Naložit si na motorku spolujezdce může být buď docela zábava, nebo tady pěkná pruda. My vám poradíme pár fíglů, jak si to bezpečně užít…

Základem dobrého svezení se spolujezdcem je zjištění vaší situace. Znáte toho kluka/holku? Je to jeho první jízda na motorce, nebo má na druhé sedačce objeto půl zeměkoule? Pokud nevezete jenom holku na koupák, je dobré mít informace o tom, koho povezete.

 

Oblečení

Viděl a zažil to snad úplně každý. Vy na motorce jezdíte, takže je předpoklad k tomu, že budete mít taky odpovídající oblečení. U spolujezdců to často bývá právě naopak.

Borec v kombinéze na GSX-R a holka v plavkách je v našich krajinách docela častý jev. Myslete na to, že váš spolujezdec nemusí mít vůbec představu o tom, co se může stát při bouračce. Takže je na pilotovi, aby druhému vysvětlil nutnost ochrany na motorce.

Ve chvíli, kdy se brousíte o asfalt, je už pozdě něco vymýšlet…

 

 


Nastupování!!!

Správný postup nasedání spolujezdce je důležitá věc. Nejednou jsme viděli pády v nulový rychlosti jenom kvůli tomu, že holka lezla na motorku jako na koně (i když je to podobný). Jezdec by měl mít motorku rovně, držet řidítka a zmáčknutou přední brzdu. Nohy roztáhnout co nejvíc do strany pro lepší stabilitu. Spolujezdec by měl nastupovat z levé strany, aby se nespálil o výfuk. Levou nohu položit na stupačku, levou rukou se opřít o rameno pilota. Pravou nohu pak přehodit přes motorku s lehkým propružením levé nohy.

 

Držení

Existují různé způsoby, jak se mohou spolujezdci na motorce držet včetně několika doplňkových držáků na nádrž nebo pásu, kterým se spolujezdec připne k řidiči. Sportovní motorky nejsou stavěny s ohledem na spolujezdce, takže mají malé sedačky v ohromné výšce. Samozřejmě chybí madla. Nám se osvědčilo, když se holka drží jednou rukou za pas a druhou se opírá o nádrž kvůli opoře na brzdách.

Pokud má motorka madla, je to v pohodě. Vysvětlete ale „baťůžku“, že i obyčejná levná pětistovka (např. CB, GPZ, GS) má takovou sílu, že při akceleraci klidně může spadnout dozadu. Když už se budete držet pouze za madla, při zrychlování své tělo nakloňte dopředu a opřete se o záda pilota.

 

Jízda samotná

Pamatujte na to, že i padesátikilová holka bude mít zásadní vliv na chování vaší motorky. Vysvětlete jí, že se nesmí zbytečně vrtět a dělat nepředvídatelný pohyby. V zatáčce není nutný, aby vysedávala, stačí držet tělo zároveň s motorkou a hlavu lehce posunout přes rameno pilota do vnitřku zatáčky. Tímhle minimalizujete zatížení podvozku a tím pádem i zlepšíte chování vaší motorky.

Snažte se jet co nejvíc plynule. Pokud jezdíte ve dvou často, s přibývajícími kilometry si zvykne i spolujezdec a půjde vám to spolu líp. S tím souvisí i tzv. datlování, kdy spolujezdec soustavně ťuká do helmy pilota na každých brzdách nebo při přeřazení. Není nutný, aby spolujezdec seděl úplně nalepený na pilotovi, i když z pohledu jízdních vlastností motorky a jejího těžiště je to nejvýhodnější. Tohle se opravdu naučíte až s přibývajícími kilometry.

 

Foto: Karel Taborský/BMW

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno