Je až s podivem, jak málo se mezi lidma mluví o brzdách. Přitom umět motorku co nejefektivněji zpomalit patří mezi základní věci, který byste měli znát.

Slyšíte to pořád. Každej chce mít motorku, která má 180+ koní, ale málokdo vám řekně, že musí spíš vyřešit brzdy. A brzdy, kamarádi, jsou mnohem důležitější než ultra-silná motorka. Jsou klíčem k rychlýmu času na okruhu a taky vám mockrát zachrání život. Tady máte krátkej návod k tomu, jak brzdit líp.

Trénujte

Brzdění je věda a naučit se brzdit správně není sranda. Chce to trénink. Vezměte si svoji motorku, najděte si kousek nepoužívaný silnice nebo ještě lepší letiště a zkuste si opravdu prudce zabrzdit. Budete vědět, jak se vaše mašina chová na limitu a když pak budete mít někde krizovku, nebudete zbytečně panikařit.

Myslete na to

Při tréninku krizovýho brzdění to zkoušejte z vyšší rychlosti. Nejběžnější rychlost na silnicích je něco přes stovku, ta bude úplně ideální. V téhle rychlosti působí na motorku velká kinetická energie, která vás bude pořád tlačit dopředu. Takže pokud se vám zabokuje kolo, budete mít víc času rychleji reagovat a brzdu pustit. Když to budete zkoušet ve třiceti, nemáte prakticky žádnou šanci případný smyk předního kola vybrat. Stejně tak v malý rychlosti bude mít motorka větší tendenci se stavět na přední kolo. Takže, 100 km/h a víc.

 


Dva prsty

Každá motorka se dá v pohodě ubrzdit dvěma prsty. Naučte se je správně používat. Když budete brzdit všema čtyřma, nebudete mít v ruce žádnej cit a když se něco stane, nestačíte včas pohotově zareagovat. Navíc přijdete o veškerou odezvu od předního kola, uprostřed ruky nemá potřebnej cit nikdo. Pro lepší představuje mrkněte na naše video z Brna na BMW S 1000 RR:


Najděte si bod

Když už budete v tom trénování, hoďte si na kraj silnice batoh nebo si vezměte nějakej patník jako referenční bod. Rozjeďte motorku na cca 100 km/h a zkuste si k tomu konkrétnímu bodu prudce zabrzdit. A pravděpodobně budete překvapený. Napoprvé ho asi přejedete, napodruhý už třeba zastavíte před ním. Touhle jednoduchou technikou dostanete perfektní odhad vzdálenosti, za kterou dokážete vaši motorku zastavit.

 


Rychlý tipy:


Zadní brzda

Pokud není motorka v absolutní rovině, tak je lepší při krizovém brzdění zadní brzdu nepoužívat! To si jednou provždy zapamatujte. Zadkem přibrzďzujeme před křižovatkou nebo když stojíme s motorkou v kopci a kecáme s blondýnkou před bárem. Při tvrdých brzdách je všechna váha na předním kole, což znamená, že zadek je skoro ve vzduchu. V tom případě i opatrné zmáčnutí zadní brzdy pošle motorku okamžitě do smyku. Určitě je dobré si reakci motorky na sešlápnutí zadní brzdy vyzkoušet, ale buďte ve střehu. Sportovní motorky s váhou vpředu jdou hodně rády do smyku. Naopak u cestovních korábů a hlavně chopperů je nutný počítat i s brzděním zadkem.

 


Mačkejte postupně

Není větší blbost než hrábnout po brzdě všemi prsty. Mačkete páčku postupně a vyvíjejte tak zvyšující se tlak. Motorka si sedne v tlumičích a tím pádem bude mít přední kolo lepší přilnavost. Při opravdu rychlé jízdě na okruhu je to přesně opačně – nejdřív se za přední brzdu vezme skoro vší silou a při pokládání motorky do zatáčky se brzda povoluje. To je technika, kterou využívají ti nejrychlejší z nás. Tímto se perfektně rozloží váha motorky a proto ji tam můžeme pustit ve skoro absurdních rychlostech.

 


Foto: Honza Karásek, kawasaki racing

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here