Zvládnout úplný začátek motorkářské kariéry není jednoduché, ale dá se to. Připravili jsme pro vás pár nejzákladnější rad, abyste se k nim mohli přes zimu párkrát vrátit a pořádně si je zafixovat

1) Hledej rovnováhu:

Už jsme to vypíchli v minulém díle tohoto seriálu. To úplně první a nejdůležitější, než vyjedete do provozu, je sžít se s motorkou. Osahejte si v klidu rozložení váhy, když ji nakloníte. Seďte za řídítky tak dlouho, dokud se doopravdy nebudete cítit „jako doma“.

Naučte se zvládnout její váhu při otáčení, zkoušejte si rozjezdy do minimální rychlosti, udržujte rovnováhu, poznejte citlivost brzd a řízení. Nejde fakt o nic jiného než se vymanit z křeče, uvolnit se v sedle a začít své motorce věřit. Je to samozřejmě věc individuální, ale hodně drobných nehod se stane právě díky tomu, že se pilot bál daleko víc než měl.

Rovnováha je základ

 

2) Nesesypej se z rychlosti:

Klasická nováčkovská chyba. První ujetý kilometr a hned dát „plnej“, vždyť ono je to snadné. Co se stane pak? Vše se začne míhat báječně opojnou rychlostí a vy, než řeknete „švec“ (a někdy ještě dřív), máte najednou hodně veliký problém. Co radit v takové chvíli?

Zkusit se překonat. Brzdy s citem, dát dva kvalty dolů a do poslední chvíle hledat cestu do zatáčky. A když pak budete stát před rozhodnutím „zatočit, nebo to pustit rovně“, seberte všechnu odvahu a zkuste se do oblouku trefit. Teď to ještě třeba nevíte, ale motorky a moderní gumy snesou hrozně moc.

A když pak budete stát před rozhodnutím „zatočit, nebo to pustit rovně“, seberte všechnu odvahu

 

3) Motorka jede tam, kam se díváš:

Je to svaté pravidlo, které omíláme pořád dokola. Takže v případě krizovky doslova nečumět na ten strom na výjezdu nebo protijedoucí auto – protože v tom případě ho na 100 % trefíte!! Tak to prostě funguje. V takové chvíli je třeba si poručit a koukat se jenom tam, kam potřebuju jet – a světe div se, ono to povětšinou i vyjde.

Když budeš čumět na ten sloup, tak ho prostě trefíš, to mi věř !!! ;-)

 

4) Pády z nulové rychlosti:

Hodně častý typ „sebeublížení si“. Dojíždíte, už skoro stojíte, a ona vám najednou podklouzne noha, na které jste chtěli zastavit. A bác… Většinou to nebolí, ale motorku odřete. Co s tím? Nedávat nohu na zem dřív, než motorka skutečně zastaví.

A taky pozorovat, kde zastavujete, nejzrádnější jsou drobné kamínky a štěrk, tam se může přidat i podklouznutí předního kola, když hodně zaberete za brzdu. Důležitý je natrénovat práci se spojkou, často se z malé rychlosti padá i v případě, že vám motorka „škytne“ a vy nedokážete včas zareagovat.

A taky pozorovat, kde zastavujete, nejzrádnější jsou drobné kamínky a štěrk, tam se může přidat i podklouznutí předního kola, když hodně zaberete za brzdu

 

5) Zatáčky ve správné stopě

Začátečníkům se to stává často. Prokrouží zatáčkou a na výjezdu je to vynese do protisměru. Co udělali špatně? Na to je snadná odpověď, problém nastal už před zatáčkou, špatně jste si najeli. Když si zatáčku sami na začátku moc zavřete, pak se do ní nevejdete. Na obrázku je dobrá stopa, včetně brzd a akcelerace. Obecně se dá říct, že není dobrý zatáčet moc brzo.

Nechat se vynést motorkou do protisměru je zkrátka špatně :(

 

6) Všichni jsou zlo!!

Dojdete k tomu, když se budete ptát zkušenějších jezdců. Ti vám potvrdí, že s přibývajícími kilometry vidíte stále více a více potencionálních nebezpečí nachystaných na motorkáře. Tady několik z nejpodstatnějších:

* Auto na vedlejší nemá sice přednost, ale může ti tam kdykoli vjet (a taky to s oblibou dělají).

* Chodci na přechodech velmi často mylně předpokládají, že to motorka dobrzdí tak snadno jako auto.

* Jako ostříž sleduj blinkry aut před tebou – nikdy netušíš, kam ti kdo zahne (třeba vjezd na pole, k baráku, křižovatky).

* Nepočítej s tím, že tě řidiči okolo vidí, že s tebou počítají.

* Nikdy nepouštěj motorku rychle tam, kam nevidíš. Nikdy nevíš, co tam na tebe vybafne (štěrk, jáma, auto v protisměru!!!).

Hrajte si a blbněte, jen tím získáte nadhled

Foto: archiv

1 komentář

  1. Ahoj.Díky za,rady.Chcel som sa spýtť na to ,,škytnutí,, Napr.Idem pomaly zaradená 1 alebo dvojka.A keď už si myslím že to bude ok.Moto ,,škytne,, a ja som na zemi… Ale väčšinou mi to zhasne.PS:Nezávodím,neriskujem.
    Díky za,odpoveď.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno