Motocyklové ABS má svoje specifika. Jedním z nejvychytanějších systémů se už několik let pyšní Honda. Pojďme se nyní v praxi podívat na to, jak systém C-ABS funguje a hlavně, jak jej co nejefektivněji užívat

Od začátku bylo jasné, že pokud chce Honda použít ABS na supersporty, bude muset přijít s něčím zcela novým. Předchozí verze ABS by se nedaly použít ani náhodou.

Standardní ABS se totiž plete do řidičova úsudku téměř pokaždé, když víc přitlačí na pilu, a to už je u dněšních motorek nemyslitelné. Motorka je navíc poměrně krátká a pulsování klasického ABS by ji rozhoupalo tak, že by se její řiditelnost a ovladatelnost výrazně zhoršila.

Nástup elektroniky musel být tedy jemný, aby žádným způsobem nevyvedl řidiče z koncentrace. A jak to tedy to C-ABS funguje? Po otočení klíčku se aktivuje kontrolka ABS, která zhasne až při překročení rychlosti 6 km/h. Poté se aktivuje samotný systém a začne bedlivě sledovat vaše počínání. Zatím jen spí a jen čeká na to, než se přiblížíte k nebezpečné situaci, ve které by systém vyhodnotil, že by mohlo dojít k nadzvednutí zadního kola nebo snad ke smyku.

V tom okamžiku se bleskově do celé akce vloží řídicí jednotka ECU a převezme nad brzděním kontrolu. Pomocí čidel na kolech a dalších údajů vyhodnotí rychlost a tlak v brzdách a reguluje brzdnou sílu tak, aby došlo k bezpečnému zpomalení. Samotný řidič ale systémem není nijak vyrušen, protože páčka brzdy zůstává tuhá a nijak nepulzuje, jak jsme byli zvyklí z konvenčního systému ABS.

ECU stále hlídá celý průběh brzdění a podle potřeby přidává nebo ubírá na tlaku v systému, a právě proto jde o stop-by-wire, protože ke změnám nedochází skokově, ale plynule (pomocí motorku a šroubového mechanismu). Jednotka je navíc schopná reagovat i při prudkém sáhnutí po brzdě a snížit tlak natolik, aby nedošlo k pádu přes přední kolo nebo jeho smyku.

Pokud brzdíte například jen přední páčkou a tlak v brzdovém systému překročí stanovenou hodnotu, zapojí se do brzdění také zadní brzda, a to pomocí kombinovaného systému a motorku s převodem na šroubový mechanismus, který vyvine brzdný tlak. Vše by vám mělo objasnit popsané schéma na obrázku. Nejjednodušší je koknout na video ZDE… Ale i tak máte možnost vidět, že úspěch vždycky slaví poměrně jednoduché systémy s několika prvky. Uznejte sami, že navenek se celé C-ABS tváří o dost složitěji.

TAKŽE: Systém vás sice nechá dlouho dělat, co si jen zamanete, ale jakmile zakročí, sníží brzdnou sílu a přidá, jen když to opravdu uzná za vhodné, což nebývá zrovna často. To znamená, že nejlepší je snažit se udržet brzdění pod vlastní kontrolou a nepouštět do akce elektroniku, ta by měla zasáhnout, jen když to je už vážně přespříliš! Pokud se tohle naučíte, budete nakonec docela kamarádi a nebude vyloučeno ani malé stoppie, které se nám taky párkrát povedlo.

 

Nejčastější dotazy:

Ano:
C-ABS je pro piloty „střední třídy“ bezesporu užitečné. Za brzdy můžete vzít opravdu hodně neomaleně a ono vám to motorku v klidu zastaví – což je někdy vskutku až neuvěřitelné.

Ano:
Profi piloti dokážou s klasickou brzdou zabrzdit ze stovky o cca 3 až 5 metrů dřív, ale to musí být ideální podmínky a musí se na to soustředit!

Ano:
Tenhle systém dodává i rychlé jízdě velký pocit klidu, to je hodně dobré hlavně na obyčejných silnicích.

Ano:
Na okruhu při závodě je tohle ale samozřejmě prohra. Už jen proti, že očas potřebujete smyk…

Bohužel:
Do motorek s touhle vychytávkou si kupte rovnou silnější baterku, ono to poněkud baští…

Foto: Honza Karásek, HONDA

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno