Když na motorce dobře vypadáš, tak taky dobře jedeš. Vzali jsme největší krále rychlosti, abychom se dozvěděli, co se od nich my smrtelníci můžeme naučit.

V závodech se nic neděje bez důvodu. Každá věc má za úkol pomáhat pilotům vyhrávat. Z psychologického hlediska i ta nejmenší odchylka ve Valentinově jízdním projevu dává jistou výhodu. A přesně kvůli tomuhle dlouze sledujeme mistry, jako je Rossi, v akci. Následující článek má čtenářům napovědět, že takhle dobře na motorkách nevypadají jen kvůli kamerám. Je to proto, že o svém projevu přemýšlejí, a potom prostě jedou rychleji. A když se to vezmeme z druhé strany, to že dobře vypadáš je následek rychlé jízdy. Což znamená, že je to všechno absolutní pravda!


 

Styl: zatáčka

Jezdec: John Hopkins

Motorka: Suzuki GSV-R

Pozice těla: Jako všichni moderní závodníci Hoper přenáší co nejvíce váhy na vnitřek zatáčky, následek tohohle vyklopeného stylu je fakt, že drží motorku napřímenější uprostřed zatáčky, což mu dává větší rychlost. Kvůli tomu pak může ze zatáčky rychleji vyjet, protože se motorka rychleji zvedne.

Levá ruka

V téhle pravé zatáčce používá Hopkins levou ruku k zatáčení. „Snažím se co nejvíc zatáčet levou rukou, protože potřebuju otočit levým ramenem ve směru, kterým jde motorka. Když se zadek začne hrnout ven ze zatáčky, musíte na to reagovat natočením řidítek.“

Pravá ruka

Hopkinsova pravá ruka nedělá nic jiného, než že točí plynem. Nepoužívá ji k tomu, aby motorka zatočila. Na fotce je vidět, že se snaží pravé předloktí držet volně na heftu.

Pravá noha

Závodníci se nesnaží tlačit kolena do silnice. Protože v extrémních úhlech náklonu by to gumě mohlo ubrat na přilnavosti. „Já používám kolen jenom v případě, že předek ztrácí přilnavost.“

Levá noha

Všichni závodníci se snaží hodně tlačit na stupačky. Někteří z nich dokonce říkají, že řídí motorku, jako by stáli pořád ve stupačkách. A na sedle je minimální váha. Někteří zase používají nohy, aby motorka snadněji zatočila. Hopkins říká, že je používá hodně. „V pravých zatáčkách se snažím hodně tlačit na levou stupačku, což mi dává lepší grip zadního kola. Možná to tak nevypadá, ale nohy při mé jízdě hrají asi největší roli.

Oči

Všichni jezdci (kromě Rossiho) se koukají co nejdále mohou – Kenny Roberts sen. byl první, který popsal, že pokud se díváš co nejdále na vrchol zatáčky, motorka tam sama potom zatočí.

Hlava a horní část těla

Pozice hlavy se mezi jednotlivými jezdci liší asi nejvíc. Někteří tlačí krk co nejníž, někteří ho drží ve stejné lajně jako motorka a někdo jede s krkem úplně napřímeným. „Můj jezdecký styl je agresivní, snažím se dostat co nejvíc váhy na přední kolo, abych ho co nejvíc zatížil. Můj styl se za ty roky v GP dost změnil. Když z motorky hodně vysedám, pomáhá mi to. Když je moje tělo co nejblíže k silnici, tak dokážu udržet motorku i v těch největších náklonech.

Co se můžeme naučit

1. V zatáčkách vysedejte, to umožní držet motorku napřímenější, takže máte větší přilnavost.

2. Tlačte na stupačky, lépe se pak na motorce můžete pohybovat, což má jasné přednosti.

3. Dívejte se dopředu, když budete očima sledovat ideální stopu, motorka tam sama pojede.

4. Naučte se oddělit přidávání plynu od řízení.



Styl:
Tvrdé brzdy

Jezdec: Loris Capirossi

Motorka: Ducati Desmosedici

Ruce a prsty

Paže mějte co nejvíc zpevněné, ale zase ne úplně, abyste mohli dobře absorbovat nerovnosti na silnici. Pokud budete úplně strnulí, nebudete mít čas reagovat na to, pokud půjde předek do smyku. Na brzdovou páčku můžete použít kolik prstů chcete – je ale vždy lepší nechat alespoň jeden prst na plynu. Tím ušetříte čas na výjezdu ze zatáčky. Většina pilotů brzdí dvěma vnitřními prsty, berme to tedy jako nejideálnější řešení.

Kolena a stehna

Během agresivního brzdění zabořte kolena a stehna co jevíc do nádrže. Při tomto manévru je důležité, abyste se dokázali udržet na sedle, protože jinak ztratíte kontrolu nad motorkou. Těsně před zatáčkou vystrčte koleno a snažte se přenést váhu na vnitřek zatáčky.

Pravá noha

Někdo zadní brzdu používá, jiný zase ne. Když jste v bodu maximálního brzdění, veškerá hmotnost je na předním kole, což znamená, že když ťuknete do zadní brzdy, motorka se lehce dostane do smyku. Pokud vaše motorka nemá antihopingovou spojku a do zatáčky najíždíte bokem, lehké šlápnutí na páčku pomůže zklidnit zadní kolo.

Co se můžeme naučit

1. Nebuďte na brzdách křečovití, trochu nakrčte ramena a snažte se uvolnit. Pokud se zablokuje přední kolo, budete mít víc času na reakci.

2. Nepoužívejte všechny prsty, alespoň jeden nechte obtočený na plynu.

3. Použijte kolena, abyste měli pevnou kontrolu nad strojem.

4. Snažte se tlačit váhu na stupačky, abyste se zadkem mohli na motorce lépe pohybovat.



Styl:
Výjezd ze zatáčky

Jezdec: Valentino Rossi

Motorka: Yamaha M1

Tělo

Při tvrdé akceleraci má předek motorky tendenci zvedat se. Rossi se proto snaží přenést co nejvíc váhy na předek.

Nohy

Valentino tlačí na stupačky, což mu pomůže v přenášení hmotnosti na předek motorky. Koleny se snaží chytit nádrže. Posez je naoko křečovitý.

Zadek

Rossi tlačí tolik na předek, že se jeho zadek sotva dotýká sedačky – velkou část kola stráví tlačením na stupačky a skoro vůbec nesedí. To vysvětluje jeho skoro nadpřirozenou schopnost zůstat na motorce, i když se ho ta mrcha snaží shodit.

Ruce a ramena

Během tvrdé akcelerace má nejmíň práce předloktí. Stačí držet motorku v přímém směru s naplno otevřeným plynem.

Co se můžeme naučit

1. Když se motorka staví na zadní, snažte se zatížit předek.

2. Tlačte hodně na stupačky. Budete mít nad motorkou lepší kontrolu.

3. Zabořte hlavu do nádrže a tahejte jako čerti.

 

Kompletní článek si můžete stáhnout ve formátu PDF ZDE!

Foto: Archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here