Technicky jsou spalouchy to nejjednodušší, s čím můžete přihlížející ohromit, a pokud to uděláte dobře a nebude vám líto drahý zadní gumy, přinese to dost velkou míru obdivu… anebo taky zatracení. Důchodci na semaforech pro tyhle kratochvíle jaksi nemají moc velký pochopení…

 

Burnout, spalouch, gumovačka

 

 

Vhodná motorka

Ze všeho nejdřív je nutný si říct, jestli na to máte mašinu. Sportovní motorky, naháče a endura (nebo supermotardy) jsou v pohodě, ale s nějakým Harlejem s prodlouženejma vidlema by mohl být problém, protože je nutný hodně zatížit přední kolo, jinak to nepůjde…

Provedení

Burnouty se prakticky dělají jenom ve třech provedeních. Buď zapálíte gumu na místě, uděláte rolling burnout (akcelerační nebo jízdní) nebo tzv. donuty (kolečka). To první zvládne každý a na ty zbylé dva to už bude chtít trénovat. Takže, jak na to?

 

 

 
Jak na to?

Najděte si nějaké opuštěné parkoviště nebo letiště s hladkým povrchem (ten je lepší, nežere tolik gumy). Zmáčkněte pořádně přední brzdu, zařaďte jedničku a přesně ve chvíli, kdy se budete chtít rozjet, musíte zatížit přední kolo. Takže se vahou nakloňte na řídítka a hodně rychle (ale plynule) pusťte spojku.

Nebojte se motor vytočit, protože když to neuděláte, přední kolo se utrhne a bude jenom neposedně poskakovat po asfaltu. Pokud se zadní guma protočí, máte vyhráno. Teď už jenom plynem regulujte rychlost zadního kola podle toho, kolik čoudu chcete mít. Tvrdší pryže vyžadujou větší otáčky, aby pořádně zahulily. Dejte bacha na to, abyste při tom neseděli na sedačce, protože tak zbytečně přikrmujete gumě…

 

 
Akcelerační spalouch

Tohle už je trochu těžší. Začněte stejně jako při pálení gumy na místě a až se začne guma protáčet, pomalu a s citem pouštějte přední brzdu. Motorka se bude pomalu rozjíždět. Dejte nohy na stupačky a přední brzdou regulujte rychlost, jakou se motorka pohybuje. Nedávejte jí hodně plynu, protože zadek má pak tendence hrnout se bokem a vy budete muset dělat korekce řídítky. Je dobrý přitom pořádně koleny stisknout nádrž, pak budete mít větší jistotu. Nezapomeňte mít pořád váhu na předním kole. Jak se to utrhne, okamžitě pusťte brzdu a vymáčkněte spojku, jinak se vyválíte nebo vás roztočený zadní kolo vyšle až na oběžnou dráhu.

 

 

 
Donut

K dobře provedenýmu kolečku je nutný mít k motorce maximální důvěru a taky dokonale zvládnout rovnováhu. Rozjeďte paloucha a zadní kolo nechte protáčet pomalu (s motorkou vytočenou do omezovače to umí jenom ti nejlepší borci). Až se na to budete cítit, jemně natočte řídítka a zadek motorky se začne hrnout ven (jak říkají rallyáci, prostě po dveřích). V tuhle chvíli je nutný vyvažovat rovnováhu tělem a natáčením řídítek podle potřeby do protirejdu, až vykroužíte parádní kruh.

Čím víc budete vytáčet motor, tím rychleji se zadní kolo bude točit a tím to taky bude složitější, protože motorka vám bude chtít ujet pod zadkem. Při dělání koleček je lepší stát ve stupačkách, budete tak mít nad motorkou lepší kontrolu. Připravte se na to, že to není žádná sranda a napoprvé se to asi málokomu podaří.

Tady to chce trpělivost. Ze začátku dělejte větší rádius a nesnažte se to točit na pětníku. Osvědčily se nám motorky se širokýma řídítkama, ale jde to udělat i na supersportu.

 

 

 
Variace

Tady toho jde fůra. Můžete dělat spalochy jednoruč, stát přitom na sedle, sedět na nádrži s nohama přes řídítka (při zastavování je to docela sranda) nebo slézt z motorky a vytočit s ní kolečko na místě. Viděl jsem i burnout v hodně prudkým kopci, kde se motorka začala sunout dolů… dobrá machrovinka!

 
Čeho se vyvarovat…

Nedržte motor ve vysokých otáčkách, protože pak se vybočení zadku při dělání koleček blbě kontroluje. Připravte se na to, že po dobře provedeným spalouchu budete mít podsedadlovku zabordelenou žmolkama z gumy a jde to docela blbě dolů.

 

Šimpi z kaskadérské školy říká:

Na našich motorkách jezdíme vzadu gumy s tvrdší směsí, která tolik neubejvá a taky není takovej problém motorku do spalouchu utrhnout. Já jsem si dokonce postavil i speciální driftovací GSX-R s delší kyvkou, a pokud vím, je to jediná motorka svýho druhu v Čechách. Na ní se smyky mnohem líp kontrolujou, protože díky delšímu rozvoru není ovládání tak záludný.

 


Foto: Honza Karásek

 

 

 

Jak jezdit: naučíme vás kaskadérské kousky – II. díl

Jak jezdit: naučíme vás kaskadérské kousky – I. díl

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno