Vyjetí do protisměru – jedna z nejčastějších a taky nejnebezpěčnějších chyb, který může motorkář udělat. My vám poradíme, jak se toho vyvarovat. A přidáme i rady ohledně pohybování na našich krásných dálnicích.

Vyjetí do protisměru

Odhadnout správnou rychlost do zatáčky, to je panečku věda. Snad nám tedy dovolte na úvod malou vsuvku – není Valentino tolikrát mistrem světa, že dokáže přidat plyn a být rychlý na rovinkách! Kdepak… Je to o tom, všechno včas ubrzdí, a pak se z toho všeho v oblouku nepobryndá!!!

– a jak tedy na to? Těžká otázka. Chce to cvik a dovednost. Obecně platí, že by se nemělo rychle najíždět do zatáček, do kterých člověk nevidí. Oblouk se může v záhybu ještě víc utáhnout, a pak vám už nepomůže vůbec nic (většinou ani ta štěstěna).

 

– brzdit před zatáčkou, v náklonu už jen drobně přidávat plyn. Motorka musí být v rovnováze. Přidaný plyn tlačí váhu taky na přední kolo a stroj se tak lépe ovládá. Takže klidně přebrzdit a pak si se zatáčkou hrát. Určitě je to bezpečnější (a mnohokrát i rychlejší), než když to vyvedete naopak.

– nebát se naklonit… To se takhle v klidu lehce řekne, ale pravda to je. Vyjet k protisměru a motorku narovnat, to znamená vlastně stoprocentní čelňák (když tam teda někdo pojede). Takže, srdce vyndat z kalhot a ještě víc na koleno. Moderní motorky a jejich gumy to povětšinou zvládaj.

– jo a ještě jedno moudro. V náklonu zapomeňte na to, že máte přední brzdu. To se nedělá (kromě okruhu).

– není úplně od věci i tohle zkusit natrénovat. Máte-li nějakou zatáčku naučenou a natrénovanou, najeďte do ní obvyklou rychlostí a pak si na některém místě představte imaginární překážku (mrtvej zajíc umí pěkně rozhodit) a vyhněte se jí větším náklonem a změnou stopy. Pokud se to pak nedej Bože stane v reálu, tolik se nevylekáte.

 

Po dálnici

Na dálnici se u nás jezdí 130 km/h, asi se dá očekávat, že to jednou bude i 160… A co to znamená? Budete předjíždět pomalejší auta. Takže zase bacha.

– kamiony. Ti kluci jsou na silnici nonstop a po jisté době dospějí k názoru, že jim patří. Takže si to valí chlapci těch svých osmdesát a běda, jak to druhýmu jede osmdesátjedna. Ihned začne předjížděčka a vy se v průzoru přilby snažte dohledat, kde mu ta směrovka (na poslední chvíli vystřelená) někde dole pod návěsem zamžurká. Z toho bývají ošklivé nehody, když se nezadaří dobrzdit a motorka to zezadu narve do několika těch tun železa.

– na dálnici má muž na motorce jednu největší povinnost (tedy vyjma sledování pruhu před sebou)… Neustále je nutné koukat na auta ve druhém pruhu a nestále čekat, zda-li některé z nich nezabliká. Může se i stát, že vás nemá zrovna v zorném poli zrcátka a pustí se do předjíždění bez sebemenšího zlého úmyslu. Což ale vám může být v takové chvíli „putýnka“. Držte se od aut při předjíždění co nejdál (nelízejte je). Když bude pravý pruh rychlejší než levý, jeďte raději až na pravý okraj, nikdy nevíte, kdy si někdo usmyslí a rozhodně se do pravého pruhu zamyškovat.

– v poslední době hodně známých začalo jezdit ve dne po dálnici s rozsvícenýma dálkovýma světlama. Což se sice nesmí (nebo nemá), ale je pravda, že motorka je tím pádem viditelnější.

 

Foto: Honza Karásek

1 komentář

  1. Čo sa týka, toho posledného odstavca o používaní diaľkových svetiel…áno, motorka je viditeľnejšia, ale čo sa týka odhadu vzdialenosti pri pohľade do spätného zrkadla, je to oveľa horšie.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here