Je to přesně rok. Měli jsme v testu třístovkovou dvouválcovou Benelli BN 302 a já jsem se doslova rozplynul ze samé radosti. Ač jsem jezdcem na velkých motorkách už někdy od druhé poloviny 90. let, ač mám najeto asi ¾ milionu kilometrů a seděl jsem za řídítky snad úplně všeho, co jezdí na silnici a ovládá se řídítky, malý zelný motocykl muší váhy mi doslova otevřel nové obzory.

Co nás tedy může na těchto motorkách tak strašně bavit? V jádru jde o to, že současné velké motorky už mají takový výkon a potenci, které reálně nemůžete vůbec na běžné silnici užít. A pokud chcete jezdit alespoň trochu v dohledu dopravních předpisů, tak si vlastně 90 % jízdy brbláte skoro na volnoběh, nebo alespoň na dosti přivřený plyn.

 

Malá motorka je jiná. Dá se vyrazit a ždímat ji až do bezvědomí. Jedete rychlostí něco nad 100 km/h a přitom máte dojem, že vyhráváte přinejmenším poslední víkendovou GP. Jízda vyžaduje daleko víc umu, snahy, dovedností i předvídání. Řadit nahoru a dolů, jako když mícháte v míse těsto na knedlíky, a vytahat plynovou rukojeť jako čudlíky tý první chudinky, která se s vámi ve dvanácti na chvíli zamkla ve skříni. Ano, je to dětinský a pro někoho možná směšný, ale je to taky ohromně zábavný.

Nehledě na to, že tahle bžunda se dá pořídit vážně za rozumný peníz. A nabídka v téhle kategorii roste, protože asi vážně nejsme sami, kteří na to přišli.

Pro letošní drandící týden na prckovi jsme si s Carlosem vzali do parády Benelli BN 251. Jednoválcový utíkáček se suchou hmotností 143 kilogramů a trubkovým rámem, USD vidlicí a deklarovaným výkonem něco málo nad 24 koní.

 

Co na ní pochválit? Určitě posez. Je uvolněný a vzpřímený, překvapivě širokou nádrž držíte pevně mezi svými koleny. To moc pomáhá ovladatelnosti. Připočtěte docela tužší podvozek (přední vidlice 50 mm) a krátký rozvor (1400 mm) a velice rychle vám z toho vypadne výsledek pro tuhle rovnici. BN 251 je hlavně motorka pro město, pro všechno to kličkování, předjíždění aut a věčně se špuntující kolony.

„Velice dobře se na tom zatáčí hlavně v nižších rychlostech,“ přidává můj sparingpartner v testování a jasně tím dokumentuje chytrost použití zadní stopadesátky gumy. Její profil odbourává nutnost přemáhání hromady „masa“ a vy si i při náhlých změnách směru připadáte, jako když překládáte papír. To mě baví – a moc!

 

Velice pěkný je i samotný zpracování. Ač tahle Benelli není italský výrobek (pochází z Číny), nezapře v sobě tu špagetovou DNA a vztah těchhle lidí k tomu, co dokáže být prostě elementárně hezký. Počínaje mladistvě působícím předkem (díky podlouhlému, štíhlému světlometu) přes lakování rámu, lehkost krovky, sympatické zamaskování výfuku až ke kolům, které na tenoučkých loukotích doslova prozpěvují lehkostí.

Nad čím pak zůstáváme trochu rozpačití, to je motor (tedy hlavně jeho projev). Tady to bude chtít ještě trochu ladění. Hrozně rychle se vytočí až ke špičce, vibruje a rychlosti jsou tak prapodivně poskládaný. Ano, opět zopakujme, pro město bude tohle nervózní vrčení moc fajn, ale pro ten švih a ladnost i dostatečný potenciál absolutní rychlosti bychom ve srovnání asi přeci jen volili loni testovaný dvouválec třístovky.

Každý supr zvládnutý oblouček se počítá, vážení.

 

 

Technická data – Benelli BN 251

Motor

Typ:     kapalinou chlazený jednoválec
Objem:            249 cm3
Maximální výkon:      24,7 PS @ 9000 ot./min.
Točivý moment:         21,5 Nm @ 7500 ot./min.
Počet rychlostí:           6
Sekundární převod:    řetěz

Podvozek

Rám:   svařenec ocelových trubek
Přední odpružení:       USD teleskopická vidlice
Zadní odpružení:        centrální pružina, stavitelné předpětí
Přední brzda:  280mm disk, 4pístek
Zadní brzda:   240mm disk, 2pístek
Pneu přední:   110/70-17
Pneu zadní:     150/60 R17

Rozměry

Rozvor:           1400 mm
Výška sedla:   795 mm
Objem nádrže:            17 l
Pohot. hmotnost:        143 kg

 

 

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here