Spalouch, neboli burnout, je jedna z motorkářských parádiček, kterou zaručeně zaujmete publikum. Není to nic extra složitého a výsledný efekt je působivý. My vám teď poradíme, jak na to.

Technicky jsou spalouchy to nejjednodušší, s čím můžete přihlížející ohromit a pokud to uděláte dobře a nebude vám líto drahý zadní gumy, přinese to dost velkou míru obdivu… a nebo taky zatracení. Důchodci na semaforech pro tyhle kratochvíle jaksi nemají moc velký pochopení…

Mašina

Ze všeho nejdřív je nutný si říct, jestli na to máte mašinu. Sportovní motorky, naháče a endura (nebo supermotardy) jsou v pohodě, ale s nějakým Harlejem s prodlouženejma vidlema by mohl být problém, protože je nutný hodně zatížit přední kolo, jinak to nepude…

Provedení

Burnouty se prakticky dělají jenom ve třech provedeních. Buď zapálíte gumu na místě, uděláte rolling burnout (akcelerační nebo jízdní) nebo tzv. donuty (kolečka). To první zvládne každý a na ty zbylé dva už bude chtít trénovat. Takže, jak na to?

Jak na to?

Najděte si nějaké opuštěné parkoviště nebo letiště s hladkým povrchem (ten je lepší, nežere tolik gumy). Zmáčkněte pořádně přední brzdu, nařaďte jedničku a přesně ve chvíli, kdy se budete chtít rozjet, musíte zatížit přední kolo. Takže se vahou nakloňte na řidítka a hodně rychle (ale plynule) pusťte spojku.

Nebojte se motor vytočit, protože když to neuděláte, přední kolo se utrhne a bude jenom neposedně poskakovat po asfaltu. Pokud se zadní guma protočí, máte vyhráno. Teď už jenom plynem regulujte rychlost zadního kola podle toho, kolik čoudu chcete mít. Tvrdší pryže vyžadujou větší otáčky, aby pořádně zahulily. Dejte bacha na to, abyste při tom neseděli na sedačce, protože tak zbytečně přikrmujete gumě…

Akcelerační spalouch

Tohle už je trochu těžší. Začněte stejně jako při pálení gumy na místě a až se začne guma protáčet, pomalu a s citem pouštějte přední brzdu. Motorka se bude pomalu rozjíždět. Dejte nohy na stupačky a přední brzdou regulujte rychlost, jakou se motorka pohybuje.

Nedávejte jí hodně plynu, protože zadek má pak tendence hrnout se bokem a vy budete muset dělat korekce řidítky. Je dobrý přitom pořádně koleny stisknout nádrž, pak budete mít větší jistotu. Nezapomeňte mít pořád váhu na předním kole. Jak se to utrhne, okamžitě pusťte brzdu, jinak se vyválíte.

Donut

K dobře provedenýmu kolečku je nutný mít k motorce maximální důvěru a taky dokonale zvládnout rovnováhu. Rozjeďte paloucha a zadní kolo nechte protáčet pomalu (s motorkou vytočenou do omezovače to umí jenom ty nejlepší borci). Až se na to budete cítit, jemně natočte řidítka a zadek motorky se začne hrnout ven (jak říkají rallyáci, prostě po dveřích). V tuhle chvíli je nutný vyvažovat rovnováhu tělem a natáčením řidítek podle potřeby do protirejdu, až vykroužíte parádní kruh.

Čím víc budete vytáčet motor, tím rychleji se zadní kolo bude točit a tím to taky bude složitější, protože motorka vám bude chtít ujet pod zadkem. Při dělání koleček je lepší stát ve stupačkách, budete tak mít nad motorku lepší kontrolu. Připravte se na to, že to není žádná sranda a napoprvé se to asi málokomu podaří. Tady to chce trpělivost. Ze začátku dělejte větší rádius a nesnažte se to točit na pětníku. Osvědčily se mi motorky s širokýma řidítkama, ale jde to udělat i na supersportu.

Variace

Tady toho jde fůra. Můžete dělat spalochy jednoruč, stát přitom na sedle, sedět na nádrži s nohama přes řidítka (při zastavování je to docela sranda) nebo slízt z motorky a vytočit s ní kolečko na místě. Viděl jsem i burnout v hodně prudkým kopci, kde se motorka začala sunout dolů… dobrá machrovinka 🙂

Chyby a možný průsery

Jak už jsem napsal, nedržte motor ve vysokých točkách, protože pak se to při dělání koleček blbě kontroluje. Připravte se na to, že po dobře provedeným spalouchu budete mít podsedadlovku zabordelenou žmolkama z gumy a jde to docela blbě dolů. Pokud chcete ušetřit gumu, je dobrý to podlít vodou. Jde to pak líp utrhnout a nesežere vám to novou SuperCorsu za pár sekund. My to tak děláme a když zrovna nemáme u sebe petku s vodou, tak to prostě po…., no nic, to je jedno :-))

Pro lepší představu o pěkně zatočeným spalouchu mrkněte na jedno naše historický video…

Foto: Archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here