Dostat na motorce smyk nedá žádnou velkou práci. Stačí k tomu neopatrné přidání plynu nebo najetí na povrch s nízkou přilnavostí. Anebo kombinace obojího. My vám teď poradíme, jak se v takové prekérce zachovat, aby to nebolelo vás a ani motorku.

Předek vs. zadek

Pokud vám v zatáčce nenadále uklouzne přední kolo a motorka bude ve velkém náklonu, nemáte prakticky žádnou šanci smyk korigovat a ve většině případů jdete na držku. Jsou případy, kdy šikovný a velmi rychle reagující jezdec dokáže postavit už padající motorku kolenem. To vyžaduje extrémní odhodlanost, schopnost nezpanikařit a nezavřít ve chvíli smyku plyn. Když začne klouzat zadek, máte velkou šanci nespadnout… Co tedy dělat?

Nedělejte nic

V naprosté většině případů je nejlepší, pokud neuděláte nic – motorka se totiž sama srovná, jenom jí to musíte dovolit. Pokud v panice prudce zavřete plyn (to je případ 90% jezdců, prostě automatický reflex těla), může se stát, že zadní pneumatika velmi rychle chytí ztracenou přilnavost a pošle motorku do highsideru. Jde o klasický smyk na zadní kolo, kdy se pneumatika po chvilce klouzání chytí a pošle v tu chvíli stlačený zadní tlumič do rychlého odskoku. Tím pádem vás to vyhodí ze sedla a z vlastních zkušeností víme, že tohle je extrémně nebezpečný a bolestivý pád.

Je velmi těžké v tuhle chvíli správně zareagovat. Podvědomě budete dávat řídítky kontra a snažit se smyk vyrovnat, ale i v tuhle chvíli hrozí další nebezpečí – vaše korekce může být až příliš velká a opět hrozí highsider. Není snadný tomu uvěřit, ale pokud v případě lehkého smyku neuděláte vůbec nic, motorka se sama pomocí své gyroskopické stability a odstředivých sil sama rovná.

Koukejte se tam, kam chcete jet!

Mluvíme o tom stále, ale spousta lidí to pořád nechápe. Motorka pojede tam, kam vy budete směřovat váš pohled, vždycky a bez vyjímek! Nikdy se nesmíte soustředit na pangejt nebo na jakoukoliv překážku. Očima stále sledujte výjezd ze zatáčky nebo se dívejte do míst, kam se s motorkou můžete bezpečně vejít. Tohle funguje v každé situaci, ale pokud dostanete smyk, je správný pohled ještě mnohem důležitější.

Podvědomě donuťte svoje oči, aby se koukaly do míst, kam chcete jet a jemným pohybem těla (je vhodné přenést trochu váhy do vnitřku zatáčky, viz. fotka na Firebladu tady vlevo) motorku stabilizujte. Mašina si potom sama najde cestu, jak se s lehkým smykem vyrovnat. Funguje to, máme to vyzkoušené. Podrobnější článek o správném pohledu najdete ZDE.

V jemnosti je síla

Pokud už při smyku zareagujete jakkoliv, hlavně to udělejte pomalu a jemně. Ve většině případů se dá smyk vyrovnat lehkým! přivřením plynu. To bude znamenat, že zadní guma opět chytí ztracenou trakci, ale tahle technika bude vyžadovat tvrdý trénink – jak psychický, tak hlavně fyzický. Je jasné, že pokud nenajedete na povrch, který nemá žádnou přilnavost (třeba souvislá vrstva ledu), motorka bude mít vždycky alespoň nějaký grip a tím pádem ji můžete pořád částečně ovládat.

Nebojte se, trénujte!

Pokud máte motorku hlavně pro zábavu, určitě vás bude klouzání bavit. Být schopný kontrolovat plynem a přenášením váhy klouzající bike, je jedna z nejtěžších věcí při jízdě na mašině. Chcete to umět? Potom nezbývá nic jiného, než tvrdý a intenzivní trénink.

Stačí na to jakákoliv starší kroska nebo enduro, protože ty dovolí trénovat smyky v mnohem nižších rychlostech než na silniční motorce a hlavně – můžete si jich užívat ve větším bezpečí jakékoliv louky nebo pole. Jestli vám to nestačí, zkuste si plochou dráhu nebo v dnešní době stále populárnějších flattrack. Takhle trénují i piloti MotoGP (video ZDE).

Foto: Archiv

3 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here