O možnosti řídit skútry s objemem motoru do 125 cm3 se už napsalo mnohé. My se dnes vydáme zcela na začátek a poradíme vám, jak začít, když se rozhodnete pro tu změnu. Podzim je ideální čas tréninku

Takže – jak to ve skutečnosti bude? Od roku 2013 můžete s ŘP skupiny „B“ svobodně sednout na stopětadvacítkového skútra a vyrazit vstříc nástrahám každodenního provozu. Není na tom nic nebezpečného ani nezvladatelného (jak se nám snaží mnozí nalhat), chce to jen chladnou hlavu a trochu předvídavosti a tréninku.

Vždyť logika provozu je stejná, jak ji znáte už z auta. Než ale doopravdy poprvé vyrazíte, seznamte se se svojí mašinkou co nejlépe, osahejte si ji, pokuste se pochopit, co, jak a proč dělá. Připravili jsme pro vás několik cviků, které by mohly pomoci překonat prvotní ostych….

 

1. Proseďte se…

Pocit na sedle za řídítky se vám musí stát zcela zažitý a přirozený. Proto se vůbec nestyďte, když už máte doma skútra, klidně se na něj kdykoli posaďte „na sucho“ a prostě jen seďte, ani nestartujte.

Můžete při tom hovořit s kámoši, koukat se na manželku, jak opéká maso na zahradě. Mačkejte brzdy, zkoušejte rozložení váhy, třeba se jen tak odrážejte. Jde o to si tu hračku osahat a vzít ji za vlastní – a toho jinak nedosáhnete.

1. typ skútru vybírejte podle své velikosti
2. neřešte výkon, ale rozměry – ale měli bystě hlavně v klidu došlápnout na zem

 


 2. Nejméně 2x…

Před první jízdou na silnici si vyčleňte dva dny na to, abyste si na uzavřené ploše všechno pořádně nacvičili. První den si všechno vyzkoušejte cca do stavu, kdy budete mít dojem, že už skútr docela zvládáte. Pak se jděte vyspat. A v nějakém dalším dnu se na cvičiště vraťte (ideál letiště, ale může to být i parkoviště nebo třeba plocha před supermarketem) a všechno si znova zopakujte. Platí tady totiž, že zkušenost se musí v těle a hlavně v hlavě „rozležet“.

1. berte někoho s sebou, aby byl schopen vám v případě potřeby pomoci
2. kamarád pomůže i tím, že vidí vaše nedostatky z pohledu diváka
3. mějte trpělivost, žádný učený z nebe nespadl. I Rossi se to musel někde naučit!

 

 


3. Brzdy jsou nejvíc…

Ta nejdůležitější operace, kterou si zkoušejte do nekonečna a do omrzení. Zastavit včas a bezpečně, to je největší umění. Skútry mají (na rozdíl od motorek) obě brzdy na páčky na rukou, což je dobře, protože v prstech je daleko větší cit. U skútrů také odbržďujete menší váhu.

1. žádný hrrrr. Zkoušejte si brzdy lehce s citem, poznejte jejich reakci
2. kombinujte přední i zadní, každá z nich má jiné vlastnosti
3. zbrklá reakce může znamenat smyk (u strojů bez ABS) – vyzkoušejte si i to

 

 


4. Kuželky…

Je to jedno z nejklasičtějších cvičení, při kterém můžete pilovat ovládání motorky – a skútrů obzvlášť. Dejte si za sebe několik plechovek a učte se mezi nimi promotávat. Jejich vzdálenost průměrně měňte, poznáte tak, jak ovladatelnost v zatáčce záleží na rychlosti.

1. při otáčení na malém prostoru si pomozte nohou „dole“, pomůžete tak těžišti motorky
2. nebojte se u skútrů náklonů, moderní gumy to ustojí, i když pocit v zatáčce je jiný než u motorky
3. vyzkoušejte si průjezd „opičí“ dráhou i v minimální rychlosti, opět tím protrénujete cit pro stabilitu

 


5. Spolujezdec…

Odpovědnost za přepravovanou osobu převezměte opravdu až ve chvíli, kdy si budete 100% věřit. Je starou pravdou, že u lehkých skútrů se jízdní vlastnosti po naložení pasažéra docela výrazně mění, buďte na to připraveni.

1. nuťte své spolujezdce, ať se vás drží a nevlají za vámi jako praporek ve vzduchu. Nečekaná změna těžiště motorky je nepříjemný problém vždycky
2. spolujezdec zaslouží stejné ochranné prvky jako jezdec (přilba, boty, bunda, rukavice…)

 


 

6. Nepanikařit…

Pořád platí ta stejná poučka – „kam se koukáš, tam taky jedeš.“ Skútr se v tomhle od velký motorky v ničem neliší, takže v krizové situaci nepanikařte, nefixujte svůj pohled na překážku, ale snažte se poslat mašinu do místa, kde je volno. Pokud potřebujete co nejrychleji zastavit, použijte obě brzdy najednou – skútry mají hodně hmotnosti na zadním kole, takže je tady i menší tendence k jeho blokování.

1. při nákupu výbavy vybírejte raději světlejší a jasnější barvy
2. nebudeme vás nutit jezdit v reflexní vestě, k lepší viditelnosti pomůže i hezky barevná helma
3. nedělejte nikdy (a hlavně pak na silnici) náhlé a neočekávané manévry.

 

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here