S touhle otázkou se ve vašich dotazech setkáváme hodně často: „Co mám dělat, když…“ Pokusíme se vám teď poradit, jak se zachovat, když dostanete smyk

S touhle otázkou se ve vašich dotazech setkáváme hodně často: „Co mám dělat, když…“ Pokusíme se vám teď poradit, jak se zachovat, když dostanete smyk. Dostat na motorce smyk nedá žádnou velkou práci. Stačí k tomu neopatrné přidání plynu nebo najetí na povrch s nízkou přilnavostí. Anebo kombinace obojího. My vám teď poradíme, jak se v takové prekérce zachovat, aby to nebolelo vás a ani motorku.


Předek vs. zadek

Pokud vám v zatáčce nenadále uklouzne přední kolo a motorka bude ve velkém náklonu, nemáte prakticky žádnou šanci smyk korigovat a ve většině případů jdete na držku. Jsou případy, kdy šikovný a velmi rychle reagující jezdec dokáže postavit už padající motorku kolenem. To vyžaduje extrémní odhodlanost, schopnost nezpanikařit a nezavřít ve chvíli smyku plyn. Když začne klouzat zadek, máte velkou šanci nespadnout a ještě si u toho užít naprosto skvělého pocitu… Co tedy dělat?


Co dělat: Nedělejte nic

V naprosté většině případů je nejlepší, pokud neuděláte nic – motorka se totiž sama srovná, jenom jí to musíte dovolit. Pokud v panice prudce zavřete plyn (to je případ 90 % jezdců, prostě automatický reflex těla, který se dá jenom velmi těžce odnaučit), může se stát, že zadní pneumatika velmi rychle chytí ztracenou přilnavost a pošle motorku do highsideru. Jde o klasický smyk na zadní kolo, kdy se pneumatika po chvilce klouzání chytí a pošle v tu chvíli stlačený zadní tlumič do rychlého odskoku.

Tím pádem vás to vyhodí ze sedla a z vlastních zkušeností víme, že tohle je extrémně nebezpečný a bolestivý pád. Je velmi těžké v tuhle chvíli správně zareagovat. Podvědomě budete dávat řídítky kontra a snažit se smyk vyrovnat, ale i v tuhle chvíli hrozí další nebezpečí – vaše korekce může být až příliš velká a opět hrozí highsider. Není snadný tomu uvěřit, ale pokud v případě lehkého smyku neuděláte vůbec nic, motorka se sama pomocí své gyroskopické stability a odstředivých sil rovná.


Koukejte se tam, kam chcete jet!

Mluvíme o tom stále, ale spousta lidí to pořád nechápe. Motorka pojede tam, kam vy budete směřovat váš pohled, vždycky a bez výjimek! Nikdy se nesmíte soustředit na pangejt nebo na jakoukoliv překážku. Očima stále sledujte výjezd ze zatáčky nebo se dívejte do míst, kam se s motorkou můžete bezpečně vejít. Tohle funguje v každé situaci, ale pokud dostanete smyk, je správný pohled ještě mnohem důležitější. Podvědomě donuťte svoje oči, aby se koukaly do míst, kam chcete jet, a jemným pohybem těla (je vhodné přenést trochu váhy do vnitřku zatáčky – viz boxík na konci článku) motorku stabilizujte. Mašina si potom sama najde cestu, jak se s lehkým smykem vyrovnat. Funguje to, máme to vyzkoušené.


V jemnosti je síla

Pokud už při smyku zareagujete jakkoliv, hlavně to udělejte pomalu a jemně. Ve většině případů se dá smyk vyrovnat lehkým! přivřením plynu. To bude znamenat, že zadní guma opět chytí ztracenou trakci, ale tahle technika bude vyžadovat tvrdý trénink – jak psychický, tak hlavně fyzický. Je jasné, že pokud nenajedete na povrch, který nemá žádnou přilnavost (třeba souvislá vrstva ledu), motorka bude mít vždycky alespoň nějaký grip, a tím pádem ji můžete pořád částečně ovládat.


A naopak – jak udržet motorku ve smyku

Klíč je ve správné reakci vašeho těla. Absolutním základem je, že jakmile se motorka začne přetáčet (zadek klouže), nesmíte náhle a trhavě zavřít plyn. Snažte se držet konstantní plyn a pohybem svého těla přenést více váhy do vnitřku zatáčky – tím se motorka maličko narovná a to stačí k tomu, abyste smyk vyrovnali. Dobrým tréninkem je sledování MotoGP, kde je tahle technika používána při každém výjezdu ze zatáčky. Zadní kolo jde do smyku, tělo jde dovnitř zatáčky a následuje LEHKÝ protirejd.

Instinktivnímu dávání protirejdu se nevyhnete, ale je potřeba říct, že čím více budete smyk protirejdem vyrovnávat, tím větší riziko highsideru hrozí. Osobně se mi při náběhu na highsider několikrát vyplatilo lehké stoupnutí do stupaček a zvednutí zadku ze sedačky, protože následné kopnutí zadního tlumiče jde více do pokrčených nohou (a ty fungují jako tlumiče), a ne do celé váhy těla. Pokud se vám povede parádní smyk, je to jeden z nejlepších pocitů na světě, a proto se vyplatí naučit se je. 🙂

Foto: archiv/repsol

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno