Jestli kdy byla nějaká motorka skutečným synonymem luxusu, pak to byl určitě odjaktěživa Gold Wing, nebo „Golďas“ chcete-li. Mohutný křižník, zvonivě hrající repráky a okouzlující mračna okrasných světýlek – tak ho známe přeci všichni. I zapřisáhlý motocyklový asketa se před ním podlomí v kolenou a zatouží se svézt. Tady je náš ještě „teplý“ First Ride

Ano, i pro mě nastala ta dlouho očekávaná chvilička. Díky nové verzi 2012 se mi v rámci redakčního testu podařilo „ukradnout si“ tuhle motorku alespoň na jedno jediné odpoledne – a moct se tak s vámi podělit o to, co báječného se v tomto „vládci diskotéky“ skrývá a jaký ten Gold Wing  (alespoň na první dotyk) doopravdy je. Pokusím se na tu motorku podívat střízlivě, i když, co bychom si nalhávali, i se mnou ve chvíli kdy k ní přicházím, cloumají docela silné (a asi i viditelné) emoce.

Trénink startovní pozice

Je prostě veliká a cítíte to z ní každým coulem. První rozjezd, katastrofa. Peru se s tou vpřed se deroucí masou a stroj jednoznačně vítězí nad mým temperamentem. Je silná, ale to určitě není ten hlavní problém – hlavně – je to hrozně moc „motorky“ a bude trvat nějakou chvilku, než se spolu srovnáme.

Naštěstí hned z kraje našeho vzájemného „oťukávání“ je na programu focení jízdních fotek, takže mě čeká snad to nejtěžší, čeho jsem se nejvíc obával – neustálé otáčení se, ciklání se skoro půltunovou Hondou na úzkých silnicích a šibování uprostřed malého prostoru. Je to náročné, ale zhruba po půlhodince objevuju ten grif.

Nebo možná by se spíš dalo říct, že zázrak. Ta motorka je totiž naprosto geniální. Nízko uložené těžiště jí dává absolutní stabilitu. Rázem přestanete mít strach, že s tím kolosem upadnete. Jde jen o to, hrát si šikovně se spojkou a plynem – a pak bez dotyku nohou země jede skoro krokem, otočíte se hravě za každým patníkem a není problém se pohybovat třeba i po zaládovaném velkoměstě. Tohle je pro mě velice milé překvapení.

Jízda jako taková

Jaká je jízda na Gold Wingu jako taková? Na to je velice jednoduchá odpověď – taková ta hodná „Hondí“ – přesná, čistá, motorce ihned věříte a v náklonech si užíváte všech jejich abnormálně úžasných schopností. Sedlo je měkké, máte v něm přirozenou pozici.

Snad se jen naučit počítat s tím, že s navyšující se rychlostí vykružujete větší a větší oblouky v zatáčce. To samé platí o rychlosti do pravých úhlů ulic ve městě. Chce to správný odhad, trochu víc se s tou motorkou zžít. Napadá mě jedno takové klišé, ale pro tuhle motorku poměrně příhodné – tohle je motorka pro dospělé. Mladé střívko si to neužije, na Gold Wing už musíte být labužníkem.

Motor – převodovka

Motor – že se jedná o boxer, šestiválec, to ví každé malé dítě. A jeho projev? Asi nic, co bychom úplně nečekali. Ano, je to monumentální, silné, kovové a neopakovatelné. Udivuje nás, že se poměrně snadno a rychle dostává do otáček – což ovšem zas tak často neužijete, protože motorka samozřejmě „táhne“ už od úrovně několika set otáček.

Převodovka je taky taková poctivá, kovová – překvapujeme snad jen fakt, že řadička (a stupačky) jsou hodně pod jezdcem, čekal jsem je maličko víc do čoprovata. Vyzkoušet si musím nakonec samozřejmě i zpátečku, protože to je jednak na Golďas prostě povinnost a druhak se to na motorce jednou v životě samozřejmě musí zažít!

Pocity

Přiznám tady další moment překvapení. Za řídítky nezažívám žádný pomíjivý pocit luxusu nebo nějaké přehnané exklusivity. Nevím jak to úplně popsat, ale místo koukání po tom, jestli se za mnou otáčejí holky na chodníku, si spíš užívám tu motorkou jako takovou. Je v tom vážně obrovskej zážitek pro každého motorkáře.

A už jenom proto budu tvrdit, že tahle motorka za ty peníze stojí. Protože to není jenom pozlátko, ale opravdu zajímavá mašina, která dovede hodně pobavit a nabídnout.

Nehledě na ty mraky páček, hejblat a systémů, které uvnitř ukrývá. To už je víc než na jedno odpoledne, tím se dnes nebudeme zatěžovat (jízdní velký test „se vším všudy“ připraví Somik pro tištěný Motohouse), dokonce po chvíli i rádio vypínám. Chci si to totiž doopravdy užít a vychutnat…

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno