Sám na lavičce v parku. Sedím si tu s novým malým Monsterem a přemýšlím, co bych tak na sobě vylepšil…

„Zlobivý motorky se už dneska nedělaj.“ Takových nářků už jsem za ty léta slyšel moc. Proč tomu tak je? Viníkem není ani tak byrokracie bruselských papalášů, ale celá tahle doba. Musí se hlavně prodávat, a pokud uděláte mašinu, kterou si bude moct užít jen promile potenciálních kupců, řítíte se do průseru. Nezbudou vám peníze na vývoj, závody ani přímou podporu prodeje. Kdo má rozum, je si toho vědom a jde cestou polidšťování i nejdrsnějších strojoven.

Monster 821 je toho jasným příkladem. Na displeji přibylo jenom pár kilometrů a už nervózně hledám na nádrži vyvedené v nádherně matném laku nápis Monster, abych se ujistil, že nejedu na něčem japonským. A to nemyslím vůbec špatně. V minulosti jsem vyzkoušel úplně všechny verze – od nejmenší 696 až po bestiální S4Rs, na kterou často vzpomínám. 821 je ale bezpochyby ta nejposlušnější. Z marketingového pohledu je to zcela jistě geniální nápad, který je navíc podpořený vybraným chováním – takovým, který dnešní zákazník střední třídy naháčů s puncem exklusivní značky čeká.

Tohle není motorka, která každé zaváhání nemilosrdně ztrestá vybrakováním účtu za případné opravy – právě naopak. Každou sekundou vám nenuceně šeptne do ucha, že je všechno naprosto v pořádku. A kdybyste snad dostali chuť na neplechy, plácne vás přes ruku. Sice jemně, ale dostatečně razantně, abyste pochopili, co se jí ještě líbí a co už je za hranicí. Za řídítky prostě panuje naprostý klid, který může občas narušit pouze hluk z překrásně zatočených výfuků. Ty svody jsou boží, opravdu fajnová práce.

 

Čistota Ducati

Život za jeho řídítky je útulný. Sednete, nastartujete a jedete. Nemusíte nic řešit, na nic si zvykat. Posez je skvělý a při porovnání se staršími verzemi, které vám chtěli už po pár kilometrech rozdrtit nádobíčko, je tohle o tisíc světelných let dál. Řídítka mají správnou šířku, spojka klouže zlehka a tak jsem schopný přimhouřit oko i nad zpracováním páček, které vypadají, jak kdybych je natřel štetcem namočeným do černé základovky. Co ale odpustit nemůžu, je umístění zadních stupaček.

Jejich držák je totiž přesně v místech, kam chcete posunout paty, pokud jezdíte tak, jak se jezdit má – tedy většinu času se špičkami na stupačkách. Je to fakt otravné a štve mě to o to víc, že jinak je jezdecká pozice skvělá. Sedíte v motorce, na rukách nemáte zbytečně moc váhy a ovládání je v rozumných rychlostech velmi příjemné. I když je přední vidlice nenastavitelná, nemám s jejími reakcemi problém.

Na statické pohoupání vypadá měkce, ale na silnici se chová předvídatelně a do řídítek propouští čitelné odezvy přední gumy. A teď malá rada – pokud Monstera máte, často kontrolujte tlaky pneumatik. I lehce podhušťená přední guma bude znamenat nepříjemné zavírání rejdů v pomalejších zatáčkách.

MH Test: 2015 Ducati Monster 821

Jinak je na Pirelli Rosso II spolehnutí, dokonce i na vodě – jsou to špičkové silniční gumy. Když na 821ku budete tlačit, jako první se ozve zadní tlumič, který motorku dokáže maličko rozhodit. Jako na každé motorce se chování zlepší, když upřednostníte plynulost před agresivitou, ale i tak najdete limit zadního péra velmi brzo. Chápu, že to není sportovní motorka, ale víc podpory od odpružení by neškodilo. Na naše silnice by to se to hodilo, Monster by získal větší jistotu při rychlejší jízdě. Pokud budete mít čas a chuť, pohrajte si předpětím pružiny, rozhodně se to vyplatí.

 

Co ho tlačí dopředu

Pochvalu si zaslouží motor. Ta tam je protivná povaha starších vzducháčů, které se vytáčely pomalu a na každé pobídnutí plynu reagovaly citelným škubnutím. Tohle je eLko, které lze používat i na hranici třech tisíc otáček, a to je příjemné zjištění. Jeho 112 koní a 89 Nm nejsou nijak obrovská čísla, ale má správně zdravou chuť do života, jen nesmíte zapomenout řadit. Hodně nezvyklé je, že při ubraném plynu skoro vůbec nezpomaluje – na jedničku je to dost podivný zážitek.

Zásoba točivého momentu je ale připravena vždy, kdy si o ni řeknete, takže rychlé předjíždění je otázkou mžiku. Není to tak, že při každém přidání plynu budete mít pocit, že okolní svět zařadil zpátečku, ale očekávanou rychlost a požadovanou razanci má. Není to divoch, aby vám chtěl nafackovat vrchními brýlemi pokaždé, co přejedete sirku, ale i tak mě bavil. Velmi příjemně se cítí při legální dálniční rychlosti.

MH Test: 2015 Ducati Monster 821

Když se nebudete soustředit na nápor větru, se kterým je u naháče potřeba počítat, je to vlastně docela pohodlná cestovní motorka na střední vzdálenosti. Kolem stočtyřiceti točí motor jen lehce přes pět tisíc, vůbec nevibruje a ohleduplně usrkává z nádrže (stlačit spotřebu pod pět litrů nedá žádnou velkou práci). Za jízdy si můžete hrát s jízdními režimy, které kromě reakcí a výkonu motoru upravují i nastavení kontroly trakce nebo citlivost ABS.

Dnes už je to standard, ale ze zkušeností vím, že většinu času stejně strávíte v jednom nastavení. Kontrola trakce zasahuje jemně, a i když jsem ji na mokrých kostkách schválně provokoval, ani jednou nezaváhala. Stejně tak i ABS, které má tři módy a jde i úplně vypnout, kdybyste si snad chtěli užívat brzdných smyků. Brzdy jsou velmi silné, jen mi v nich chyběl trochu větší cit a progrese. Jiná směs destiček by jejich účinek myslím velmi elegantně zlepšila.

 


Metrosexuál?

Monster není bez chyb. Od prémiové značky bych čekal lepší zpracování detailů – o ošklivých páčkách už jsem vám říkal a podobně levně působí i červený lak na ráfcích. Snaha stlačit cenu pod tři sta tisíc je evidentní, ale nemusíte být smutní – Monster 821 je vážně moc příjemný svezení, a to je podle mě daleko důležitější informace.

Je jako metrosexuál, které chce být v každé situaci načančaný, dobře vypadající společník. Starý Monster byl parchant, ten nový je nažehlený kámoš, který vás po pár panácích chytne kolem ramen a bude vám tvrdit, že vás má rád. Nemusíte z něj mít strach, protože vám nebude chtít rozkopnout úsměv pokaždé, co se trochu napije. Když vám sedne, tak si můžete říct, že svět je v rovnováze a vlastně fajn.

MH Test: 2015 Ducati Monster 821

Foto: Honza Karasek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here