Oslovili jsme několik expertů, kteří nám vysvětlili, že to tak jednoznačný není. Pouštíme se tady na tenký led, to je nám jasný…

Máme teď v redakci čtyři úplně nové stroje na dlouhodobé testy a tímhle způsobem je zajíždíme my.

Ohřejte ji!

Nejdůležitější je, abyste motorku vždycky pořádně ohřáli! To je totiž pro správný zajetí motoru kritický! Obecně se doporučuje motor nastartovat, oblíknout si helmu a rukavice a pak pomalu vyrazit. Zahřátí motoru na místě je taky možný, ale lepší je se asi po minutě rozjet, protože při jízdě v motoru vznikají tlaky, které naženou olej na ty místa, kde má být. Na volnoběžný otáčky to tak ne vždycky je. Studený motor nevytáčejte přes tři tisíce otáček, dokud na budíku nebude alespoň šedesát stupňů.

Nespěchejte!

Buďte trpěliví. Prvních padesát kilometrů si dávejte vlažně, vyplatí se to! Na jedničku nepřesahujte čtyři tisíce otáček. Po asi 500 opatrných kilometrech na další kvalty už motor normálně vytáčejte. Nejlepší je kombinovat krátké a dlouhé zrychlování se zpomalováním na druhý až pátý rychlostní stupěň. Nebojte se vytočit motor až k červenému poli. Tenhle způsob zajíždení bude mít za následek, že si pohyblivé části motoru „sednou“ přesně tam, kam mají. Při zpomalování nepoužívejte prudké brzdy, ale nechte motor, aby zpomalil sám o sobě, pokud je to možné. Při brždění a zavřeném plynu totiž v motoru vzniká vakuum, které nasáváním stírá olej z povrchu válce a i další mikroskopické částice, které se při normálním zajížděcím procesu z materiálů uvolní. Ty potom skončí v oleji, který se výfukem dostane ven z motoru a nezůstane pod pístními kroužky nebo na dalších místech, kde by mohly časem udělat nějakou neplechu.

Může zakouřit

Při prvních kilometrech si možná všimnete, že motor při zpomalování občas drobně zakouří. To je normální, protože pístní kroužky se zatím úplně neutěsnily. Pokud zajíždíte správně, měl by kouř po nějakých osmi zrychleních a zpomaleních úplně zmizet.

Kombinujte zátěž!

Pořád myslete na to, že nejdůležitější pro správné zajetí motoru je kombinace zátěže a samovolného zpomalovaní. Největší blbost, kterou můžete udělat je, vzít novou motorku na D1čku a dá si na víceméně konstantní plyn dvakrát Praha-Brno a myslet si, že jste ty první protivný kilometry na nový motorce nějak očůrali. Znova opakujeme – nebojte se po nějakých pětseti kilometrech motor normálně vytáčet. Nemůžete mu tím vůbec ublížit. Kombinujte jízdní režimy, jezděte po okreskách, hodně řaďte a nechce jednotlivé kvalty vytočit. Jedině tak si motor skutečně sedne do správných výrobních tolerancí.

Pak hned na servis

A to je všechno. Nezapomeňte dodržet první servisní prohlídku, vyměnit olej a filtr (u nových motorek se při zajíždění většinou používá olej minerální) a až budete mít na budíku nějakých pět set kilometrů, motorku normálně používejte a nebojte se dostat otáčkoměr až na červené pole. Není totiž nic protivnějšího než línej motor, kterej první majitel při zajíždění moc šetřil. To vám řekne každej zkušenej motorář. Dostat takovou línou lemru zpátky do života pak docela trvá a musíte se hodně snažit. Je to úplně stejný jako u auta, některý je prostě zajetý líp než jiný.

Co říká manuál k motorce?

0 – 1000 km – nevytáčejte dlouhodobě motor nad …. ot./min.  ( většinou nad 1/3 možného rozsahu otáček).

1000 – 1600 km – nevytáčejte dlouhodobě motor nad …. ot./min.  (většinou nad 2/3 možného rozsahu otáček)

1600 km a více – Nyní již můžete s motocyklem zacházet zcela běžně.

Foto: Honza Karásek a Jan Stárek

5 KOMENTÁŘE

  1. Neda mi ako „motorarovi“ neodpovedat na vas navod k zabehu. Suhlasim s mineralnym olejom pocas zabeho, takisto ze v dobe Nikasilu, co je cca 95perc.motorov je zbytocny zabeh 2000km, postacuje plne aj 500 v roznych rezimoch, ale totalne ako nezmysel beriem vetu v uvode:
    “ Při zpomalování nepoužívejte prudké brzdy, ale nechte motor, aby zpomalil sám o sobě, pokud je to možné. Při brždění a zavřeném plynu totiž v motoru vzniká vakuum, které nasáváním stírá olej z povrchu válce a i další mikroskopické částice“
    Mozete vysvetlit ako sa spomaluje bez vakua v motore??? Mame drzat pridany plyn? A nebrzdit? Ved intenzivnym brzdenim tento rezim prave zminimalizujem. Ak necham spomalovat motorom podla vasho navodu, tak je tento jav niekolkokrat dlhsi ako s brzdenim a pred tym tu prave varujete.
    Dalsia vychytavka je castice ktore sa cez olej vyfukom dostanu von z motoru – tak toto si prosim po sebe precitajte ci sa to da pochopit 🙂
    Ten olej az za jazdy ze sa dostane kde sa ma – tak vacsiu blbost som uz necital, toto vam diktoval niekto podla auta – to ma totizto tlakovy ostrek piestov(nad 1bar) – motorky nie. Po nastartovani ide presne vsade tam kde aj za jazdy a este lepsie, lebo nezaziva „Gecka“
    A uplne ale najdolezitejsiu vec zo zabehu ste vynechali a to je vyvarovat sa zataze, cize do stupania nepojdem s podtocenym motorom na 6tke, ale napr. plynule s 3ojkou, nezrychlujem „po plyne“ ale pridavam plynule podla zrychlovania, povedane po lopate – nech sa mi co najmenej zdviha predok od axceleracie. Max otacky na jednicke, ano to je nezmysel, ale aj na 5tke a 6tke dostava klukovy mechanizmus velku „sodu“ co je nevhodne pri zabehu.
    Dalej k pojmu „linej motor“ pocas 500km a mineralom by som tento pojem ani nevytahoval, zabehne sa tak isto aj ked nerozbijem otackomer 🙂
    Nepiste navody v „hospode“ s ludmi typu … ja si myslim ze..stacilo vam mailom poprosit nejaku firmu(napr YEC Yamaha, alebo HRC a je ich dost co toto vedia) o navod a dozvedeli by ste sa trebars to ze zataz sa ma striedat s plynulou jazdou, cize aj to Brno – Praha nieje az taka najvacsia blbost co mozme urobit.
    Ano, v uvode ste to krasne napisali – pustili ste sa na tenky lad. Ja som si to precital asi trikrat a ak ma byt toto navod pre neznaleho, tak som s vami vo vode
    Verim ze pisat clanky je tazka kava ked maju byt este aj zaujimave, ale tento ma odborne nulovu hodnotu.
    Prajem vela zdaru do dalsich, tento opravte nech ma vyznam

  2. @ Karel Táborský.
    Tak to se těším na tu recenzi. Mám ji objednanou a má přijít příští týden – jen v bílé. 😀

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here