Příchod tohoto modelu patří mezi ty nejzajímavější v historii. Suzuki měla na konci sedmdesátých let ve svém portfoliu moderní čtyřválec GSX, který patřil mezi nejsilnější sériovky na trhu. Leč její design lehce pokulhával a na evropských trzích se prodeje příliš nedařily

Příchod tohoto modelu patří mezi ty nejzajímavější v historii. Suzuki měla na konci sedmdesátých let ve svém portfoliu moderní čtyřválec GSX, který patřil mezi nejsilnější sériovky na trhu. Leč její design lehce pokulhával a na evropských trzích se prodeje příliš nedařily.

Toho si všiml mimo jiné i německý zástupce značky, kterého navíc zásadně chytla za srdce studie MV Agusty, kterou pro magazín Motorrad udělalo studio Target Design. Věci se daly do pohybu a tři měsíce po té se Target Design spojil se Suzuki na projektu Katana.

Suzuki GSX1100S KATANA

První prototyp ED1 (650 cm3 bez kapoty) byl ukázán veřejnosti v létě 1980 a okamžitě způsobil poprask. Na motocyklovém veletrhu Intermot v Kolíně nad Rýnem na podzim roku 1980 se pak ukázala téměř produkční verze s označením ED2.

Motorka rozdělila motorkáře na dvě skupiny, absolutně fascinované a absolutně rozhořčené. Z pohledu mnoha odborníků asi nejvíce kontroverzní motocykl z Hamatsu. Design prošel ještě pár drobnými změnami a v roce 1981 vyrazila Katana do prodeje.

Vysoké hranaté sedlo s krátkou zadní kapotáží, nádrž v nezvyklém úhlu, která navazuje na přední partii. Ta působí divně ještě dnes, představte si, jak šokovala před více než třiceti lety. Ovšem nebyl to zdaleka jen design, který veřejnost na motorce GSX1100S Katana fascinoval.

Suzuki GSX1100S KATANA

Například v roce 1981 vyhrála anketu o motocykl roku ve významných britských motonovinách MCN. Novináři opěvovali její skvělé jízdní vlastnosti, jistý podvozek a brzdy, které působily jak z jiné planety.

Fascinující byl ale také její motor. Šestnáctiventilový vzduchem chlazený čtyřválec pocházel z modelu GSX1100E, měl ale upravené hlavy, které byly stejně jako válce vyrobeny z lehké hliníkové slitiny. Krmení obstarávala čtveřice karburátorů Mikuni BS34SS, zapalování bylo elektronické s proměnným předstihem. S parametry 111 koní v 9500 ot./min. a 97 Nm v 6500 otáčkách se dokázala 232 kilogramů vážící Katana dostat až přes hranici 240 km/h, čímž patřila mezi absolutní špičku. Stejně tak ale uměla jezdit pod pět litrů na sto kilometrů.

Suzuki GSX1100S KATANA

Za zmínku stojí také dvojice závodních speciálů. Prvním byla litrová GSX1000S Katana, kterou továrna prodávala v letech 1982 a 1983 jakožto homologační edici. Motor měl o 2,6 mm snížené zdvihy, tedy objem 998 cm3. Jiné byly také karburátory – 4x Mikuni VM32SS a ostřejší vačky.

Výsledkem pak bylo jiné chování motoru a 108 koní maximálního výkonu. V Austrálii a na Novém Zélandu se prodávala také GSX1100SXZ, která měla ostré vačky, přepracované hlavy a karburátory CV. Navíc drátěná kola, která byla homologována pro tamní závody třídy Superbike.

Suzuki GSX1100S KATANA

Katana zůstala v nabídce Suzuki neuvěřitelných 13 let, v roce 1994 se rozloučila s GSX1100SBE Katana Final edition. Ta už byla značně upravena, její motor musel být kvůli emisním limitům oslaben na 95 koní. Modernější byl nastavitelný podvozek, zadní kolo se zmenšilo na 17″, materiál sedadla byl změněn z jelenice na funkčnější koženku.

 

 

Z Katany pak vycházela celá řada sportovně-cestovních modelů GSX, která si našla po celém světě miliony příznivců. Zapomenout pak nesmíme ani na menší GSX750S Katana (1982) s šestnáctiventilovým motorem o objemu 747 cm3, který dával maximum 82 koní. Na první pohled se od větší sestry dala rozeznat podle jinak provedeného sedla a předního blatníku.

Katana dodnes rozděluje motocyklový svět na dvě poloviny a každopádně není motocyklem, který by zapadl někam do kouta a nevědělo se o něm. Její design dokázal dát otupělému motocyklovému designu na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let pořádnou facku a její technika hravě konkurovala ostatním tehdejším superbikům. Suzuki rozhodně neudělala ve spojení s německými designéry chybu.

 

TEST AKTUÁLNÍ SUZUKI KATANA MY2019 – NAJDETE ZDE

 


Target Design

Kdo že to stojí za designem Katany? Hlavou Target Design je Hans-Georg Kasten, který se v roce 1979 spojil s Janem Fellstromem a svým bývalým šéfem z designového oddělení BMW Hansem Muthem. Jednou z prvních prací byla zmiňovaná studie MV Agusty pro soutěž Motorradu „Motocykl budoucnosti“, ze které pak vznikla spolupráce se Suzuki právě na Kataně.

zmiňovaná studie MV Agusty

Tím ale samozřejmě práce pro studio v bavorském městečku Herrsching neskončila. Za více než třicet let působnosti spolupracovalo s takovými jmény, jako je Audi, Marker, Recaro. Z motocyklového světa pak jmenujme Egli CBX, Egli 600, BMW R 100 GS Paris Dakar nebo úžasný koncept Sachs Beast 1000. Trojice zakladatelů firmu postupně opustila, nejdéle vydržel Kasten, který ji v roce 2003 prodal. Nicméně odkaz Target Design zůstává dál.

zmiňovaná studie MV Agusty

Foto: achiv, suzuki

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno