Není to chytrý ani nutný, ale vypadá to sakra dobře. Mít loket na zemi je momentálně největší móda okruhových střelců a my vám poradíme, jak na to.

Možná vás překvapíme, ale tahat loket po zemi není nic novýho. Prvním borcem, který tuhle dramaticky vypadající techniku používal, byl francouzský závodník Jean-Philippe Ruggia. To všechno před pětadvaceti lety!!! Teď se díky jistému Marcovi Márquezovi snaží dát loket na zem každý druhý okruhář.

Tenhle Španěl dotáhnul techniku odřených loktů k absolutní dokonalosti díky několika důležitým faktorům – neuvěřitelnému jezdeckému talentu a masivní přilnavosti závodních pneumatik. Jezdci jako Márquez používají loket na zemi společně s kolenem jako další senzor, kam až můžou motorku pustit. Pro nás smrtelníky je to naprostá zbytečnost, ale sakra, když ono to vypadá tak dobře, že jo?

 

Co je potřeba?

Máte prakticky tři možnosti, jak si dát loket na zem. Tou první je vlastnictví závodní motorky na slickách, kterou povedete do takových náklonů, že vám brzy bude stát loket v cestě, abyste ji mohli pustit ještě dál. Druhou metodou je pokládat motorku víc a víc, dokud vám nedojde přilnavost, talent nebo pneumatiky a vy s ní fláknete o zem – tohle je samozřejmě zaručený způsob, který má ale silně destruktivní následky.

Vlastnit závodní motorku nebo schválně upadnout, když se budete předvádět, může být docela drahý, takže se zaměříme na třetí metodu. Potřebujete slušný povrch, dobré gumy a pomocí lehkého podvodu budete brzy tahat lokty po zemi.

1/ Pokud tedy máte slušnou sportovní motorku, která je schopná udržet velké náklony, máte z půlky vyhráno. Tahat lokty po zemi můžete i na naháči s širokýma řídítkama, ale je to těžší způsob a vyžaduje mnohem větší odhodlání. Nejlepší jsou nízká řídítka a vysoké stupačky. Ujistěte se, že máte dobré sportovní gumy, které jsou správně nafoukané a mají dobrý profil – deset let staré a přemrzlé puky vám dovolí dát na zem koleno, loket a následně i rameno, zadek a hlavu. To asi nechcete… Je potřeba říct, že pokud nejste schopni dát v pohodě koleno na zem a nemáte v téhle technice jízdy jistotu, na loket rovnou zapomeňte. Zbytečně moc vysedáte, jste v křeči a máte v zatáčce rozvlněnou motorku? Pak ne, tohle skutečně není nic pro vás.

2/ Teď je potřeba vybrat si správnou zatáčku. Nejlehčí to bude v dlouhé zatáčce s konstantním rádiem a dobrým povrchem. To vám zajistí dostatek času na správné poskládání se na motorku. Snažit se mrsknout s motorkou na loket v překlápěčce je jistý způsob, jak si natlouct. Doporučujeme proto dlouhou levou zatáčku, samozřejmě se bavíme o okruhu! Snažit se dát loket na zem v běžném provozu je blbovina, která může stát peníze, a hlavně bolet – vás i někoho jiného…

 

Dejte ho tam!

Předpokládáme, že jedete klidně a jemně po koleni v zatáčce s konstantním rádiem. Teď je čas na to, abyste se na motorce správně poskládali. Pamatujete si na svoje prvním koleno a na to, jak moc jste kvůli tomu museli vysednout? No, tak teď si to zdvojnásobte a jste skoro tam… Ne, děláme si trochu srandu. Důležité je mít půlku zadku na sedačce a celý vršek těla přenést do vnitřku zatáčky. Pokud máte bradu blízko vnitřního zápěstí, tak jste skoro tam.

A teď je čas na ten drobný podvod. Vnitřní řídítko chyťte až na konci u závažíčka a jakoby ho svým předloktím prodlužte. Už z podstaty věci se to lépe dělá v levých zatáčkách, protože nemusíte držet plyn. Stejně jako když jste se učili dát koleno na zem, i tahle technika bude vyžadovat trénink, abyste ji dostali do ruky. V žádném případě ale v zatáčce nekoukejte, kolik místa vám k zemi zbývá. Ztratíte tím koncentraci, a to může skončit špatně. Pamatujte si, že dát si loket na zem vyžaduje větší náklon, než když taháte po zemi koleno, a ještě větší práci s vrchní polovinou těla. Vnější nohu a koleno zapřete pevně o nádrž, abyste měli stabilní podporu a z motorky nevypadli. Ujistěte se, že na řídítka netlačíte moc, protože to by mohlo vést ke ztrátě přilnavosti a k následnému pádu.

Pokud se vám to povede, máte vyhráno. Jestli se chcete cítit jako opravdový hrdina, opakujte tuhle techniku na okruhu pokaždé, když někoho předjedete. Počítejte ale s tím, že to bude mít zásadní vliv na ubývající počet vašich kamarádů. 😉

 

Není to potřeba, ale…

Pravda je taková, že tahat loket po zemi je skvělý pocit. Není potřeba to dělat, budete mít odřenou kombinézu a budete pravděpodobně rychlejší, pokud budete řídit normálně. Můj soukromý tip – udělejte to jednou na každé straně, abyste mohli v paddocku machrovat, že jste druhý Márquez, a zbytek si nechat na dobu, kdy pojedete před kámošem, který má na motorce přidělanou kameru. Obrázky a video s loktem na zemi vypadají na Facebooku fakt dobře. 🙂

 

Marc Márquez a jeho loket

Ti nejlepší závodníci v Grand Prix tahají lokty po zemi posledních deset let, ale žádný z nich tuhle techniku tak nezpopularizoval jako letošní mistr světa MotoGP Marc Márquez. Tenhle kluk vypadá, že každou zatáčku „vyrábí pád“, a za jeden závod ošoupe víc materiálu z titanových sliderů na loktech než my ostatní za celý život.

 

Foto: archiv, Repsol, Vladimír Rejda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here