To, že zima není žádná překážka v ježdění, tvrdíme furt. Teď jsme to ale díky Pepovi Sršňovi poslali o level dál. Vzali jsme jeho pětikilo EXC, obuli ho do Mitasek se hřeby a vyrazili „na vodu“

Lepší mrtvej hrdina než živej posera! Přesně to mi prolítlo hlavou, když jsem se na „Kačeně“ rozjel po louce a z dvoumetrový hráze skočil na zamrzlej rybník. Jednou to přijít muselo. Dva roky jsem marně čekal na tuhý mrazy, který by zatáhly rybník kousek od baráku, a já mohl konečně vyzkoušet český Mitasky s hřebíkama, které jsou přímo určené na jízdu v takových podmínkách. Letos v únoru se to povedlo! 

Jasně, dalo se to prubnout na zasněžený louce nebo třeba motokrosový trati. Jenže v obou případech by šlo o celkem ultimativní grip od obou kol a s velkým rizikem, že chytím pár šutrů a že hřeby, který jsou zapečený přímo v gumě, vyškubu nebo jinak poškodím. A to jsem fakt nechtěl. Jejich výška je 5 mm, takže na zamrzlým rybníku, kdy je přírodní led poměrně měkkej, měly teoreticky pouštět motorku do krásně kontrolovatelných akceleračních driftů. Alespoň tak jsem to měl vymyšlený.

 

Nejdřív teorie

Aby bylo všechno stoprocentní, Mitasky jsem obul na letošní model oranžovýho pekla – KTM 500 EXC. Brutální zátah rakouskýho jednoválce spojenej s pryžema na hřebíkach a zamrzlým pětihektarovým rybníkem sliboval velkou srandu a porci adrenalinu, kterého není nikdy dost. Teoreticky jsem byl připravenej, stačilo sehnat stejně postiženýho pacienta pro případ, že by led povolil a já se musel snažit zachránit svůj podchlazenej zadek a vytáhnout kačenu z vody (a chápejte, to by zelení rozdejchávali hodně špatně…). Netrvalo to vůbec dlouho – jeden rychlej telefon a k rybníku dorazil můj kámoš Marcel Oravec. Ten jezdí už pár let docela úspěšně Flattrack a na šanci zalítat si po zmrzlý hladině byl náležitě natěšenej.

 

Teď už full gas

Trvalo jenom chvilku, aby mozek přemluvil pravou ruku k setrvalýmu stavu, tedy full gas! To, co následovalo, se dá popsat docela jednoduše – totální nirvána! Výkon pětikila KTM je naprosto dech beroucí. Mitasky nadobro zakouslý v ledu, zadní kolo pod plným plynem z výjezdu metr vedle motorky a krásně kontrolovatelný drifty! Nikdy jsem takovej pocit nezažil.

Díky hřebům, které jsou jen 0,5 cm vysoké, není přilnavost zadní gumy vůbec přehnaná a nechá se s ní krásně kontrolovatelně klouzat – bez většího rizika „ukejchnutí“, třeba jako na louce, asfaltu nebo v bahně. Přední kolo krásně vede zvolenou stopu, jen to chce pořád držet plyn, nesvírat řídítka křečovitě, nechat pod sebou motorku pracovat a celou dobu jí pomáhat zatočit jemnou koordinací pohybů horní poloviny těla.

 

Hotovo jest

Vydrželi jsme řádit skoro tři hodiny v kuse. Kačka žrala jak prokoplá, padly skoro dvě nádrže! Není se čemu divit; ty tři hoďky jsme tu děvku řádně drželi pod krkem a neubrali ani o píď. S Marcelem jsme se shodli na tom, že takových dní je třeba víc – trénink je to k nezaplacení. A má to další plus. Jako bonus jsem dovezl motorku domů naprosto čistou. Máme pro vás jenom jednu radu – vyzkoušejte to, je to těžce návykový! Jen si s sebou berte vrtačku na kontrolu tloušťky ledu (ze zkušenosti radši 10+ cm) a nějakýho pomahače, kdyby náhodou led někde povolil…

Celou dobu jsme jezdili s továrním nastavením podvozku, při razantnějším průjezdu v driftu bylo dost znát pumpování zadního tlumiče. Nic, co by nevyřešil šroubovák a chvilka zkoušení, na což ale nebyl čas, protože se začalo prudce oteplovat a po dvou hodinách jsme jezdili už skoro loužema…

 

Mitas XT-Spiked

Jedná se o speciální pneumatiky určené výhradně pro zimní použití ve sněhu nebo na ledu. Pokud můžete, určitě doporučujeme jejich vyzkoušení, ale připravte se na velmi vysokou cenu – pod deset tisíc sadu jenom těžko pořídíte. Jejich výroba je velmi náročná. Dají se sehnat ve všech běžných rozměrech na krosky nebo endura.

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here