Kontrola motorky po zimě by měla být něco, co by měl každý správný biker automaticky udělat, než poprvé vyjede. Pojďte si s námi projít alespoň ty nejzákladnější věci. Takový opáčko totiž není vůbec na škodu a ze zkušenosti víme, že pečlivě připravená motorka je absolutním základem ke správný jízdě.

 
Motor

Neuděláte chybu, když po zimě vyměníte olej a filtr. Není to nákladná věc a motorce tím jenom pomůžete. Samozřejmě nezapomeňte ani na filtr vzduchový – ten buď vyměňte za nový, nebo ho vyperte v prostředku k tomu určeném. Vizuálně zkontrolujte těsnost motoru. Pokud jste na podzim nevyndali baterku a neuložili ji do tepla, pravděpodobně bude zralá do popelnice. Koukněte na stav elektrolytu a očistěte kontakty, popřípadě ji dobijte určenou nabíječkou.

Podvozek

Jednou z nejdůležitějších věcí na motorce jsou pneumatiky. Mrkněte na jejich stav a dofoukněte vzduchem podle tlaků doporučených výrobcem gum na vaši konkrétní motorku. Pokud už nemají původní profil, bude lepší koupit novou sadu. Zkontrolujte těsnost předních tlumičů a zadního centrálu.

 
Brzdy

Neuděláte chybu, když po zimě kotouče odmastíte. Můžete vyčistit i brzdové třmeny – na ty doporučujeme teplou mýdlovou vodu a jemný kartáč. Zkontrolujte stav brzdových destiček (u bubnových brzd mrkněte na pakny) na obou kolech. Po zimě doporučujeme vyměnit brzdovou kapalinu, protože na sebe váže vodu a přes zimu mohla ztratit svoje vlastnosti. Je to otázka dvou stovek a deseti minut práce.

 
Řetěz

Věnujte mu zvláštní péči. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené (nový řetěz zbavte konzervační vrstvy, která je na obrázku). Potom ho správně napněte, když motorka stojí svou váhou na stojánku. Průvěs nechte 4-5 cm, raději víc než míň. Při přepnutí vám totiž může zamezit funkci zadního tlumiče, když se motorka někde víc zhoupne. Pokud je v dobrém stavu a máte zadní kolo rovně v kyvce (zkontrolute okem podle drážek), vůbec se nebojte, že přeskočí přes rozetu.

 

Elektrika a povinná výbava

Vyzkoušejte, že fungují světla, brzdovka, blinkry a klakson. Nezapomeňte na motolékarničku, protože máte pocit, že po nich četníci půjdou. Podle potřeby doplňte nářadí, jestli jste přes sezonu některé poztráceli. Článek s kompletním přehledem povinné výbavě najdete tady.

 

První jízda

Nebuďte „hrrr“. Po zimě chvilku trvá, než za řidítky motorky dostanete zpátky správné návyky. Není větší blbost než to někde přepálit, rozbít mašinu hned v dubnu a pak celý léto koukat na to, jak ostatní jezdí, zatímco vy budete motorku draze lepit dohromady. To platí i pro autaře – dejte na ně většího majzla než obvykle. Chvíli trvá, než dostanou do podvědomí, že jsou na silnici zase motorky. Pomoct by vám měl i náš článek, jak být lepším řidičem – najdete ho ZDE.

 

Extra pozornost věnujte řízení motorky a „čtení silnice“. Nikde není psáno, že úsek, kde jste minulý rok hoblovali slidery, bude ve stejném stavu. Asfalt bývá dost často ještě špinavý a až silničáři začnou záplatovat díry kamínky a uplácají to lopatou, to bude teprve zábava.

Pro další tipy mrkněte na náš článek ZDE.

Foto: Motohouse

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here