Existují najeté kilometry, které ve vás vyvolají spoustu vzpomínek. Honda CB1100 EX vám umožní se vrátit přesně tam, kde byste ještě jednou chtěli být…

I kdyby ode dnešního rána neuvedla Honda na trh už ani jeden jediný nový motocykl, navždy zůstane zapsána v našem povědomí jako tvůrce celé řady (nebo přinejmenším alespoň tří) přelomových idejí a záměrů. Strojů, které měly sílu utvořit základy…

Tou první razantní šlehou do historie bylo určitě čtyřválcové vzduchem chlazené CB, které svým vzhledem na roky dopředu definovalo styl motocyklového naháče coby stroje s velkým odkrytým žebrovaným motorem a železnou podstatou stavby.

 

Druhým dějinným hrotem se následně ukázalo být kapotované CBR, které změnilo vnímání veřejnosti heslem „racing pro všechny“. A nakonec svou opodstatněnost prokázal i monument s označením Gold Wing, který jako první vymanil motorky z obchodní škatulky „pro chudší lid“ a dodal i jednostopým strojům punc exkluzivity s vysokou přidanou hodnotu luxusu a cestování.

O všech třech těchto strojích si můžete přečíst v současném vydání Motohousu. Náš superkolega Gas vám přivezl z texaské pouště test zbrusu nového GW na úvod časáku, Carlos se bude věnovat dlouhodobému testování CBR Fireblade v sekci praktických zkušeností na konci magazínu. A na mě (a tedy hlavně samozřejmě na CB) zbylo místo tady, asi tak uprostřed, což je přesně ten prostor, kam oba s cébéčkem bezpochyby patříme.

 

 

Jaké je CB1100 EX ?

Jestli po mně budete teď chtít odpověď na otázku, zda v roce 2017 upgradované CB1100 EX zůstalo věrné právě této své historické lince a zda ho tedy lze pořád řadit mezi „klasiku“, má odpověď bude znít jednoznačně „ano“! Takový byl ostatně můj první i poslední dojem z téhle motorky. Uchvátí vás nejvíc tím, jak bezchybně dokáže kombinovat to žádané staré s tím novým, už nevyhnutelným. Pocit v sedle zůstává na chlup stejný jako před 40 lety, ale přitom s každým metrem cítíte, že jedete už na moderně.

První čtyřválcovou CB750 představila Honda v roce 1969, a když se podíváte na její fotky a srovnáte si je s tou dnešní, máte dojem, jako by se vlastně nic moc nezměnilo: chromované blatníčky, drátěná kola, teleskopická vidlice, velký kulatý chromovaný reflektor, mírně zdvihlá řídítka, kulatá zrcátka, dva černé klaksony, oblá baňatá nádrž mezi nohama, motor bezostyšně se naparující mohutným žebrováním, čtyři dominantní svody vpředu, velký blok agregátu motoru, černé trubky ocelového rámu, kulaté, dozadu sportovně natočené budíky, hodně použitého chromu, rovné sedlo, vzpřímený čistý posez jezdce, rovné polstrované prošívané sedlo, vzadu dva tlumicí teleskopy, vytrčená zadní lampička a hlavně do obou stran vytrčené výfukové doutníky, samozřejmě nevyvedené v ničem jiném než v chromu. Ha!

Věřím, že nikdo z vás teď neví, jestli jsem popisoval tu starou originální motorku, nebo mluvím o novince, která byla představena pro minulou sezonu. A to mě baví. Nepřetvařuje se, nabízí přesně to, co od ní chceme. Odkaz a podstatu…

 

Jenom malinký exkurz

Dovolte mi ještě takový letmý exkurz do historie uvedený čistě proto, abych mohl i nadále navazovat na tu jedinečně dlouhou pupeční šňůru tohoto modelu. První CB byla sedmsetpadesátka a na trh byla opravdu uvedena už v roce 1969 (což znamená, že téhle mašině bude dle rodokmenu brzy neuvěřitelných 50 roků!). Ne, že by v té době neexistovaly v nabídce žádné čtyřválce, ale CB zkrátka přišla s velice jednoduchým řešením dvou ventilů na válec při použití jednoho vačkového hřídele, a to v éře, kdy se experimentovalo ve vývoji se vším možným (2T, 4T, 2-, 3- i 4válce), znamenalo, že přinesla na trh to nejvíc chtěné – spolehlivost!

S ní pak spjatou i menší potřebu neustálé údržby a servisu, jinými slovy menší nutnost znalosti technického minima případných majitelů. Honda zkrátka přivedla na trh uživatelsky vstřícný stroj (velký motocykl), na kterém jste mohli jezdit každý den, podnikat sebedelší cesty a vlastně pořád jen a jen dolévat benzin. Kterýmžto dnem přestaly být motorky výsadou pouze bláznů a ortodoxních od oleje upatlaných nadšenců. A to byl opravdový zlom v dějinách…

 

Navíc už první modifikace měla výkon skoro 50 kW, teleskopické vidlice a pevný ocelový rám, který dovoloval motorku celkem čitelně vodit, a prostorné prošívané sedlo, díky němuž byla ta mašina oblíbená i pro svou pohodlnost. Tohle všechno u zákazníků zvítězilo na plné čáře. Právě s takovými stroji se mohly motorky stát koníčkem. Koncem 70. let pak díky tomuto popularita právě segmentu klasických naháčů s velkými motory mimořádně vzrostla na celém světě a to samozřejmě nemohla zaspat ani konkurence.

CB rozhodně nemohlo zůstat bez odezvy, modernizovalo v té době na rozvody 2× OHC se čtyřmi ventily na válec a přirozeně i tady se navyšovaly jak objemy, tak výkony. Jinak řečeno, z tohoto základu se následně vyvinulo všechno to, co známe z nabídky Hondy dnes (což už nebudeme probírat kus od kusu, protože tady nejsme na exkurzi, ale na testování).

Nicméně CB750 byla skutečně taková pramáti a současné CB1100 EX a CB1100 RS pak nejsou ani tak nejvyšším stádiem evoluce, jako spíš jejími geneticky nejbližšími příbuznými. A v tom je ta jejich největší hodnota. Pro rok 2017 a 2018 se pak nabízejí ve dvou provedeních – RS to jsou litá kola, 17palcové ráfky, zlaté tlumiče Showa a radiální 4pístky. EX to jsou kola drátěná, 18palcové ráfky, míň strmý úhel řízení, klasické teleskopy a víc chromových částí. Vážně si stačí jenom vybrat a jít…

 

Pocit z motoru

Přesně jak motorku popisuju, tak se na ní i jezdí. Vůbec nejde o nějaké úchvatné jízdní vlastnosti, ale jen a pouze o ten přesun v čase. Když usednete za řídítka CB1100 EX a malinko přivřete oči, může se nechat přenést doopravdy kamkoli. Chcete být zpátky v pastelových sedmdesátkách, je to tady, bavily vás víc disko osmdesátky, i v té době tyhle motorky jezdily, a stejně tak divoké devadesátky nebo již kybernetický přelom milénia –kamkoli budete chtít, tam si vás přenese, až mám chuť sem po pár prvních metrech napsat, že je to generátor vzpomínek.

Líbí se mi motor. Je to podstata. Není brutální, ale je hutný a těží ze svého objemu. Četl jsem o něm několik skeptických recenzí, že postrádá výraznější výkonovou špičku, ale připadá mi to jako spíš pomýlený požadavek. Pro to, abyste lítali se zatajeným dechem od příkopu k příkopu, si nekupujte takovou motorkou.

Fajn je poskládaná nová 6stupňová převodovka, hydraulicky ovládaná spojka působí na páčce jemně. Oceníte tu jemnost hned při rozjezdu, jeden z těch strojů, které s čistým srdcem doporučíme i nováčkům. Kvalty jsou dlouhé, při obyčejném ježdění od dědiny k dědině ani nemusíte moc řadit, deklarovaných 90 koní se vyhrabe odkudkoli vlastně samo.

Motorka nyní plní normu Euro 4, což, myslím, máte stejně jako já tak nějak „na ptáku“. Ale kvitujme s povděkem, že před motor nepřibyl žádný velký chladič a podařilo se udržet klasickou linku. Protože pohled na přijíždějící CB má být hlavně „o motoru“.

 

Pocit z motoru

A teď malé překvapení. V Motohousu 7/2017 jste mohli číst recenzi sportovnější CB1100 RS a já teď na svou čest prohlašuji a jsem vážně překvapen, že na CB1100 EX se mi jede líp a tak nějak jistěji. Nevím, čím to je, ale RS jako by bylo někdy až trochu vratké ve srovnání s tím, jak jede EX bezpečně a brilantně k cíli. Možná je to dáno tupějším úhlem řízení, možná delším rozvorem (což souvisí) nebo svou úlohu sehrají i jinak profilované užší gumy. Zkrátka elementární pocit z jízdy je jednoznačně lepší na verzi s drátěnými a vyššími 18palcovými koly.

Posez a pohodlí jsou naproti tomu u obou identické. Jste vzpřímení, máte logicky pokrčené nohy a motorka sama o sobě není vysoká, což ji dovedlo k dobrému vyvážení a rozložení hmotnosti. Nepoznáte, že má 255 kilogramů, ani v malé, ani ve velké rychlosti!

Dva brzdové kotouče se čtyřpístkovými třmeny jsou pro motorku, na které málokdy pojedete přes 150 km/h, naprosto dostačující. Chválíme možnost si podvozek přitvrdit, ale nepřehánějte to, české silnice nejsou na žádnou moc velkou tvrdost stavěný. A taky z hlediska retro zážitku by to celý ve spojitosti s tím ocelovým rámem mělo zůstat takový klidný a houpavý, jako to bylo celý ty věky.

Sedlo je prostorné. Spolujezdec si ale stěžoval, že má pocit, jako by seděl „až někde za motorkou“, což nedokážu blíže definovat, takže si to před nákupem musíte sami zkusit. Nicméně pro samotného jezdce je to křesílko povýšeno tím, že Honda už konečně nedehonestuje tyto motorky nízkými a uzoučkými řídítky

 

VERDIK

Přesně podle pojetí přístrojovky. Dva nádherné kulaté budíky, jednoduchý font číslic, líně se povalující ručičky na černém podkladu – kdo kdy chtěl jezdit na naháči, ten uzná, že neexistuje klasičtější řešení. Mezi nimi však už zasazeno několik nezbytných údajů v nenápadném LED sloupci, protože jsme v 21. století. Styl, který se navzájem neruší, ale vychází si vstříc.

A o tom přesně tohle CB1100 EX asi mělo být. Je to cesta do světa vzpomínek a reminiscencí. Asi nebude tolik určená pro mladý kluky, jako spíš pro ty vyzrálejší, možná nejvíc pro ty, kteří se po čase k motorkám vrací. A je to rozhodně motorka na celý život s velkou mírou nadčasových tvarů a nejtypičtějších řešení. Jediná v současné nabídce, která vás může nechat se projet napříč několika desetiletími.

 

TABULKA

Technické údaje – Honda CB1100 EX

Motor
Typ:  vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec, DOHC
Objem: 1140 cm3
Max. výkon:  90 koní @ 7500 ot./min.
Točivý moment: 91 Nm @ 5500 ot./min.
Vrtání × zdvih:  73,5 × 67,2 mm
Počet rychlostí:   6
Sekundární převod:  řetěz

Podvozek
Rám: dvojitý kolébkový z ocelových trubek
Přední odpružení:  SDBV teleskopy, ø 41 mm, nastavitelné předpětí
Zadní odpružení:  dva postranní tlumiče s nastavitelným předpětím
Přední brzda:  2× 296mm disk, 4pístek
Zadní brzda:  kotoučová
Pneu přední: 110/80 R18
Pneu zadní: 140/70 R18

Rozměry
Rozvor:  1490 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem nádrže:  16,8 l
Pohot. hmotnost:  255 kg (s náplněmi)

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here