Stojí to peníze, to si nebudeme lhát do kapsy. Ale zároveň vám základní příprava motorky pro jízdu na okruhu dokáže peníze ušetřit. Za ty roky už o tom víme svoje

Chuť vyzkoušet si svou motorku na okruhu je pochopitelná. Obzvláště, když začnete jezdit trochu rychleji a na běžné silnici už začíná maličko strach. V krátkém dvoudílném miniseriálku se pokusíme zrekapitulovat všechno, co je podle nás pro nováčky na autodromu důležité. Nebudeme radit, spíš se vás pokusíme nasměrovat.

Hlavním záměrem bude snaha co nejvíc eliminovat případné škody – a to jak na majetku, tak na vašem zdraví. Na vás pak je, nakolik si naše rady vezmete k srdci a jak daleko bude chtít zajít. Položíme jenom základ, stavět už musíte sami…

1/ Běžná motorka na okruhu?

Začněme selským rozumem. Když budete jezdit na okruhu, budete se snažit sebe a svou motorku vyzkoušet na maximum. Budete si chtít dát párkrát koleno a jezdit pokud možno rychleji než doposavad. To je logické, ostatně proto tam taky jste. Jenže vás je tam takových na trati třeba i 40 a tedy…

Pokud budete na okruhu jezdit, je dětinské si nalhávat, že nikdy neupadnete, že vám se to nemůže stát. Hodně z následujících rad se tedy ubírá právě tímto směrem. Abyste si při takové chvilce zbytečně nenapáchali moc škod. Je lepší něco málo na svou motorku „nastrojit“, než pak zcela zbytečně udělat spousty škod za mnohem větší peníze.

2/ Stupačky

Když budete jezdit na okruhu s běžnými stupačkami, tak zhruba za dvě kola urazíte jejich hlásiče a o další dvě zatáčky později začnete brousit i samotné stupačky. Rozhodně netvrdíme, že by jich bylo škoda, nikdy nenadělaly moc parády. Ale když si motorku přestrojíte, byť jen nejjednodušším přepákováním na to okruhové, získáte další a nečekané bonusy.

2.1. Racingové stupačky jsou kratší, dovolí tedy logicky větší náklony.

2.2. Závodní stupačky jsou pevné, nesklápějí se, nepřiskřípnou vám tedy nohu při náklonu (což se u sériových naháčů stává kupříkladu docela často).

2.3. Když, nedej bože, přijde pád, závodní stupačka drží motorku nad zemí a stroj vám svou vahou nepřirazí nohu (kotník) k zemi. Plní tedy i bezpečnostní funkci.

2.4. Můžete je pak na motorce nechat i na běžné ježdění.

Naše doporučení: Asi první věc, kterou bychom při přípravě na okruh doporučili. Zlepší to vaši jízdu a zvýší vaše bezpečí.

Ceny: od 7000, ale častěji okolo 10 000 Kč

3/ Kapoty

Toto je rada víceméně pro majitele sériových kapotovaných motorek. Jděte teď do garáže a začněte pomalu počítat, kolik by vás stálo případné křísnutí o asfalt. Nedopočítáte se, věřte nám. To máte zrcátko, blinkry, boční plat, čelní plast, krytky, mnohdy kabeláž, budíky, přední světlo nebo plexi. Děsivý finanční rány. Pokud tedy chcete sem tam dojet na okruh, pořiďte si jedny náhradní kapoty. Už jen proto, že třeba jednou budete chtít motorku prodat a jak potom vysvětlovat všechny ty šrámy.

3.1. Kapoty se vyrábějí jednotlivě i v setech, přímo na daný typ motorky.

3.2. Plasty stačí jen správně svrtat a napasovat na držáky, kde drží i sériová kapota (nic se nemusí nastavovat, řezat, svářet – jak říkají pověry). Není tedy problém motorku po okruhovém dni zase přestrojit na sériovku.

3.3. Při přestrojování věnujte pozornost kabeláži. Všechny štefty a koncovky nějak schovejte „do motorky“, popřípadě zabezpečte páskou. Taky to není nic levnýho.

Naše doporučení: Asi to nepůjdete dělat před úplně první jízdou na okruhu, ale rozhoupejte se k tomu co nejdřív. Nejdýl ve chvíli, kdy vás poprvé na trati napadne ta úplně nejstrašnější myšlenka: „Hele, už mi to docela jde…“

Ceny: řádově od 10 000 Kč

4/ Padáky, slidery

Dokážou zabránit škodám v běžném životě, pomůžou hodně i na okruhu. Tam mají velice často i bezpečnostní efekt, protože stejně jako pevné stupačky i ony klouzající se motorku lehce nadzvednou. Navíc je to poměrně levný způsob ochrany motorky a z pohledu montáže asi rovněž nejjednodušší.

4.1. Nejsme úplně fandy do zdobných frajerských padáků na koncích řídítek. To je spíš pro efekt. Lepší si do basy připravit dvoje náhradní (vlastně jen trubičky) a na motorce je zakončit centimetrem stočeného silonu (pokud tak nejsou zajištěna z výroby).

4.2. Boční padáky na rámu a motoru. Tady upozorňujeme na jedno možné úskalí. Padák dostane při pádu ránu a tu nemůže přenést nikam jinam než do místa, kde je sám přišroubovaný. Tedy ránu dostávají u sportovních motorek rámy, u řady naháčů ale bohužel motory. A to už není tak dobrý, to jsou pak po servisech ty potrhaný bloky.

4.3. Všeobecně v tomto nabádáme ke střízlivosti a volbě účelu před efektem.

Naše doporučení: Pokud jste opravdu útlocitní a o svou mašinu se bojíte, zamyslete se i nad karbonovou ochranou rámu a zadní kyvky. Je to sice už o úplně jiných penězích, ale šustot kačírku vám jednoho dne názorně vysvětlí, proč jste si je sem dali. A pokud je nepokřtíte, nic se neděje, dají se na inzerát pak zas prodat a zájem o ně je.

Ceny: padáky v řádu tisícikorun

5/ Pneumatiky

Na okruhu je vždycky nejvíc spekulací okolo pneumatik. Jaké použít? Jak je foukat, popřípadě odpustit? Co je doopravdy důležité a co jsou jenom pověry? Nikdy nedostanete univerzální a stoprocentní radu. My se ale dnes soustředíme na nováčky, takže opravdu jen to nejzákladnější.

5.1. Na gumě si najděte její stáří (viz foto) – první číslo je týden, druhý rok výroby. Pokud má za sebou pneumatika 150 přemrznutí během několika zim, na okruhu z ní nedostanete už nic. Pět let je strop, pak už nemá na motorce co dělat, a to ani v běžném provozu.

5.2. Silniční pneumatiky z provozu mají na středu vyjetou plošku a vy na okruhu velice brzy poznáte, že při náklonech překonáváte jakési hrany. Je to nepříjemný, a když zrychlíte, i nebezpečný.

5.3. Tlaky v gumách? Když absolutně začínáte, jeďte s běžnými předepsanými hodnotami. Je pravda, že se vzduch na okruhu v gumách zahřívá (rozpíná), ale to v začátku nepoznáte. Až s rychlostí pod 2:30 v Brně zkuste předek a zadek popustit o dvě nebo tři desetiny.

5.4. Každý ví, že gumy na okruhu správně fungují až od určité teploty zahřátí. Při prvním najetí na dráhu tedy udržte své ego na uzdě a nechte si klidně ujet rychlíky od prvního metru. Oni mají ohříváky, vy ne. Je zbytečné kapitulovat uprostřed druhé zatáčky. Až motorka pod vámi jakoby „ztvrdne“, jsou gumy na provozní teplotě.

Naše doporučení: Pneumatiky jsou alfou a omegou okruhového ježdění. Dávají jistotu, dovolují všechny ty náklony, absorbují všechny ty brzdné tlaky. I kdybyste jako nováček do ničeho jiného nechtěli investovat, kupte si aspoň jednou na okruh nové gumy a pochopíte ten rozdíl. A nebojte, nebudete přezouvat co jeden trénink jako v MotoGP. Tvrdší Pirelli SC II. nebo Dunlop D212 GP PRO vydrží při běžné rychlosti i dva nebo tři okruhové dny.

Ceny: od 8000 Kč

5/ Výkon, podvozky a další úpravy

Pokud se chcete jen občas povozit na okruhu pro svou zábavu, nenechejte se příliš zatáhnout do této spirály. Ono utratit v motosportu lze jakékoli množství peněz a za zlato se zde nekupuje sláva, nýbrž vteřiny.

5.1. Proto zbytečně nemudrujte. Pokud je kamarád o nějakou vteřinku rychlejší, bude to na 99 % rukama, a ne výkonem jeho motoru. Berte trénink jako výzvu k vlastnímu zlepšování. Každopádně pro ilustraci – zcela sériová R6 (na nových gumách) umí v Brně v rukách dobrého jezdce zcela hladce 2:14. Proč tedy cpát peníze do úprav.

5.2. Výfuk, respektive jeho otevřená koncovka. Nezkušenému jezdci může v něčem pomoci. Motor při jízdě lépe slyší a naučí se ho líp vnímat. Některé nejmodernější motorky jsou už opravdu jen šeptadla, a to může být v houfu jezdců problém.

5.3. Podvozek. Opět další donekonečna propírané téma. A opět vás budeme zrazovat od všech těch univerzálních rad. Současné motorky jsou v sérii dobré, nic neřešte, jezděte do omrzení – učte se ty reakce doopravdy znát a ovládat, pak teprve zkuste něco nastavovat.

Naše doporučení: O pomoc odborníka si na okruhovém dni řekněte ve chvíli, kdy vám třeba vibruje přední kolo na brzdách nebo motorka v náklonu pluje zatáčkou jak po mořských vlnách. Pak bude něco blbě, ale rozhodně to nespraví pár kliknutí doprava či doleva.

Cena: dobrá rada je zdarma


Zdroj: Naším průvodcem bude tentokráte Martin Janoušek, majitel firmy MJ motosport, kterého možná mnozí znáte z technické podpory na agenturních ježděních Racetrack nebo Dafit. Když nebudete věřit nám, věřte tedy povolaným – ptejte se, vaše dotazy předáme.

Hledejte přímo na:  www.mjmotorsport.cz

 


Pokračování: Příprava motorky, pokud to myslíte už doopravdy vážně – najdete v aktuálním čísle tištěného Motohouse 12/2015…ZDE.

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno