Stát se vítězem světového mistrovství přestaveb, na to už dnes nestačí pouze zajímavý design, chce to perfektní zpracování a hlavně nápad

Frederic Bertrand alias Krugger se profesionálně věnuje motocyklům necelých deset let, ale může se pochlubit slušnou sbírkou ocenění. A vloni k nim přidal i to nejvyšší, titul AMD World Champion. Jeho motorky vždy vyčnívaly nejen zajímavým designem, ale také neotřelými technickými nápady, novými myšlenkami.

Když se mu podařilo s retro cruiserem Overmile získat třetí místo na světovém AMD, měl jasnou jízdenku i na loňské finále ve Sturgis, ale zároveň jen 3/4 roku na nový motocykl. V jeho nevelké dílně ve městě Basse-Bodeux v belgických Ardenách je standardem pracovat pouze na jedné motorce, ale Veon byl výjimkou, motor a rám stály přikryty v rohu už několik let. Šlo o speciální projekt.

Změna geometrie za 5 sekund

Ale začněme od začátku. Ten se datuje rokem 2003, kdy dostal norský inženýr Peer Toftner nápad a nakreslil první skici. Peer měl tou dobou za sebou dvacetileté zkušenosti v oblasti průmyslové automatizace a automobilového průmyslu se specializací na hydraulické systémy. A právě to se stalo základem Veonu.

O čem že je řeč? O celkem převratném technickém řešení, díky kterému se o Veonu dá mluvit jako o motocyklu 2 v 1. Bike je totiž vybaven hydraulickým systémem, který dokáže změnit úhel hlavy řízení a zároveň zdvihnout nádrž a celou zadní partii, čímž dojde k rapidní změně jízdních vlastností. Nutným doplňkem je pak dvojice stupaček, jedny jsou v předkopnuté poloze, druhé po caferacerovsku pod řidičem.

Díky tomu se Veon v jedné poloze chová a tváří jako cruiser a v druhé jako klasický naháč. Zdvihání se provádí pomocí servomotoru a lichoběžníkové závitové hřídele s nosnou maticí. Celý systém je ovládán elektronicky a po stisknutí tlačítka trvá pouhých pět vteřin, než dojde k proměně.

Navíc je celou operaci možno provádět i za jízdy. Na trhu existuje několik pneumatických systémů, které dokážou zvednout zadek motocyklu, ale Veon je jiný. Systém je vymyšlen tak, aby docházelo ke kompletní změně geometrie u hlavy řízení i kyvné vidlice. Rám a motor v obou polohách zůstávají rovnoběžně se zemí, a tlumiče jsou tak plně funkční.

Vraťme se ale do norského města Sarpsborg. Tady zakládá Peer Toftner společnost Veon Motorcycles (veonmotorcycles.com) a v roce 2005 patentuje první prototyp motocyklu se zmiňovaným systémem. Rok 2006 pak znamená další posun směrem k reálnému motocyklu. Toftner se dává dohromady s CAD designérem Markem van der Kwaakem (Holandsko – dbbp.com) a právě Fredericem Bertrandem (krugger.net), který později převedl systém do reálu.

 

Finish u Kruggera

Tři chytré hlavy tak daly dohromady, jak by měl zhruba motocykl vypadat, ale finále je na Kruggerovi. Ten má připraven motor z V-Roda ze série 100th Anniversary Edition (2003), který má 115 koní. Žádné velké úpravy nejsou potřeba, a tak se mění pouze sání a výfuková soustava, kterou si Fred vyrobil sám z nerezových trubek. Rám a hlava řízení jsou vyrobeny ve spolupráci s Toftnerem, podvozek zakoupen u světových špiček – přední upside-down vidlice pochází od Showy, zadní tlumič pak od TRP.

Fred Krugger se dále pouští do výroby vlastního chladiče, kompletní karoserie a nezbytného příslušenství. Brzdy pochází od Beringera, ovladače a stupačky od Rizomy, sedlo nese značku Wild Hog. Kola hledá Fred dlouho, nakonec je nachází v Americe u RSD. Loukoťové ráfky typu „Diesel“ o rozměrech 3,5×18“ a 8,5×18“ jsou nazuty do pneumatik Metzeler ME 880 s parametry 130/60 a 240/40.

A výsledek? Úžasný, a to jak po stránce designové, tak technické. Neobvyklé řešení, skloubení retro stylu a moderny, to vše si zasloužilo to nejvyšší hodnocení odborníků a vítězství v AMD. Dobrou zprávou je, že Peer Toftner a jeho Veon Motorcycles se nyní snaží tento motocykl uvést do sériové výroby.


Frederic „Krugger“ Bertrand

1970 narozen v Malmedy (Belgie)
1975 první motocykl (Honda CR 50)
1977 první závod v motokrosu
1989 konec kariéry v motosportu (2 belgické tituly v enduru)
1990 vyučen karosářem, první závod v rally
1994 vítězství ve 24h Nürburgring v rámci Evropského šampionátu cestovních vozů
1999 narození syna Maxentiuse
2000 konec kariéry automobilového závodníka, narození dcery Margaux
2002 založení Krugger Motorcycles, první evropské úspěchy s motocyklem The Racer
2004 se strojem Hotclimbing 2. místo v evropském AMD a třetí ve světovém AMD
2005 třetí místo ve světovém AMD se Speedbowl
2009 třetí místo ve světovém AMD s Overmile

Foto: Horst Rösler – motographer.de

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here