Žebříčky hodnot – Jak stárneme, stáváme se zkušenějšími, chtělo by se říct i moudřejšími. Mění se nám pohled na svět, některé věci se stávají důležitějšími a jiné ustupují do pozadí. A právě proto je tu Honda CBF1000

Pamatuju si to jako dneska. Psal se rok 2006, já byl ještě motorkovej puberťák (na čemž se ostatně nic nezměnilo – pozn. red.) a do ruky se mi dostala první verze téhle Hondy. Řadové čtyřválce nikdy nebyly mojí oblíbenou koncepcí, ale tahle motorka mě dokázala zklamat jako dlouho nic.

Tohle má být motor z CBR? Tohle má být konkurence pro Fazera? Jasně, celá motorka funguje bezchybně, ale pane Bože, TA NUDA! A tak jsem ji se slovy „Sra…, litr – a nejde na zadní plynem!“ zařadil na první místo žebříčku motorek, které mi nesmí přes práh garáže.

O pár let později

Dnes sedím opět na Hondě CBF1000, za sebou mám prvních sto kilometrů z víkendové tisícovky a cosi mi říká, že jsem si tento týden nemohl vybrat lépe. Ze začátku jsem byl dost zpruzenej, když Víťa uviděl Bandita, objal Bandita, sebral Bandita, zmizel s Banditem a já už Bandita nepotkal (ano, měl to být původně srovnávací test se Suzuki), ale teď mu ani nezávidim. Fouká na něj a na mě ne. Pche.

Říkáte si, že jsem se zbláznil? Kde je moje láska ke stylovým motorkám? Neumřela, nebojte. Jenže tenhle svět má i jiný úhel pohledu, a tak si v momentě, kdy vás čeká solidní porcička kilometrů, a navíc v ne zrovna hezkém počasí, uvědomujete i jiné přednosti motorky, než je exkluzivní design, zpracování a charakterní motor. Tohle je ta chvíle, kdy prostě oceňuji pohodlné sedlo nebo nastavitelné plexi, za kterým ani na moji dvoumetrovou postavu nefouká. A to není zdaleka všechno.

Nový motor 2010

Pravdou je, že u starších CBF to Honda s utlumením koní v motoru s původem ve Fárošovi podle mě fakt přehnala. Na cestování sice nepotřebujete stopadesát koní, ale necelých sto bylo fakt málo. Provedení MY2010 jich ale už má 107 a – světe, div se – motor je docela zábavnej.

Táhne luxusně od spodní hranice otáček až kamsi do nebeských výšin. V klidu můžete točit čtyři tisíce a jen tak klouzat světem, ale jakmile ho rozmotáte nad pět tisíc, přichází kopanec síly. Právě na této hranici se pak intuitivně usadíte i při delších přejezdech, je přece jen dobré mít v zádech katapult pro rychlé předjíždění. To zrychlení mě baví a překvapuje. Ručička rychloměru sedí na 160 km/h, stačí otočit plynem a v mžiku je tam dvěstě. Ano, takhle se má chovat čtyřválcový dálkoplaz.

I ve 160-ti máš ticho a klid

A nejlepší na tom celém je, že v těch stošedesáti je kolem vás překvapivé ticho a klid. Plexi sice neoplývá elektronickým nastavováním, jak je tomu u některých dražších cesťáků, ale na co? Prostě za něj vezmete (nezkoušet za jízdy!) a nastavíte ho růčo. Jednoduché a efektní jako celá tahle motorka. Stejně tak jednoduše můžete zvolit jednu ze tří poloh sedadla, což se hodí nejen při zapůjčení motorky menšímu kamarádovi, ale oceníte to i při dlouhé jízdě, kdy vám tělo poděkuje za jakoukoliv změnu polohy posazu.

Spokojeně chrochtat si bude také spolujezdec, zadní sedadlo je gaučík, nohy nejsou moc pokrčené, madla jsou na správném místě. Co chtít víc? Zásadní výhradu mám k řidítkům. Proč sakra šetří na tyčovině? Ta motorka se tak skvěle ovládá (také díky zadní 160mm pneu), tak proč mi nedopřejou ji pořádně uchopit?

Inspirace Firebladem

„Když už v tom máme motor z litrového supersportu, co se mu přiblížit i v jiných věcech?“ řekli si nejspíš inžové v Hondě, a tak jsme mohli na podzimních výstavách spatřit něco, co vypadá jako Fireblade, na kterém si místní ninja zkoušel ostří své katany a krapet nám to osekal. Přední partie CBF1000 teď opravdu hodně připomíná CBF. Nutno říct, když si ji teď tak prohlížím, docela jí to sekne. A zlatá jí také sluší. A když už jsme u designu, musím zmínit ještě pár detailů. Jedničku má u mě Honda za nová litá kola, ty jsou fakt fešný.

Sympatická je mi také palubka. Nic úchvatného, žádná okázalost, jenom velký analogový otáčkoměr a dvojice displejů s ostatními informacemi. Jednoduché, funkční a pěkné. Co mě naopak nebaví? Určitě pryč s výfukem a také mi trochu vadí velké množství matně černého plastu, díky kterému motorka působí levně. Ale ona také je levná.

Z řad supersportů přichází také další novinka letošního CBF, brzdový systém C-ABS. O jeho použití na sportovních modelech by se dalo spekulovat, ale tady je využit na jedničku. Z brzd jsem vlastně u téhle motorky unešený úplně nejvíc. Na jakémkoliv povrchu, za jakýchkoliv podmínek vezmete z páčku a… motorka prostě zastaví. Žádné škubání, žádný smyk, prostě jenom stojíte. A to i přesto, že jde o obyčejný třípístek, žádné monobloky, žádné radiály, vcelku hned. A v páčce celou dobu cítíte, co se děje. Myslete si klidně, že přeháním, ale já si troufnu označit tyhle brzdy za jedny z nejlepších, se kterými jsem kdy měl tu čest. Takhle chci, aby brzdila moje motorka.

Všeho akorát

Není ničím vyjímečná, ale všechno umí dobře. Je skvěle ovladatelná, pohodlná, perfektně brzdí, má super motor, spotřebu kolem pěti až šesti litrů a vzhledem taky neurazí. A touhle vyvážeností tu výjimečnost vlastně dohání. Nechci se vychloubat, že jsem kdovíjak zmoudřel, chci říct, že se CBF1000 o dost zlepšila. Určitě bych si uměl vybrat lepší cestovní motorku, ale nesmíme zapomenout na jedno – CBF1000 je na litr dost levný stroj a troufnu si říct, že za ty peníze moc lepších neseženete.

A jestli jde na zadní plynem? Nevím, nezkoušel jsem to. Během těch let jsem totiž přišel na to, že to u takovéhle motorky není až tak důležité. Podstatné je, že se o vás postará. A žebříček shit biků? Zrušen…


Zkušenosti majitelů starších kousků

* Jezdí i motorky s více než 50 000 km a nemají žádné problémy.

* V dešti může větrák nasát vodu a pak ji cákat na motor, tím pádem se z něj potom občas kouří.

* Včasná výměna oleje má vliv na chod a pocit ze spojky.

* Občas se porouchá alternátor, na fóru CBF-1000.de bylo asi padesát lidí, co se jim to stalo. Známka toho je snížený výkon, hlavně v nízkých otáčkách, výpadek budíků a nakonec totální zastavení motorky, kdy baterka neutáhne vstřikování a chcípne.

* Motor docela dost vibruje, i přes velká závaží na řidítkách. Hodně se opotřebovávají brzdové kotouče.

* Často se musí měnit olej v tlumičích, jinak budou strašně měkký.

Foto: autor

1 komentář

  1. Mám na nej 110.000 km, ten alternátor zhorel aj mne ale inak bez závad…namontoval som komplet sadu Hyperpro-veľmi to pomohlo.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here