Milujte malý objemy, protože jsou nejlepší. Vyvažte se ze zakletí klišé, že malý motorky jsou pro děti. A bavte se tak skvostně jako já s třístovkou zvanou Benelli!

Jak sem starej a prolhanej, tak mi věřte, že teď mluvím pravdu: „Letos jsem se ještě líp nepovozil a možná už ani nepovozím.“ Sakra, kdo to tady před časem tvrdil, že dneska už jsou na trhu pouze motorky pro čtyřicetiletý líný páprdy? Pohodlí, univerzálnost a zcela zbytečný slevy v položkách doplňkové výbavy, to vše dnes nechejme za dveřmi. Tady se bude zlobit, budeme si měřit tepot srdce a užijeme si i potřebnou špetku neklidu!

Celý je to přeci jen trochu jinak. Už od malička jsme milovali motorky hlavně kvůli jejich čirosti. Je mi taky přes čtyřicet, taky jsem za řídítky většinou usazenej jako nakydnutá buchta, ale teď jedu na týhle zelený třístovce a tlemím se do helmy jak šestnáctiletá Madla z cihelny. Práskám dodávky z větru, držím motor neustále na redlajně a tlačím se dopředu, nepřipouštím si chybu.

 

Ráj otáček a peklo neklidnýho ducha

Bavím se, sakra, já se zase jednou bavím! Už vůbec neubírám, nejlíp je nám oběma nad hladinou 9000 otáček, tam se ten dvouváleček oprostí od všech vibrací a jede… Bože, tak čistě, jako když se naučíte v ruce držet bič. Ručička se neustále vrtí na hladině 10 až 12 000 a já moc dobře vím, že o dvě stovky výš už na mě zakokrhá omezovač. Tenká hranice možná trochu připomíná provazochodectví, tady se neodpouští přešlapy. Snažím se to udržet. Mou výzvu chytil na dálnici černý polský kombík, strašně se ten kluk polská směje, právě natrefil na cvoka, co se rozhodl zkrotit blechu.

Jenomže já se nedám. Ta motorka má všechno, co potřebuju, fantastickej zvuk i pocit. Brzdíme na sjezd, přidávám takřka učebnicový meziplyny, mám pocit totálního zážitku. V náklonu mám oči neustále přilepený na otáčkoměru a vím, že to zkrátka chci a musím to trefit perfektně – na výjezdu budu rychlejší. Slyším rajskou hudbu, z rohů se nejlíp vytáhnete pomocí drobného proklouznutí spojky. Pim, pim, pim nahoru… nic nepřekoná tuhle rozštěkanou sonátu…

 

Ohled na vzhled

Panečku, to jsem se nechal unést, co? Pojďme se tedy na chvilku uklidnit. Posaďme se někde, kde je klid, a pojďme si BN 302 probrat v detailu. Kde začít? Rám… Nádherný! Trubičky na nás promlouvají lehkostí, odlitek drží jádro, na tenkém přišroubovaném véčku jsou přidělány stupačky, nejsou velké, ale dávají jistotu.

Přední USD vidlice o průměru 41 mm je hutná, dva kotouče vpředu bych na malé motorce nečekal, zadní kyvka z trubek znamená nejen odlehčení, ale taky nespornou designovou čistotu. Asymetrické odpružení zadního kola? Bez předsudků – nejsnazší způsob, jak se dostat k nastavení pomocí speciálního utahováku a nepřijít u toho o prst.

Přední blatníček je hluboký a masivní. Dominantní je malý světlomet. Co mě baví ale ještě víc, jsou široká řídítka, která dodají jezdci naprostý pocit převahy. Několik nejnutnějších ovladačů a taky super velká zrcátka, ve kterých je vidět naprosto moc – mnohé velké cestovní koráby v tomto bodě blednou! Příjemná je i kaplička přístrojovky: Křemíkovému displeji vládně velká číslice rychloměru, číslice otáčkoměru pak svítí do tmy v lehkém modrém nádechu.

 

Kdy a proč vás začne bolet sedínka

Nevím, jak to udělali, ale jako by u Benelli svázali do jednoho balíčku „všechno dobrý a hezký“, a ještě aby všechny okolo naštvala, tak to prodávají za něco málo přes 100 000 Kč. Tohle by měl být snad úplně automaticky sen všech začínajících motorkářů.

Abychom však jen slepě nechválili, přidáme ještě z opačného soudku. Trochu jsem nepochopil tvar sedla, který řidiče posouvá do několika poloh. Těžko říct, která je na co vhodnější, jisté ale je, že sedlo se prosedí (je měkké) a po 250 kilometrech cesty už mě docela bolel zadek. Což byla ale drobnost oproti tomu, jak se vibrace na dálnici podepsaly na kondici mé pravé nohy, která nad malým výfukem opravdu trpí, obzvláště když nedotáčíte plně motor. Ale to je stará známá pravda: láska musí trochu bolet, znáte to…

 

Ohled na jízdu Benelli

Motor je dvouválec 65 x 45,2 mm, deklarováno je něco okolo 37 koní při 11 500 otáčkách. O jeho ovládání jsme si už něco málo řekli, teď ještě přidejme, že je projev v celém spektru otáček hodně jemný, čitelný. Převodovka je šestistupňová, trochu tužší chod spojky dává lepšího pocitu do ovládání. Při měření spotřeby jsem se dostal někam na žravost 5 litrů, ale toho se vy asi bát nemusíte, protože to bylo dáno mým zcela nestandardním způsobem užití. Myslím, že při běžné jízdě nebude problém jezdit po městě nad hranicí cca 3 litrů.

Hodně chválím brzdy, jsou tuhé a takové syté (ostatně jako celá motorka), ale nejsou parametrovány za hranicí logiky, takže nemusíte mít obavu, že byste po líznutí o páčku sebou švihli někde smykem do příkopu. A ještě jedna příjemná drobnost, žádný gumový hadičky! Jak říkám, motorka, která není dělaná jenom z pocitu…

Nádrž není široká, má ale 16 litrů a dává bajku pocit velké motorky. Při jízdě do zatáček se o ni můžete bez problémů zapřít (což malé motorky zas tak často neumí!) a nechat se při přenášení váhy trochu strhnout při přehazování se ze strany na stranu. Tím se dostáváme k dalšímu zábavnému zjištění – na hrbech si sice občas drobně poskočí (což je dáno logicky její váhou), ale má pocit sebejistoty.

K dávání efektního kolena na zem by se možná víc hodilo těžiště o chlup níž, ale na druhou stranu máte pocit opravdu veliký motorky. A velice solidní je sebejistota při rychlé jízdě na dálnici, žádné vlnění, ošívání nebo propadávání se ve větru. Jede rovně, přesně jako šipka, kterou někdo vystřelil naprosto přesně do prostoru.

 

Verdikt bez ohledu

Hele, lidi, tohle je vážně skvělá motorka. Je lehká, pevná, živá, zábavná, moc nestojí a za ty prachy koupíte mnohem víc než jen kopec srandy.

A jestli je spíš pro čtyřicátníky, nebo pro ty nováčky? To je podle mě úplně jedno, je to Benelli pro všechny, kteří nemají v hlavě brikety. Osobně bych ji bral domů hned, a to se zcela jasným scénářem v palici: „Nemám moc času na motorku, vyjedu si jen občas. Chci se odreagovat. Nepotřebuju se na své vyjížďce tahat s půltunovou motorkou, naopak, chci sebou trochu mrsknout. Miluju ten pocit, když můžu mít pořád naplno otevřený plyn a nepotřebuju všude nutně jezdit dvoustovkou. Chci se prolítnout, vyřádit, klepnout si v oblíbený zatáčce kolínko a zas mazat dom…“

Přesně na tohle je Benelli BN 302 výborná. Stejně jako je díky jemnému motoru dobrá pro zaučování se nováčků. Nebo se díky své váze stane tou nejlepší variantou pro město. Líp už to nevymyslíte, právě to bylo vymyšleno…

 

íčko znamená informaci navíc…

181 km/h na tachometru. Je to možné, aby malá motorka upalovala takhle rychle? Při závodu s polským kombi se mi tohle číslo na budíku ukázalo. Rychle jsme jeli, ale na dálnici jsme jen tak pozvolna předjížděli auta v pravém pruhu. Tedy trochu ten display ve vyšších rychlostech kecá, ale i tak tím udělal radost. K takovéhle motorce to patří, maličko si pohrát s frajeřinou


 

Proč pro nováčka?

* Jemný dvouválec je čitelnější než běžné jednoválce v tomto segmentu.
* Vzpřímený posez dává rozhled, ale není problém z motorky dosáhnout na zem.
* Je to učebnice na práci se spojkou.

Proč pro zkušeného?

* Prostě se tím budete bavit, stejně jako kdysi na svém prvním Simsonu.
* Vítězství nízké váhy nad cifrou maximálního výkonu? Tady ho poznáte v praxi.
* A je to prostě hezká motorka!

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno