Ideální stopa v zatáčce je takový svatý grál všech motorkářů. Není vlastně nic blbějšího, co můžete na motorce udělat, než blbě projetá zatáčka

Správná stopa v zatáčkách určuje jak vaši rychlost, tak i míru bezpečí. Pojďme si tedy projít pár modelových příkladů zatáček, na kterých vám ukážeme, jak a kudy správně zatáčku najet a v jakém oblouku ideálně projíždět. Naše rady se opírají o mnoho let našeho redakčního testování a poznatky zkušených pilotů z několika manuálů správné jízdy.

 

Rychlý protahovák

Všichni jsme lidi a děláme chyby – pokud máte strach při nájezdu do zatáčky, často úplně zbytečně uspěcháte prvotní zatočení, což vás ve výsledku vyžene do protisměru (žlutá přerušovaná čára). Tímto způsobem si zaděláte na problémy v druhé části zatáčky.

Je tady ještě jedno nebezpečí – při předčasném zatočení do oné zatáčky vlastně ani nevidíte! Pomoct si můžete nasměrováním motorky až k dělicí čáře, přibržděním a včasným plynem. Ale pozor – určitě byste neměli najíždět až do protisměru, pokud nevidíte hodně daleko před sebe.


 

 

180° zatáčka s dvěma vrcholy

Při projíždění zatáčky s dvěma vrcholy je nutné, abyste správně trefili nájezd. Zatočte motorku tak, aby protnula bod A – to vám dá čas a možnosti na případné řešení problémů, které mohou v zatáčce nastat. Nepřepalte to s nájezdovou rychlostí, protože potom se může stát, že sice dobře trefíte bod A, ale vaše rychlost bude tak velká, že vám nedovolí motorku zatočit ke správnému projetí druhé části zatáčky. Většinou se stává, že budete „dlouzí“ a motorka bude ve velkém náklonu.

Bod B je na tomto nákresu nejdůležitější. V tomto okamžiku směrujete motorku na výjezd ze zatáčky a tady už byste měli mít přidaný plyn. Nezapomeňte, že je lepší být v nájezdu do zatáčky pomalejší, abyste z ní o to rychleji mohli vyjet.

Tohle funguje jak na okruhu, tak i na silnici. Často je vidět, že dobrý pilot jakoby „prodá“ první část zatáčky – o to rychlejší je potom na výjezdu a ten určuje jeho rychlost na další rovinku. Tady se nahání čas při jízdě na okruhu a na silnici vám to pomůže k plynulejší a tedy i bezpečnější jízdě.

 

Další tipy hledejte ZDE

Foto: Jiří Jaroš

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here