Výjezd ze zatáčky je jednou z nejdůležitějších věcí, kterou je potřeba zvládnout pro rychle zajetý kolo na závodní trati. Hodně se toho dá ale aplikovat i na obyčejnou silnici, takže si o tom něco řekneme.



Ruce

Ty musí zvládnout hned několik věcí najednou. Tou první a nejdůležitější je točit heftem 🙂 Ne, teď vážně. Na výjezdu je důležitý, aby sice pevně svíraly řidítka, ale rozhodně nebyly v křeči. Není dobrý ruce natahovat, ztrácíte tím cit. Naopak úplně pokrčený zase nebudou mít sílu na držení řidítek. Někdo rád jezdí s jedním prstem na páčkách brzdy a spojky. Nevidíme v tom problém, je lepší bejt připravenej na všechno.

 

 

Zvedněte ji

U těch nejlepších závodníků to vidíte pořád. Na výjezdu se snaží motorku co nejdřív postavit, aby byla co nejvzpřímenější. Tím se motorka dostane na tlustší část gumy, což ve finále znamená větší přilnavost. Na silnici to funguje naprosto stejně. Čím víc je motorka rovně, tím menší je nebezpečí smyku. Při přejíždění bílých čar nebo jízdě v dešti je tohle jedna z nejdůležitějších pouček.
 

Technika napřímení

Nejlepší je v tomhle asi Dani Pedrosa. Na něm je nejvíc vidět, jak rychle a efektivně dokáže motorku zvednout. Už od vrcholu zatáčky (apexu) se snaží dostat mašinu na tlustou část gumy. Při plynulém přidávání jakoby zatáhněte za řidítko směrem k sobě a uvidíte, jak rychle se motorka bude zvedat. Pamatujte, že vždycky se tahá za vnitřní řidítko. Současně se snažte posunout tělo lehce pod motorku, celý proces tím urychlíte. Vnitřní noha je na špičce stupačky.

 

Kde sedět

Obecně platí, že na výjezdu ze zatáčky by tělo mělo být co nejvíc vzadu. Zatížíte tím tak zadní gumu a ta bude mít lepší přilnavost. Na druhou stranu je ale pravda, že tím rozhodíte těžiště motorky. Ne nadarmo se všichni výrobci snaží posunovat hmotnost co nejvíce do středu motorky, a pokud budete sedět moc vzadu, můžete tím narušit rovnováhu. Není vyloženě nutný cvičit na sedle nějakou prvoligovou gymnastiku. Lehký posunutí dozadu bude naprosto stačit. A nezapomeňte, pořád sedíme na půl zadku.

 

Kam koukat

Už jsme o tom v našem seriálu o lepšm jezdění psali. Vždycky koukejte tam, kam chcete jet. Ne metr před motorku, to je naprostá pitomina. Mašina pojede přesně tam, kam se budete koukat. Když se zaměříte na nějaký bod před vámi, tak si můžete být stoprocentně jistí, že ho trefíte.

 

Foto: Petr Štola

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno