Italská Benelli se ve své současné životní etapě pouští do zajímavých pokusů. K povedeným malorážkám, překvapivému cesťáčku se čtyřválcovou šestistovkou nebo mikromotorce se teď přidává cestovní enduro TRK 502. A hned zpočátku je potřeba říct, že jde o dost neobvyklý počin. Nějaké ty pokusy o malá cestovní endurka jsme už v minulosti viděli, ale tohle je poprvé, co někdo vzal malý motor a kolem něj postavil velkou motorku. Ne, nedělám si srandu – na první pohled jen málokdo odhadne objem motoru, protože díky rozměrným plastům a dlouhému rozvoru se TRK tváří mnohem dospělejší, než je.

Komfort vs. hmotnost

Je to logické. Když už stavím malou motorku, budu maximálně šetřit na hmotnosti, a tím pádem ji udělám krátkou a drobnou. Jenže v ten moment se může jen velmi těžko mluvit o komfortu na delší cesty. Jasně, takže postavím motorku větší, aby jezdce obalila a hýčkala, a dám do ní silný motor. Jenže pak už to zase není malá motorka se svými největšími výhodami – ovladatelností a nízkou cenou. U Benelli se rozhodli to skloubit.

Po prvotním očumování, kdy usuzuju, že jedinou věcí prozrazující, že „je malá“, je 17″ přední kolo, které k mohutnému předku opticky nesedí, nasedám. Tedy spíš zapadám. Sedlo je hodně zapuštěné do motorky, jak je dnes v této kategorii častým jevem. Trochu mi vadí vzájemná poloha sedla a stupaček, zpočátku mi posaz přijde nepřirozený. Ale stačí pár kilometrů a jsem doma.

Na co si rozhodně nemůžu stěžovat, je nedostatek komfortu. Sedlo je pohodlné, před sebou mám hodně plastů, které odvádí proud vzduchu, a také velké plexi dělá i pří mých dvou metrech dobrou práci. Fakt si příjemně hovím, a to i po třech stovkách kilometrů za den, a říkám si, že si celkem dovedu představit vyrazit s TRK na nějakou delší cestu po Evropě. To byl podle mě cíl – postavit levnou motorku na dlouhé cesty. Potěšující je, že na těch důležitých věcech se zas tak nešetřilo. Přední vidlice je pořádně macatá 50mm USD, vzadu centrál. Kromě předpětí zadní pružiny sice nic nenastavíte, ale celkově se dá říct, že podvozek funguje dobře a i přes tvrdší naladění filtruje dost nerovností. Prostě zuby vám to nevykodrcá. Na brzdy chvíli koukám nevěřícně, ale naštěstí stojí zrovna před redakcí naše BMW S 1000 R, a tak můžu důkladně porovnat, abych dospěl k závěru, že jsou to fakt nefalšovaná Bremba, vpředu dvojice radiálních čtyřpístků na 320mm kotoučích. Chvílemi mám pocit, že by nástup brzd mohl být ostřejší, ale pak mi vždycky dojde, že nejedu na luxusním cesťáku za půl milionu, a musím se jen usmát.

To, že je TRK v podstatě malá motorka, má jednu obrovskou výhodu – konstruktéři dokázali udržet hmotnost na rozumné míře (210 kg plná), což se výrazně projevuje za jízdy. Jestli vás totiž za tou širokou nádrží a velkým plexi něco fakt překvapí, pak je to mrštnost. Tohle prostě není mastodont a postupem času se dostávám do bodu, že ani před kruháčema moc nezpomaluju. Proplétání se městem je s touhle Benellkou neuvěřitelně zábavné. A to všechno i přesto, že 1525 mm rozvoru je hodnota srovnatelná s litry. To zase spolu se slušnými tlumiči vede k tomu, že motorka je stabilní v rychlejších zatáčkách. Výsledek? Na mojí oblíbené trase „za barákem“ nejedu o moc pomaleji, než jezdím na velkých motorkách. Příjemné zjištění.

Nová generace

Je mi jasné, že s leckterými cloumá zvědavost ohledně motoru a v jejím čele otázka, jestli necelých 48 koní může na takovou motorku stačit. Rozhodně nehodlám nikomu vyprávět, že je to střela a že může směle konkurovat Multistradě nebo GS, ale… motor má překvapivě dost síly a při běžném ježdění jsem se mockrát nedostal do situace, kdy bych mu spílal za pomalost. Při předjíždění to samozřejmě chce trochu myslet. Na dálnici jsem bez problémů zakotvil kolem 140 km/h a maximálka (na letišti, mami, samozřejmě na letišti) se vyšplhala až ke 180 km/h. Řadový dvouválec z produkce Benelli táhne příjemně ve všech otáčkách, díru nehledejte. Příjemnější je to s ním ve spodním a středním spektru, nad pět tisíc už hodně vibruje, což osobně vidím jako jediný nedostatek na těch představovaných si výletech po Evropě.

Jasně, má rozhodně svoje nedostatky. Mohla by líp brzdit, nemusela by tolik vibrovat, plexi by mohlo být nastavitelné, stejně jako podvozek, zvuk z výfuku je pro smích, design je na mě až moc UFO a na některých detailech se opravdu šetřilo (bože, co ten výfuk?!). Jenže ona stojí 170 000! A zároveň je to motorka, na které chceš jet na dovolenou, teda pokud nejsi střelec nebo extrémní polykač kilometrů. S touhle myšlenkou jsem si pohrával celý týden testování a musel jsem se tomu pořád smát. Ona nemůže konkurovat GS, Adventure od KTM nebo Multistradě. Ona jde jinou cestou. Berte to takhle – určitě se najde někdo, kdo si radši uzme kousek luxusu a síly a za ušetřené peníze tu Evropu objede celou dokola (možná dvakrát). Jestli k tomuhle v Benelli směřovali, tak klobouk dolů před skvělým nápadem i jeho provedením. A to se má ještě v létě objevit na trhu verze Adventure s drátěnými koly (přední 19″) a hezčím výfukem. Za stejné peníze. Smekám.

 


TEXT TESTU: Jan Somerauer, foto: Karel Táborský

4 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý večer. Mňa by zaujímalo či ste nezostal prekvapený z toho ako motor vibroval aj pri voľnobehu. Mňa to dosť prekvapilo. Mala ubehnutých 1300 km. Mozete mi povedať čím to je? Ja som sa toho dosť zľakol a rovnako tak toho zvuku z výfuku. Tiež povesti ktorá značke Beneli nedáva veľmi veľké šance. Poprosím vás o odpoveď aj na mail. Veľmi by mi to pomohlo sa dozvedieť viac a mať v tom jasno.

  2. Dobrý večer. Mňa by zaujímalo či ste nezostal prekvapený z toho ako motor vibroval aj pri voľnobehu. Mňa to dosť prekvapilo. Mala ubehnutých 1300 km. Mozete mi povedať čím to je? Ja som sa toho dosť zľakol a tiež povesti ktorá značke Beneli nedáva veľmi veľké šance. Poprosím vás o odpoveď aj na mail. Veľmi by mi to pomohlo sa dozvedieť viac a mať v tom jasno.

  3. ty bremba jen koncern qianjiang s povolením okopíroval. Vše si vyrábí sám, i ltumiče a uvádí suché hmotnosti.

  4. Co je to za fotky duchodcovsky? Kde mam naky zada a stopie? Nepouzivate enter ty velky odstavce nejdou cist

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here