Baví mě od první chvíle, co s ní přicházím do kontaktu. Reálný příklad z probuzení onoho srpnového rána: Šedá zóna naší firmy Astron Group, pod kterou patří i Motohouse, si nakoupila pro letošní letní sezonu flotilu všelijakých plastových naříkáčků (rozuměj běžných skútrů) a já tady mezi nimi teď stojím s rudou novou Hondou SH300 a cítím se doslova a do písmene jako král!

text: Honza Karásek, foto: Karel Táborský

Jiný level, vyšší třída, lepší zpracování, dobře slícované lemy, nepřehlédnutelně kvalitnější plast. Dokonce i ten samotný lak jakoby na ní daleko víc svítil solidností – a sakra, proletí mi jiskřička po mlsné zorničce, zkrátka komplexní a poctivá prácička. Všechno okolo na mě tady najednou působí jako takový malomocný motocyklový brak…

A tenhle můj dojem umocňuje při průchodu okolo skútr-panoptika i Carlos, který pod své čtyři nejčerstvější fousky prohodil bohorovně: „Ty voe, no nebejt já na ten racing, tak to okamžitě jede ke mně před barák!“ A jsme dva. Na první pohled je sice SH300 tak trochu až moc designová střízlivost, ale pokud budeme hovořit o vlastnostech skútru jako takového, tak je pro mě tříkilo od Hondy na šestnáctkách kolech už dávno zcela jasná volba.

Vrním si blahem. Pucuju z ní mouchy. A prostě si ten luxus kvalitního zboží užívám. Tedy tentokrát jen na chviličku, pak ji totiž k testu předám našemu grafikovi Jirkovi, který je z nás daleko nejvíce praktikujícím skútristou, navíc je v MH jediným Pražákem a k tomu ještě sám majitel stopětadvacítkového SH! Není u nás asi povolanější osoba. Pokud má ten skútr nějakou slabinu, on ji intuitivně rozezná.

Jenda a guma od trenek

Řada SH je obecně držákem, to se o ní ví. Třístovka má pak proti dvacce tu výhodu, že už i docela frčí, takže se na ní dá víc než reálně vyhrávat každodenní souboj o nejrychlejší přesun z bodu A (ta teplá postel, kam chodím spát) do bodu B (ta šedá budova, kam chodím pracovat). A to nejen v pražské matlanici, ale i v příměstské dopravě a problém není ani lecjaký kus dálnice či obchvat (vymačkat se z ní dá až 150+ km/h!).

Na všechno stačí s prstem v nose. Proto se Honda loni při inovaci tohoto modelu vydala spíš cestou optických a užitných zlepšení. Lak se nyní do světa blyští v přímém kontrastu s celou řadou nových chromovaných detailů, novinka je pak na první pohled rozeznatelná díky inovovanému světlometu s nápisem SH. Nové jsou i LED poziční světla, naopak klasickou linku modelové řady poznáváme v rovné průchozí podlaze a použití vyšších 16palcových kol, která se výrazně podepisují na tom, jak dobře a intuitivně se tento skútr ovládá.

Pro sezonu 2017 byla pro motocykly zavedena povinnost splňovat emisní normu Euro 4, což už je pro SH300i splněno a jedinou daní, kterou za to zaplatíte, je zhruba jeden kilowatt výkonu, který SH papírově postrádá oproti předešlé generaci. Nechybí mi. Objem 279 kubických centimetrů je na skútr až až… Stroj sebou necuká a neposkakuje ani v nezkušených rukách. Vstřikování má k plnění tohoto motoru doslova láskyplný vztah. A ani nováčkové za řídítky se tady nemají čeho obávat. Je to, jakoby vás v narvaném městě někdo tahal dopředu za gumu u trenýrek a vy jste mu vůbec neodporovali. City-jumping je příjemná a roztomilá hra.

Jenda a jízda vpřed

Jste na silnici víc clever než všichni okolo vás v těch plechovkách, ale taky tak nějak víc smart, máte vorsprung i drive. Tenká kola jsou obuta z prvovýroby do gum, na kterých se i velice dobře klopí, tedy i s pozesem „à la skútrista na záchodě“ máte fantastický dojem hlubokých náklonů – přitom pro tento nemusí být rychlost ani kdovíjak závratná. Je to tím, že má podvozek jistotu. Přehazujete si ho, hrajete si, dáváte mu další a další příležitost.

A pak plný plyn a jste zase o jeden příběh dál. Že váží 169 kilogramů? No, já to nepřevažoval, ale poznat to není. Byť to má svou logiku – 35milimetrová přední vidlice, pevná litá šestipaprsková kola, spřažené ABS, tvrzené zadní rameno, ocelový rám a dva nastavitelné zadní tlumiče po obou stranách. Solidní platforma…

Kokpitu dominuje velký rychloměr, červená ručička se spokojeně projíždí po velkých bílých číslovkách. Vlevo ukazatel teploty chladicí kapaliny, vpravo palivoměr (při velikosti nádrže 9 litrů si můžete být naprosto jistí, že tady ujedete v pohodě tři sta za tři sta!) – pod manuálním rychloměrem displej s klasickými funkcemi, jako je „Trip“ a „Time“, plus s možností indikace aktuální spotřeby, což je užitečné pro ty, kteří chtějí další zelený důkaz o tom, v čem jsou skútry pro města výhodnější než jakákoli jiná (a to i hromadná!) doprava.

Jendův verdikt

Při pohledu zpět na to zaplněné parkoviště mi možná znovu připadne až zbytečně moc usedle. Ale co naplat, solidnost asi musí být taková. Něco jako „umravněnost“ však ne tak docela koresponduje s tím, co umí a hlavně jak jede! Nicméně výrobce ví, že vsadit na labilní magory, jako je Carlos, by byla špatná volba. A tak je SH300 prezentováno jako inteligentní a střízlivá motorka, stroj doslova patřící před každou dobrou kancelář. A protože tihle lidé mají rádi vždycky „něco navíc“, tak jim jako hračka bylo předloženo bezklíčkové zapalování a systém Start-Stop. Což jsou už ale kravinky, které zas až tak úplně nedocením já.

Takže to je ten základ.

2015 SH300i

1 komentář

  1. Jen malé doplnění ke článku – tento skůtr neobsahuje systém Start-Stop. SH300i 2016 mám čerstvě od loňského podzimu (předtím SH150) a jedno vím jistě – každý můj další skůtr bude vždy začínat označením Honda SHxxx

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno