BMW F 750 GS

Základní data:

(testuje Karda)

Objem: 853 cm3; řadový dvouválec, 77 koní

Váha: 224 kg (pohotovostní)

 

Vlastně první kacířská myšlenka zazní hned na úvod: Kdybych vlastnil R 1200 GS, nechtěl bych se s tou velkou almarou tahat každý den z garáže ven. Mě by to prostě štvalo, šibovat každé ráno s tím materiálem. Chtěl bych něco menšího a F 750 GS je vlastně přesně to, co řeší tento problém pro všechny majitele BMW.

Mě to totiž hodně baví. Podvozek není vůbec špatnej, pobírá ve městě strašně moc, není problém se valit dost svižně, a to i po kostkách, stejně jako se hrnout vpřed asfaltem. Dynamic ESA si to hlídá dobře a motorka v tomhle podání je určená hlavně pro jezdce, kteří preferují užitek. Možná ten přední teleskop je trochu překvapení – když totiž zatlačím na brzdách, tak se ta holka potopí, jako když jsem kdysi jezdil na MZ, ale neplave to, nikam to neujíždí. Jde tedy o zvyk, umět využít tu měkkost a dokázat si porozumět. To je fér…

Vzhled

Tady by se dalo říct, že designér malinko zaváhal. Odzadu, od prdelky, přibližně tak do půlky stroje je to naprostá paráda. Můžete koukat zleva, zprava, nenajdete nic, co by vás nutilo k úšklebku. Lehké zadní kolo, kyvka z pevného materiálu, výfuk, sedlo… všechno to je v pořádku, takhle má vypadat dospělá motorka. Stejně jako střed F 750 GS, motor a nádrž – i ty vypadají mocně! Ale předek toho stroje, tam nám to trochu nehraje. Pokouším se tento svůj pocit rozklíčovat a použiji vylučovací metodu. Kachní zobák – ten je v pohodě, vypadá stejně jako u velkého GS, stejné LED světlo a charakteristický „BMW úsměv“, stejný boční plast i trojúhelníková hrazdička za světlem. Tak sakra, kde je to ztracené? Odpověď jsem nakonec našel ukrytou znovu v oněch nešťastných trubkách teleskopů, které jsou tady najednou až příliš dlouhé a tenké a motorka kvůli tomu vypadá, jako by jí nad předním 19palcovým kolem „něco chybělo“. Malá, ale citelná optická disproporce, kterou ovšem zaznamenal snad každý, kdo prošel kolem (a měl potřebu to okomentovat…).

Je to trochu škoda, ten klasický teleskop není funkčně vůbec špatně, ale vzhledově motorce moc nepomohl. Mimochodem u F 850 GS s vidlicí USD a větším 21palcovým pozlaceným drátovým kolem na tuhle poznámku vůbec nenarazíte. Naopak žlutá metalíza Austin (příplatková) je na téhle středopolařské brambůrce k sežrání!!!

 

Síla

Není tu moc koní, pravda, ale řaďák dovoluje solidně se pohybovat ve vyšších otáčkách a to znamená, že se dá jezdit zábavně! Lze se tedy jen „courat“, ale rovněž není problém tomu trochu sednout na krk a jízdu si řádně užívat. A navíc je tu ještě i rychloražení, takže pak je z vás najednou král (města, okresky, buchlovských vracáků). K dispozici je několik módů ovládání motoru, ale to spíš pro tu radost z výběru. To pravé a jediné nastavení je nejvyšší Dynamic, jen to pro vás bude to pravé.

Je potřeba dávat plyn na rozjezdu a pracovat se spojkou. I to ale kvituji s povděkem, protože to není žádný tank, takže působí hodně mladistvě.

Spotřeba je rovněž celkem lidová. O čtyřech litrech průměru uváděných výrobcem můžeme debatovat, ale, pravda, nežere to moc. I když se tomu „dává“, tak to není strašné, patnáct litrů nádrže stačí skoro na 300 km – a to je ok!

A ještě jeden důležitý bod! V minulosti jsme u tohoto dvouválcového motoru od BMW kritizovali jeho vibrace, a tím pádem jistý neoddiskutovatelný nekomfort hlavně při delší cestě. Tady na nové F 750 GS tento bod škrtám, ani ve stupačkách, ani v pohodlném sedadle na vtíravé vibrace nenarazíte.

Zatáčky

Šlo to naklápět dobře. Váha je dobře rozložená a do náklonu jdeš z velké výšky, takže máš dojem, že klopíš fakt hodně. Jako fakt, nevidíš toho náklonu kraj. Gumy jsou dobře profilované a nejsou zbytečně tlusté, takže se dá motorkou v zatáčkách jakoby pohazovat. Podvozek (pružení) působí jistě, není přehnaně hrdý, ale motorka se ani nehoupá, ani naopak neodskakuje. Oné náklonnosti k náklonům rovněž napomáhá dobrý posaz, kdy nohy máte naprosto intuitivně pod sebou, díky čemuž pak nejste v křeči, a cítíte se tím pádem uvolněně a jistě.

Kontrola trakce, ABS, to všechno tu je. A pomlouvat to nebudu, protože je to motorka pro každodenní spotřebu, pro každodenní provoz, kde vás může kdykoli něco vylekat a zaskočit. A pak se hodí mít na své straně pomocníka. Motorka je uzpůsobena pro takové normální (mírně nepředpisové) rychlosti, tedy takové (ruku na srdce), ve kterých se pohybuje na silnicích 99 % z nás. Nastavení světlometu kolečkem pod palubkou je dobrá drobnost při změně zatížení. Tempomat je v pohodě, to už má BMW za ty roky vychytaný. Stejně jako celé menu v nabídkách přístrojovky. Vůbec ten TFT display je moc hezká věc na téhle motorce, BMW má tuhle grafiku a zpracování nejlepší z konkurence na trhu, protože nezahlcuje jezdce žádnými zbytečnými informacemi na hlavní stránce (ty si ale můžete pár kliky dohledat). Krásná grafika – a je příjemné se v tom prostředí pohybovat, což říkám mimochodem z pozice člověka, kterej toho na telefonech moc nenakliká.

 

Praxe

Na dálnici fouká. Plexi je maličké, nepomáhá. Klidně bych tu snesl to větší z F 850 GS. Troufnu si tvrdit, že pak by motorka i trochu zhutněla! Z druhého spektra jsme pak zkusili i jízdu po louce a nějaký ten skok, což byla taky docela pohoda. Carlos přidal nečekanou poklonu po jednom skoku, že tu jistotu při dopadu snad ani nečekal.

Údržbě a starání se o motorku určitě pomůže, že nezapomněli na centrální stojan. Zadní kolo je poháněno řetězem, tedy u tohoto GS budete muset mazat! A na ten centrál se to zvedá lehoučce. Motorka se výší posezu dokáže přizpůsobit i vaší postavě (770–815mm výška sedla), není to ten druh kvazi enduro motorky, ze které byste sotva špičkami došlapovali na zem…

VERDIK: Řekl jsem to už na začátku. Je to štika v rybníčku plném tlustých kaprů. A asi tak bych vám jim doporučil, když něco podobného upřednostníte.

 

Pro koho je?

Kup si ji, když…

*potřebuješ jezdit na ryby, do práce, nejlíp každodenně,

*chceš pochopit, proč je dobré rychlořazení i na takové motorce,

*jsi ten, co všechny ty chytré věci využije.

Nekupuj si ji, když…

*Trpíš nějakým mindrákem.

 


 

BMW F 850 GS

Základní data:

(testuje Carlos)

Objem: 853 cm3; řadový dvouválec, 94 koní

Váha: 229 kg (pohotovostní)

 

Karda to trefil naprosto správně a u osmpade to cítím dvakrát tolik. Tohle je doopravdy zmenšená dvanáctka pro někoho, kdo se nechce prát s tou hmotou. Ruku na srdce – pro spoustu lidí to může být dost rozhodující faktor, protože jsem tu větu slyšel už mockrát: „Na mě je to GS moc velký. Radši bych něco menšího.“ A přesně pro tyhle lidi je tady nová osmpade. Menší, obratnější, hbitější, ale v žádném případě ošizená. Je tady všechno, co má správné BMW za tyhle peníze mít.

 

Je to jiný

Paralelní dvouválec už jsme sice v řadě F viděli, ale tohle je zcela nový motor a nedá se vůbec srovnat s tím, co jsem dosud znal. A že jsem na starších verzích něco najezdil! Novinka má větší objem, zcela jiný zapalovací cyklus a jeden vyvažovací hřídel navíc. Jaký to má výsledek? Pryč je ten charakteristický chraplák s masivním zátahem z nulových otáček. Tohle je motor, který má rád otáčky, jeho výkon nabíhá krásně pozvolna a s jemností, a i když tady možná chybí trochu té živočišnosti, při otočení plynu nadoraz je velice uspokojivý.

A taky je znatelně silnější a rychlejší. První tři kvalty jsou kratší, což se hodí nejenom do města, ale hlavně do terénu, kam tahle motorka jednoduše patří. Výhodou na delších přesunech potom je, že poslední rychlosti jsou naopak delší, takže nemusíte motor točit až do bezvědomí, abyste udrželi přijatelnou cestovní rychlost. Tady někdo přemýšlel, protože na to předchozí model docela trpěl. K pocitu velmi příjemné akcelerace přispívá i obousměrný quickshifter, i když se nemůžu ubránit pocitu, že převodovka by mohla mít jemnější a přesnějších chod. Na druhou stranu, naše motorka byla ještě docela syrová, a tak je tady možnost, že si to s větším nájezdem trochu „sedne“.

Terén? Terén!

BMW v každé druhé větě říká, že 850 GS může do terénu, tak jsme mu to dopřáli. A ta motorka najednou úplně ožila. Na silnici působila trochu utlumeným dojmem a pryč je „gumový“ pocit při jízdě. Elektronicky nastavitelný podvozek Dynamic ESA na silnici dokázal do značné míry odfiltrovat měkce nastavené odpružení, které bylo v ostřeji projížděných zatáčkách znát, ale mimo zpevněnou vozovku to najednou celé začalo dávat smysl.

Veškerá elektronika a jízdní režimy jsou spojené, takže když přepnete mód na Dynamic, změní se i nastavení podvozku, ABS a kontrola trakce. Je jasné, že na silnici nebude s „chlupatými“ pneumatikami Karoo 3 tak dobrá jako civilnější 750, ale v off-roadu poznáte, že tohle je motorka, která terén myslí vážně. Sedlo je vcelku vysoko, ale s mými 172 cm nemám problém dosáhnout na zem, takže se cítím v bezpečí. Čeho si všímám okamžitě, je mimořádně dobré vyvážení. Cítím to při otáčení na místě, když potřebuju motorku vyspojkovat v těžkém výjezdu před kořeny nebo při tréninku rovnováhy stáním na místě. Tohle se jim doopravdy povedlo!

Hodně dobře je nastavené odpružení, které v režimu Enduro nemá problém ani s většími skoky a hezky filtruje nerovnosti. Díky vyšším řídítkům je pozice ve stupačkách přirozená, což menší a silničněji zaměřená 750 nedovede. Jednu výtku bych ale měl – blastery působí hodně nejistým dojmem a je mi jasné, že kdyby mi motorka spadla na zem (v terénu zcela běžná věc), půjdou okamžitě do kytek. Ty plastové objímky na řídítkách nevypadají vůbec bytelně.

Bude to boj

Líbí se mi, vážně moc. Má skvělý barvy a zlatý ráfky jsou vždycky jasná výhra. Pryč je ten pocit nevyváženosti předku a zadku jako u 750. Tohle je líbivá strojovna. Chtě nechtě si ale nemůžu odpustit srovnání s Africou Twin. Její prodeje jsou dlouhodobě špičkové a 850 GS má tak hodně těžkého soupeře. V čem je lepší než Honda? Určitě z pohledu výbavy. TFT panel je špičkový a nic tak pěknýho jsem už dlouho neviděl. Krásná grafika, spousta údajů, možnost konektivity a jednoduché ovládání. Pak je tady tempomat, vyhřívané hefty, denní svícení a vlastně všechno, co si můžete přát. Na to Africa nemá. Je ale znatelně silnější (v letošní verzi určitě) a dokáže vtáhnout víc do děje. Ty rozdíly jsou ale pochopitelně velice malé a bude tady hodně rozhodovat i náklonnost ke značce. BMW však postavilo velice solidní stroj se skutečnou schopností jezdit v terénu, aniž by muselo ubrat ze silničních schopností. A ty zlatý kola, prostě nádhera!

 

Pro koho je?

Kup si ji, když…

*občas si chceš zakoketovat s myšlenkou ze svý vyšlapaný cesty prostě sjet,

*štve tě, že si všichni okolo tebe kupují Africu Twin,

*jsi kovanej a chceš strávit minimálně tři čtvrtiny roku na motorce.

Nekupuj si ji, když…

*Hledáš bike, za kterým budou šílet holky ve městě.

 

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here