Dnes si povíme o některých dalších nebezpečích, která na nás na silnici čekají. Neberte to prosím jako ultimátní seznam potenciálních „trouble makerů“, ale spíš jako naše doporučení, před kým si dát majzla. Pokud na silnici potkáte někoho z uvedené party, mějte ve vlastním zájmu oči na stopkách.



Důchodci

 » Auto – obvykle béžový Favorit, základní Fabie s černými nárazníky, jakýkoliv Peugeot, staré Volvo nebo nový korejský hatchback nižší třídy

» První varování – rozhodně klobouk na hlavě řidiče, plato vajíček za zadním oknem a okatě pomalá jízda, dále pak oťukané nárazníky a blatníky, nebo naopak sváteční naleštěnost celého auta

» Místa – Kaufland, Lidl, Billa nebo opuštěné pamětihodnosti

» Na co se zaměřit – myslete na to, že si starší lidé zaslouží respekt a že už zdaleka nebudou mít stejně rychlé reflexy jako mlaďas na motorce. Proto si nechávejte slušný rozestup a myslete na to, že může přijít zcela nelogická a nepředvídatelná akce. Řidič nejčastěji přehlídne značku, nedá přednost při vjezdu na hlavní, pozdě si vzpomene, že vlastně chtěl odbočit (spolujezdkyně nečekně vykřikne „Zahni, tady jsem chtěla nakoupit!“). Pamatujte, že pokud se něco stane, určitě prohrajete, tady není slitování…

 

 


 

Ženská v SUV

» Auto – BMW X6, Mercedes-Benz ML, Volvo XC90

» První varování – v ruce rtěnka, oči upřené do zrcátka, auto jede ze strany na stranu

» Místa – jsou všude, větší koncentrace u obchodních center s módními krámy nebo v centrech měst

» Na co se zaměřit – Tohle je samozřejmě klasický klišé, který ale pořád funguje. Tady už vůbec nemáte žádnou šanci s ohledem na fyzickou velikost auta. Doby, kdy se k takovejm vozům přidělávalo zepředu pochromovaný lešení, už jsou naštěstí pryč. Nicméně tyhle řidičky zpravidla nedávají při jízdě pozor a myslí pouze na to, aby stihly kafíčko s kamarádkami, popřípadě na to, co zapomněly nakoupit. Téměř jistě si jednou rukou luxujou ucho telefonem a druhou krotěj rozeřvanýho spratka na zadní sedačce.

Dobrým vodítkem může být i „protekční“ značka, protože tahle auta bývají hodně drahá, a tím pádem je velká pravděpodobnost, že si na něj slečna nebo pani sama nevydělala, a tudíž nebude její. Proto taky bude jen velmi těžko vědět, jak s takovým autem jezdit.

 


 

 Tuneři

» Auto – VW Golf, Honda CRX, libovolně staré snížené BMW, Octávky s obrovskými křídly kvůli lepšímu přítlaku a větší spotřebě

» První varování – nafouklý blatníky, obrovský ráfky na nízkoprofilových gumách, karbonová kapota, auto potažený v matný fólii, mračítka na světlech a pulzující subwoofer v kufru. Na hlavě nezbytná čepice a jakmile sedí v autě nakřivo a hodně vzadu, je to tutovka!

» Místa – tunerský srazy, parkoviště, hospody, kvalitní silnice – hlavně v podvečerních hodinách

» Na co se zaměřit – Tohle je vůbec nebezečná parta. Tuneři představují obrovské riziko hlavně proto, že si myslí, že jejich „votuzená kára“ je tím nejrychlejším dopravním prostředkem pod sluncem. Proto se často stává, že chtějí závodit. Zá žádnou cenu se do toho nepouštějte! Typický tuner je většinou špatný řidič a svoji hustokrutou káru má nastrojenou do nesmyslných křídel jenom proto, aby byl „cool“ před roštěnkama. Málokdo se zaměřuje na zlepšení jízdních vlastností svýho auta a většinou ani neví, co to znamená. Podle toho to pak vypadá. Ovšem i když zastihnete tunera v jeho laxnější chvilce, je lepší se mu úplně vyhnout. Obvykle totiž přes výkon svýho soundsystému vůbec neslyší, co se kolem něho děje.


 

Německý ubersedan

» Auto – jakékoliv velké, povětšinou černé Audi, BMW či Mercedes-Benz

» První varování – blikající xenony v zrcátku, černý brejle, bílá košile, zamáčknutej klakson

» Místa – dálnice, okresky

» Na co se zaměřit – Tyhle auta většinou řídí bohatí manažeři, kteří nemají pro ostatní účastníky provozu moc velký pochopení. Pro ně jste jen obtížný hmyz, který jim brání v rychlejším vydělávání peněz. Tihle borci možná nechtějí proti motorce závodit, ale považujou za automatický, že předjedou vždycky a každýho. Z jejich hlediska je zkrátka svět takhle postavenej, jeho hierarchie je jasná jak levej dálniční pruh. A pokud pochopěj, že se jejich systému pokoušíte vzepřít, pak to, že vám to nakonec nandaj, považujou za věc osobní cti. Jejich ego by nic jinýho neuneslo. To si tu svojí superkáru radši úplně roztřískaj – oni v ní totiž budou pořád v bezpečí. Navíc velký manažerský sedany mají obvykle nadupaný motory, takže pokud byste se s nima přece jen pokusili závodit, buďte si jistý, že to celý bude gradovat až do hodně nesmyslných a zbytečných rychlostí! Tady není šance žádná.

 


 

Olej nebo nafta na silnici

» Auto – teče to ze starých Avií, Tater a náklaďáků obecně

» První varování – duhově zbarvená silnice

» Místa – všude, pozor i u benzínek

» Na co se zaměřit – pokud je to možné, na vylitou naftu nebo olej vůbec nenajíždějte, a to ani zkusmo, co to udělá. Není to sice takový problém v přímém směru, kdy jasně ucítíte prokluz kola, ale když takovej flek potkáte v zatáčce, pak je to problém fatální. Dobrým vodítkem bývají dlouhý a uzounký „čůrky“ na silnici. Pokud takovej potkáte, je skoro jistý, že zanedlouho bude přes silnici pořádná kaluž. Větší vrstva nafty nebo oleje navíc dokáže nenávratně poškodit pneumatiky…

 


 

Zemědělská technika

» Auto – traktor, vlek, kombajn, povoz s koněm

» První varování – bordel na silnici, bláto, bobky nebo rozházený seno

» Místa – kolem polí, v obcích

» Na co se zaměřit – tyhle stroje jezdí vážně pomalu a pokud před sebou uvidíte starej Zetor, nepočítejte s tím, že pojede víc než 20 km/h. Myslete na to, že i když jste od něj pořád daleko, budete ho za chvilku předjíždět. Moderní traktory jezdí v pohodě šedesát, tam si dejte při předjíždění majzla jenom na jejich velikost. Taky věnujte velkou pozornost tomu, jestli se ten stroj nechystá vjet někam na pole, což se může stát, i když podle značek nebude žádná odbočka.



Looseři a zhulenky

 » Autopatnáct a víc let starej kombík, případně hatchback s různě barevnejma plechama, jakej by si někdo, kdo věci trochu rozumí, nikdy nekoupil

» První varováníjedno nebo víc nefunkčních světel a blinkrů, utržený nárazníky, promačkaný a odřený plechy, izolačkou přidělaný zrcátka, zaprasený okna

» Místatěmhle se nevyhnete prostě nikde, snad jen na dálnicích je jich málo, poněvadž platit za známku je vzhledem k jejich nakládání s časem úplnej nesmysl

» Na co se zaměřitTohle jsou většinou lidi jezdící stylem „vždyť o nic nejde“ nebo památnýho kochajícího se doktora z filmu. Nekochaj se ale ani tak krajinou, jako spíš svým aktuálním stavem, nebo už prostě jen nemaj co ztratit. Takže pozor – jejich mysl setrvává v blíže neurčených dálavách a s dopravní situací nemá nic společnýho. Nejen čára uprostřed vozovky pro ně nehraje žádnou roli. Dost často taky semafor a dopravní značky, který neblikaj, a tudíž na sebe nepřitáhnou jejich pozornost. Nějakej ten ťukec při parkování, nebo špatnej odhad rejdu při zahejbání do ulice a s tim spojený najetí zadního kola na obrubník, to je jejich denní chleba. Pro vás hlavní nebezpečí spočívá v tom, že jejich smysly nestíhaj motorku ani postřehnout.

Foto: Shutterstock, Motohouse

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here