Souboj středopolařů: aneb ne každý má 400 000, aby je mohl vyhodit za nejmodernější superbike. Ukážeme vám dvě motorky, které nabízejí dvakrát takovou srandu za poloviční peníz

Ani jedna z dnešních mašin nemá na to, aby pro sebe urvala dramaticky vyřvaný titulek na hlavní stránce. Ducati Monster 796 či Suzuki GSR750 nemůžou zlomit traťové rekordy, ani kdyby chtěly sebevíc. Jak vám ale dnes ukážeme, i ve světě bez stopek a tisícin sekundy zaseknutých do mozku dokážeme najít zábavný a v jistém slova smyslu i nejnabušenější motorky.

No, budeme na to teda potřebovat ty „správné“ podmínky, ale je to tak. Nad touhle větou se zamyslete, protože přišla od někoho, kdo je zvyklý trávit skoro celý rok za řídítky těch nejrychlejších strojů světa.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Jakmile totiž nejedete po okruhu nebo správné silnici, můžou se dokonalé superbiky dnešních dnů docela rychle zajídat (ne nepohodlím, ale spíš svou až příliš přehnanou lačností po dravosti). A právě tohle je chvíle pro levné a zábavné naháče, teď začínají dávat opravdový smysl.

Jednu věc je ale nutné říct hned na začátku – pokud právě jezdíte na sportovní mašině, ať už šestistovce nebo plnotučném litru, tak si nemyslete, že po přečtení tohohle testu okamžitě poběžíte do krámu pro Monstera nebo GSR. Tak to prostě není. Jen chci říct, že i tyhle mašiny mají svoje kouzlo a jistě hodně rozvětvenou rodinu zákazníků.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Italka první Ducati Monster 796

Bylo by snadný podívat se na Monstera a myslet si, že byl vyroben proto, aby na něm jezdili pouze nováčci nebo holky. To by byla chyba. Je to motorka, která i přes svůj vzhled vyžaduje větší schopnosti pilota, než by se mohlo zdát. Dokázala mi to moje žena, která se na něm svezla: „Vůbec se mi nelíbí. Neumím na tom jezdit. Motor nechce fungovat v malých otáčkách a kvůli tomu musím jet rychleji, než bych chtěla. Hezký jsou řídítka, dobře se drží…“

Je proto docela zvláštní, že řada Monster (nejenom tahle 796, ale i 696) je u holek tak oblíbená. Stačí zastavit někde na srazu nebo se přijet podívat na závody – určitě tam najdete spoustu Dukáren, na kterých přijeli ženský. Čím to může být? Nepopiratelným faktem je to, že Monster je prostě fešák. Italská elegance z něj přímo stříká a podle nás je v bílé barvě mnohem hezčí než v klasické červené.

A potom je tady pocit, který za jeho řídítky máte. Je to něco úplně jinýho, než co dostanete u zbytku světa. Motor dává velmi slušných 86 koní, a to při hmotnosti 167 kg (suchých) dokáže s mašinou řádně zacvičit. Není tak vzteklý jako litr, který se staví do svíčky už od volnoběhu, ale je to pořádně rychlý. Jen si s ním musíte poradit a pochopit jeho styl. Na dvouválec je až neskutečný, jak jemně a přitom silně zrychluje, když mu dáte ty správný točky.

Cítíte z něj jemný vibrace, ale na rozdíl od některých dalších dvouválců nejsou protivný, dokonce ani na dálnici ve vyšších rychlostech. Dobrá a zábavná je mokrá spojka typu APTC, která je ovládaná hydraulicky a její páčka je krásně měkká – pro holky nebo začátečníky tedy naprostý ideál. Má dokonce funkci omezující brzdění motorem při podřazování, i když to není klasický antihop, jak ho známe.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Podvozkově je na tom prostřední Monster moc dobře, a to i přesto, že přední USD vidlice Showa není nastavitelná, tady je jasně vidět, že se šetřilo. Tlumiče si dobře poradí i s rozbitým městským asfaltem, i když samozřejmě motorka na nerovnostech lehce poskakuje. U Itala je to ale něco, co podvědomě čekáte. Na překrásných pětipaprskových ráfkách (vzadu je samozřejmě letmák) jsou obuty pryže Pirelli Diablo Rosso, takže o potřebný grip se bát nemusíte. Je tady ovšem docela jiný pocit z řízení než u běžné japonské produkce, kam Suzuki se svým GSR750 patří. Ducati musíte řídit, s přístupem „sednu a jedu“ tady rozhodně nepořídíte.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Suzuki GSR750 – hledáme v ní GSX-R

Nemůžu si pomoct, ale v sedmpade GSR pořád nějak podvědomě hledám ducha sportovního Gixera. I když vím, že tohle je docela jiný těsto. Ano, motor je sice převzatý ze superbiku, ale pro potřeby naháče byl řádně přeladěn (uškrcen).

Šestku GSR jsme milovali pro její hravý motor, a tak měla sedmpade hodně velkou práci, protože jsme čekali vážně dost. Dobrý je, že pocit hračky tady zůstal i tentokrát, a to je to hlavní. Na budíku stačí mít dva tisíce a po přidání plynu letí nahoru pořádným trapem. Není to splašený, ale razanci to má slušnou.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Čekal jsem maličko větší výkonovou špičku, která by tomu dodala špetku chuligánství, ale na motoru v GSR je znát, že není zamýšlen pro superbikovou elitu. Je tedy jemný jak zadek mimina a nikoho svým charakterem rozhodně nevyděsí. Nemůžu si ale pomoct – čekal jsem prostě maličko víc.

Řízení je ale fajnový. Posez jezdce je přesně takový, jaký jsme očekávali. Pilot sedí trochu skrčeně, ale to přesně odpovídá charakteru motorky a je to zároveň potřeba k jejímu ovládání. Motorka je krátká, takže na hrbech maličko povyskočí (stabilní je ale pořád), ale o to lépe se zase vede v zatáčkách.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Každopádně přehled nad tím vším děním máte neustále a díky nastavitelnému předpětí zadního tlumiče můžete motorku přizpůsobovat svým požadavkům, váze a zátěži. Nádrž je široká, motorku máte pevně sevřenou mezi koleny. Co nám snad maličko nevyhovovalo, byl tvar řídítek, který by mohl jít jezdci víc naproti.

Naopak za zcela praktické a jasně převyšující Mostera považujeme tvarování sedla spolujezdce, dělený sedáky máme rádi, lidé se po nich nesklouzávají a mají se kde zapřít. Ta motorka v sobě má tolik jistoty, že byla snad první, na které jsem se nechal od mé manželky svízt, a to taky o něčem svědčí.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Rozdílný pohled – a to je fajn

I když obě motorky patří do jedné kategorie, jdou na věc každá po svém. Na Suzuki je jasně vidět, že ji postavil někdo, kdo hodně myslel na cenu. Mašiny sice pořád vyvíjejí designéři, výrobu mají ale na starosti účetní oddělení. Moderní brzdy – (ne), nastavitelný podvozek – (ne), hliníková kyvka – (ne). Místo toho použijeme ty nejlevnější alternativy, odfajkováno.

Aby tenhle kompromis mohla motorka přežít, musíte mít k dispozici zatraceně dobrý základ. A ten GSR750 má. Tím je výborný motor s perfektně jemnou převodovkou a sametově čisté vlastnosti – to jsme od Suzuki čekali. Za sebe bych určitě zvážil jiné převody, protože sériové zpřevodování je zbytečně dlouhé, i to je trochu škoda. Proč by měla nahatá motorka jet hlavu trhajících 240 km/h? Zbytečnost. Na druhou stranu to není nic, co nezpraví o dva zuby menší pastorek za pětistovku.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Z pohledu brzd jsou na tom motorky podobě, i když Ducati je technicky i pocitově o kousek lepší. Na páčku Suzuki se musí maličko větší silou, což nepomáhá dávkovatelnosti. Pokud o Suzuki uvažujete, zamyslete se také nad jiným obutí. Standardní Bridge BT016 nejsou žádný zázrak a na trhu najdete mnohem lepivější pryže, které by si líp rozuměly s hravým podvozkem. Na motorce jsme najezdili v rámci naší akce MDŽ ve Vysokém Mýtě spoustu kol a rozhodně můžeme říct, že jí nevadil ani velmi technický okruh, kde se bylo potřeba otočit o pětník.

Monster má oproti běžně drahé italské produkci docela vstřícnou cenu, takže se dá brát i jako taková první vstupenka do „vybrané společnosti“. Monster se dá brát za kultovní motorku, takže jeho vlastnictví vám může přinést celou řadu nových kamarádů a jiného životního stylu. Není na něm tolik poznat, že jde o „rozpočtovku“, ale když budete hledat, pár ne zrovna oslnivých detailů taky najdete.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

Nelíbí se nám ovladače na řídítkách, které jsou titěrné, a větrný štítek, který taky není zrovna ukázkou bytelnosti. To, že je funkčně vlastně k prdu, ani moc neřešíme. Podvozek Ducati má trochu svéhlavé chování a pocit z předního kola není nic extra – podle nás za to můžou zbytečně tvrdě nastavené tlumiče. Zkušený pilot se s tím vyrovná, začátečníkovi to ale může dělat starosti. Dobrý je, že je Ducati opravdu hodně nízká, což může znamenat takovou oblíbenost u holek.

Honzův pohled na ty naháče:

Jak se na takovýhle motorky „pro mladý sviště“ kouká starší (už vykvašenej) jezdec? No, upřímně říkám, že s obdivem. A to hlavně proto, jak dokážou být dva stroje v jednom segmentu tak strašně odlišné povahy a jak různé zážitky na nich ve skutečnosti zažijete.

GSR750, to je ztělesněná žízeň po otáčkách. Vlastně hned jak nastartujete, tak omládnete. Čtyřválec se chce rozvalovat tam nahoře u 10 000 otáček a vy mu to dopřáváte, protože je v tom skryto tolik radosti. Tak jste to kdysi dělali furt. S laďákem bude navíc tahle motorka znít skvěle, věřte mi. Je také rozhodně pohodlnější a zvladatelnější než Ducati, takže pokud jsme na začátku testu hovořili něco o motorkách pro holky, pak tohle je můj tip.

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750

A oproti tomu Monster? Je tuhý, malinký, zabejčilý – ale to jen proto, aby vám hned po prvních dvou ujetých kilometrech došlo, že právě to je ten „charakter“, který ji nejvíc šlechtí. Trochu se s ním perete, lomcuje s vámi, a když blbě uberete nebo přidáte plyn, pocítíte, že jste tady za šaška. Ale je to boží a pokaždé, když lezete za ty široký řídítka, máte pocit výjimečnosti.

Kdybych měl ty prachy, chtěl bych je obě. Jednu na všední dny a druhou na svátek. A po půlroce by si to holky navzájem prohodily ku spokojenosti všech. 😉

Srovnávací test Ducati Monster 796 vs. Suzuki GSR750


technická specifikace: DUCATI MONSTER 796

technická specifikace: SUZUKI GSR750

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno