V minulém díle jsme si společně ujasnili, co od ježdění v terénu očekáváme a vybrali si bike, na kterým si to mimo asfalt užijeme. Ehm, tedy vzhedem k naší finanční situaci a náročnosti terénu, do kterého se chystáme. Dnes nás čeká exkurze do motorkářských šatníků, jelikož jízdu na „Adama“ vám speciálně v terénu důrazně nedoporučuje. Takový švihnutí větví přes vercajk jasně napoví, proč…

S výběrem oblečení i ochranných prostředků se to má přeci jen jednodušeji než u výběru stroje. Ať už plánujete jízdu enduro nebo motocross, bude to chtít pořešit prakticky stejnou výbavu.

Asi se shodneme, že nejdůležitějším ochranným prvkem jezdce bude přilba, jelikož zlomenou ruku člověk většinou rozdejchá, hlavu málokdy. Pro jízdu v terénu doporučujeme výhradně otevřenou offroad přilbu, u které proti enduro „integrálkám“  nehrozí zamlžení průzoru. Offoradová jízda totiž obnáší celkem namáhavou fyzickou činnost a tím pádem i funění. To pak stačí poněkud vlhké počasí, jeden prudší výjezd a ani ta nejlepší vrstva antifogu si neporadí s vaším chlapáckým dechem.

Výběr konkrétního modelu a značky je čistě na každém z vás, nicméně spíše než plastové doporučujeme blembáky z kompozitních vláken. Proč? Inu plast v krizové situaci může zapružit, což pro hlavu uvnitř není dobře. Naopak je-li skořepina z kompozitu, umí takový materiál daleko lépe pohltit energii pádu. Za snad jedinou nevýhodou kompozitních přileb považuji více než dvojnásobnou cenu v porovnáním s přilbou plastovou. Konečná volba však pochopitelně zůstává na vaší straně.

Na pořízení helmy navazuje i nákup brýlí, u kterých počítejte s průměrnou pořizovací cenou okolo 1000,-Kč. Jejich nákup ovšem doporučuju řešit až po přilbě a při výběru pak zvolit ty, které se vám nejen líbí designově, cenově a použitím průzoru, ale především tím, jak sednou do dané přilby. Do různých značek přileb totiž ideálně pasují i brýle od různých výrobců. Plánujete-li jezdit motocross, rovnou si přikupte za cca 200,- i sadu slíd, které se za jízdy po ušpinění postupně snímají z hledí.

Dalším velmi důležitým prvek výstroje jezdce považuji boty, které nejen ochraňují nohy, ale pocitem bezpečí dokáží i nejednoho jezdce razantně zrychlit. Rovnou zapomeňte na nějaký univerzály, fakt! Chce to tvrdý přeskový šůty, který nejen dopřejí jezdci jistotu při odšlápnutí, ale především ochrání nohu (chodidlo) před zborcením při kontaktu stupačky / nohy s kamenem, či její zaháknutí o kořen. V univerzálních = měkkých botech v takových případech doslova končí vaše motorkářská sezóna… Při výběru obuvi doporučuju z vlastních zkušeností boty vybavené kloubem usnadňující pohyb nohy v kotníku. Patří pravda mezi ty dražší, ovšem kvalita jízdy tomu také odpovídá.

Další investice čeká na budoucí offroaďáky i v podobě krunýře, kryjícím záda, hrudník plus ramena. Někteří jezdci preferují tak zvané chráničové košile, které zároveň obsahují chrániče loktů. Většina závodních jezdců však preferuje zmíněný krunýř, který sice vyžaduje nákup loketních protektorů, na druhou stranu umí lépe tlumit nárazy a nehrozí u něj sesunutí / shrnutí protektoru z určených míst při pádu.

Když už máte krunýř a zmínění loketní chrániče, je dobré sáhnout i po kvalitních koleních / holeních protektorech. Někdo preferuje dražší kloubové, osobně mám radši jednodílné pevné, jelikož mi u předchozích kloubových nevyhovoval jejich větší rozměr a po pár držkách pádech šly regulérně srát (praskly). Momentálně používám jednodílné a jsem maximálně spokojen. Ovšem je to věc čistě subjektivní a co vyhovuje mě, nemusí vyhovovat ostatním.

Přesto, že už jsme utratili poměrně dost za helmu, brýle, boty, krunýř, protektory loktů a kolen, doporučuju ještě něco vrazit do krčního chrániče. Levnější varianta límce sice nenabízí takovou jistotu jako například „lešení“ Leatt Brace, nicméně i tento límec je lepší než nic, neboť zamezuje nechtěnému vyvrácení hlavy do úhlu neslučitelným se zdravím či životem. Zmíněný systém Leatt Brace funguje excelentně, avšak vyžaduje nákup speciálního kompatibilního krunýře i dresu, jelikož otvor pro hlavu v dresu potřebuje výrazně větší rozměr.

Mimochodem, dres i kalhoty taky budou něco stát. Jasně, jezdit se dá i v teplákách, nicméně zvolíte-li offorad dres s kalhotami, garantuju vám, že se za jízdy budete cítit mnohem líp než ve volných teplákách a jako bonus budete i líp vypadat.

Jenou z posledních investic offroad bikera budou s největší pravděpodobností rukavice. Jelikož však rukavice při jízdě v terénu „hoří“, počítejte se spotřebou cca 2páry rukavic na sezonu = 70-100mth.

Pokud vám po tom všem zbudou ještě nějaký prašule, pak smekám a jedním dechem doporučuji nákup příruční offroad ledvinky, ve které najde místo základní vercajk, lahev s pitím a zbude například i místo na lahvičku oleje pro 2T jezdce.

 

Souhrn:

Kolik tedy budu potřebovat vaty, abych „NAHODIL OBLEK“? Níže naleznete orientační ceny dvou kategorií, základní a pokročilé.


========Základní varianta                          =======Pokročilá

Přilba:       3500,-Kč plast                                       8.000,-Kč kompozit
Boty :       4000,-Kč bez kloubu                               8.000,-Kč s kloubem
Brýle:         850,-Kč obyč. průzor                             1.400,-Kč antireflexní
Krunýř:      3000,-Kč                                               3.000,-Kč pro Leatt Brace
Lokty:         800,-Kč                                                1400,-Kč
Kolena:     1000,-Kč                                                 3000,-Kč kloubové
Límec:        1200,-Kč                                              9000,-Kč
Dres:          1300,-Kč                                              1300,-Kč
Kalhoty:     2000,-Kč                                                6000,-Kč
Rukavice:    750,-Kč                                                1800,-Kč
Ledvinka:    800,-Kč                                                1800,-Kč
Celkem:  21.500,-Kč                                           44.700,-Kč

Tak co? Ještě chcete začít jezdit offroad? Pokud ano, super! Nebudete litovat!

Foto: Archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here