Když se setmí, obvykle bývá mnohem větší sranda, ale pokud jste na motorce, je jízda nebezpečnější. S ohledem na aktuální roční období více než aktuální téma. Jezdit po tmě je ale fascinující, takže jak si ji co nejvíc užít a být přitom v pohodě. Poradíme vám.

Podle většiny studií je převážný počet nehod motorkářů způsobených tím, že nedostanete přednost. A je jedno, jestli jedete ve dne, nebo v noci. Je si ale potřeba uvědomit, že když je tma, je tady mnohem větší riziko střetu – zorné pole řidiče auta a i motorkáře je menší a výrazně kratší, než je tomu ve dne. Naštěstí je tady pár dobrých tipů, které vám noční jízdu zpříjemní a díky kterým pojedete bezpečněji.

 

Oblečení

Vidět a být viděn – o to jde především, a proto musíme začít oblečením. Zatímco ve dne jsou černá bunda a černé textilní kalhoty stylové, v noci kvůli nim můžete absolutně splynout s okolím. Když budete nosit světlé oblečení, budete líp vidět a bez jakékoliv pochybnosti na sebe víc upozorníte. A to je nejdůležitější, ostatní řidiči o vás musí vědět! Dnes se často motorkářské oblečení vyrábí i s ohledem na tento problém, proto má spousta bund, kalhot i kombinéz reflexní proužky, které viditelnost výrazně zvyšují. K zahození nejsou ani proužky na ráfcích, které jsou také často z reflexního materiálu.

Stejné to bývá u helem – světlejší je lepší. Někdo preferuje reflexní vesty a i když ty klasický osobně nemám rád, poradím vám – firma PSí Hubík dělá výborný zelený vesty, který parádně pasujou a ani v rychlosti neplandají. Jejich výhoda je jasná – budete líp vidět a v zimě neprofouknou.

 

Jak nejlíp vidět

Tmavé plexi je fajn a vypadá dobře, ale pokud jste s ním někdy museli jet za tmy, určitě nám potvrdíte, že to není nic příjemnýho. Proto plánujte dopředu, jak dlouho a jak daleko hodláte jet, aby vás hodiny někde nevypekly. Pokud máte místo, vozte s sebou náhradní čiré plégo a ujistěte se, že není poškrábané, protože rýhy mají tendenci rozbíjet světlo a dělat nepříjemné odlesky.

Spousta lidí má problémy s viděním, když je šero, proto při výběru helmy počítejte i s použitím brýlí. Zdaleka ne do všech se pohodlně vejdou a při jejich koupi doporučujeme vyzkoušet nošení i v přilbě.

 
Světla

Při jízdě je nejdůležitější, aby vaše motorka pořádně svítila. Se svícením mají problémy hlavně mašiny starších ročníků, takže před jízdou doporučujeme vyzkoušet hlavní lampu, koncové světlo a blinkry. Určitě si také nechte seštelovat sklon světel, ale s pomocí manuálu k motorce to zvládnete i sami doma. Pokud vás lákají nějaké doplňkové lampy, klidně je vyzkoušejte, ale nezapomeňte na jejich legálnost – spousta z nich nebude mít potřebnou certifikaci, na to dejte bacha. Policajti po nich docela jdou.

 

Jízda

Pokud budete na silnici víc vidět, je to jedině dobře. Teď je už jenom potřeba upravit svůj jezdecký styl a rychlost jízdy. Na špatně osvětlených úsecích silnice je dobré jet pomaleji, než byste jeli ve dne – budete mít tak víc času reagovat na případné nebezpečí. I když silnici znáte, mějte oči na stopkách, a pokud trasu neznáte, dávejte extrémní pozor, protože nikdy nevíte, co na vás může čekat v další zatáčce.

Ve tmě je také dobré využívat světlo od aut, která jedou před vámi, ale dejte pozor, abyste si od nich udrželi bezpečnou vzdálenost. Někdo rád jezdí na „brzdovky“, takže se hodně spoléhá na řidiče před sebou a jeho brzdová světla, ale není to zrovna dobrý nápad. Nikdy nevíte, kdo v tom autě před vámi sedí…

 

Zvířátka

Tohle nebezpečí je jasný – lesní zvěř má ráda světla, a proto mějte oči na stopkách. Střet se srnkou, kterou trefíte „na komoru“, ve většině případů nemáte šanci ustát. Existují různé plašičky, které by měly pomoci zvěř zahnat, ale stoprocentně bychom se na ně nespoléhali.


Foto: Archiv, Shutterstock

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno