konstrukcí. Kdybych kupoval motorku třeba svému synovi na první rozježdění, bylo by to asi něco takového, jako je právě CB500X.

Víťa: Jenomže dřív byl v týhle cenový hladině třeba Hornet a lidi ho milovali. Protože byl zábavnej. Jezdily jich mraky. Já si nějak neumím představit, jak bych se zamiloval do takovéhle motorky…

Karda: To je velice jednoduchý. Ty to bereš z pohledu typického českého zákazníka 90. let a přelomu milénia. Tehdy byly motorky pouze srdeční záležitostí. Otevřel se trh a motorky kupovali lidi, pro které to byly jezdící splněné sny. Dneska je ale doba trochu dál, změnil se přístup, zákazníci už jsou víc praktičtí.

Víťa: Nedovedu si to představit.

Karda: No, právě proto, že o motorky střihu CB500X se budou zajímat docela jiní lidé, než jsi ty a než jaké ty okolo motorek znáš. Přemýšliví, vyžadující nějaké hodnoty. A pokud si třeba doopravdy jdeš koupit motorku, abys dojížděl do práce, a nemáš zrovna moc zkušeností, nebo jsi se jednoduše za dvacet let ježdění vyklidnil, pak přesně tady je ta správná volba.

Víťa: Tedy je to jen dopravní prostředek?

Karda: V Evropě jsou tyhle hondí „X“ jedny z nejprodávanějších motorek, tam je trh už vyzrálejší a dovedu si představit, že tam se najde dost lidí, kteří to tam mají opravdu jen jako dopravní prostředek. U nás je to ale pořád ještě takový napůl. A když se zeptáš na krámech, i sem přichází zákazník pro podobnou motorku po zralé úvaze, jenže i tak ji nakonec z krámu odváží s nadšením.

Víťa: A ještě jedna věc mě štve. Mám z toho dojem, jako by tyhle levné masovky byly chrleny jen proto, aby se vydělalo na vývoj prémiových modelů. Měl bych dojem, že vlastním motorky „až z druhý řady“.

Karda: Tak určitě. Veškerý ty pomocný serepetičky a systémy se nejdřív aplikují do vyšších modelů, to platí u aut, telefonů, hodinek i lokomotiv. A pak teprve přijdou i do nižších segmentů nabídky. V motorkách to v uplynulých dekádách nebylo tak znatelné (tam byla vyšší třída jen vyšší objem motoru), ale dnes už to platí i pro nás. Ale zas na druhou stranu možná právě tohle bude pro mohlo lidí motivujícím puntíkem pro koupi. Pětikilo je lehoučké, jednoduché, a to na servis i ovládáním, bez záludností a komplikací. Musíme vidět i to, že se hodně lidí složité elektroniky na motorce bojí. Neznamená to tedy to, že by podobné motorky byly ošizené, ale spíš že jejich zákazníci komplikace nevyžadují a je pro ně víc rozhodující otázka stálé nízké ceny.

Víťa: No, nepřesvědčíš mě.

Karda: Což docela chápu. A ani jsem se o to nesnažil. Ostatně názorů jako od tebe máme plné e-maily. Jenomže ono je to prostě takhle nastavený. Je to dítě své doby. Za poměrně malý peníze koupíš motorku, která je skvělá konstrukčně, má výborné jízdní vlastnosti a ty ji můžeš maximálně užít ve městě, na vesnici i na dovolený. Jen z ní prostě nestříká tolik charisma. Ale ony všechny nejlepší manželky taky nebývají jen a jen barbíny.

VERDIKT

A s touhle Hondou si za 165 000 koupíte fungl nový, plnohodnotný půllitr od prémiové japonské značky. Žádnou prašivou ojetinu nebo vrak z Číny. Máte nesmrtelný motor, plně dostačující komponenty, zajímavý vzhled a pověstnou hondí jistotu, že všechno bude perfektně fungovat ještě dlouhou řádku let. Krom toho se spotřebou do 4 l/100 km nebudete zase tak častým zákazníkem vašeho čerpadláře. A jestli se v názorech na ni přikloníte spíš k názorům Víti, nebo Kardy, to už bude jenom na vašem rozhodnutí.


Taková je to rodina

„Ixko“ je třetím modelem od Hondy, který vychází z jednoho základu, nebo chcete-li z jedné stavebnice. Takže to, co je běžné v automobilovém průmyslu, se pomalu začíná dostávat i mezi motorky. Kromě něj je v nabídce ještě naháč CB 500 a celokapotovaná sportovnější verze F. Motor, rám a hlavní konstrukční řešení jsou stejné, takže nejvíc se všechny liší celkovou ergonomií a samozřejmě vzhledem. CB500X má být největším univerzálem, který zvládne město, cestování i občasné zajížďky na polní cestu. A díky výkonu 35 kW, splňujícímu pravidla motocyklů kategorie A2, má být takovou vstupní bránou mezi velké motorky.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno