Jednoduchý a syrový, zábavný i šikovný, potažmo vtipný a v koutku duše i tak trochu klasický. Rebel může být na požádání vším, čím chcete, aby právě byl. A to je pro našince jako já, takhle po ránu v červnu, docela dobrý zjištění…

 

Honda dala tomuto motocyklu do podtitulu jméno Rebel. Proti čemu se chtěla vzepřít, to netuší asi ani oni sami, ale přinejmenším se jim opět podařilo pohnout zažitými konvencemi. Ostatně v konzervativní motorkářské tůni to už tak nějak patří k hondím kratochvílím.

Nabídnout zákazníkovi pohled odjinud a čekat, jak se zachová. Potlesk? Ten se ozve jen někdy. Každopádně tak, a ne jinak se hledají nové směry a musí to tak být, protože pro vývoj je tento postup nepostradatelný – NM4 Vultus či DN-01, ale třeba i přijetí neotřelé masky VFR1200 před osmi lety, to všechno utvářelo svou dobu a dodnes jsou z jejich detailů živy všechny současné motorky (byť to možná není na první pohled tak citelné).

 

Proto tahle motorka vypadá přesně tak, jak vypadá. Protože při jejím zadání šlo o jiný pohled na jednoduchý, lehký, ovladatelný motocykl městského ražení. Trochu toho stylu, široké gumy na zvládání nerovností a nízko položené sedlo, aby v klidu dosáhly při došlápnutí i holky. Odkaz na prodejní hit 80. let, kdy se pod označením Rebel prodávaly malé čopry od dvěpade do pětistovky. Ale taky trochu současného hipstersví, které je pro spoustu marketingových společností daleko větším zaklínadlem než mnohé zavedenější drogy!

Žádný „kuledras“, spíš motorka, kterou byste měli chtít mít všichni doma, tedy pokud byste chtěli jezdit opravdu bez protiodporu a bez potíží. Jak foto naznačuje – „pro rohlíky“. Mnohem zábavnější průjezd městem než na skútru, minimální provozní náklady, příjemné parkování, pocit z ocelové nadhodnoty skutečné motorky. To všechno tu je a zabalené do 190 kilogramů pohotovostní váhy při ceně pod 160 000 korun. To všechno s visačkou kvality Honda na nádrži.

Jízdní pocity redakce MH

Málokteré motorce se to u nás podaří, ale zrovna na CMX500 jsme se na ní svezli během testu postupně v redakci všichni. A úplně pokaždé to skončilo tím, že dotyčný přirazil Rebela ke dveřím kanclu a zařval: „No, to je fakt naprosto úžasný.“

I Somik, který hodnotí testované motorky výhradně podle jejich přijetí na internetovém fóru www.myjedinimamestylaurcitenejsmezasnoby.com, přijel a zajásal: „Ten motor je naprosto úžasnej, hravej, kvrdláš tam kvalty, ono to samo brousí vingly a jede to svižně, až se jeden diví.“ Smál se – a to jsme u něj v sedle hondí koprovky vážně ještě nikdy neviděli.

A navýsost spokojený přijel z vyjížďky i náš grafik Jirka. Ten má žebříček hodnot nastavený ze skútru podle možností v pražském prostředí a i on u Rebela chválil hravost a potenci dvouválcové pětistovky, která ve spojení s nízko položeným těžištěm dělá z téhle motorky takovou báječnou kolečkovou brusli, jejíž podíl na zefektivnění pražské dopravy by byl za jistých okolností bezpochyby rozhodující.

 

Načež se jel svézt i Carlos a my netrpělivě v okně redakce čekali, s čím přijede on. Jako, tady fakt slidery neobrousí. Ale moc jsme ji chtěli i v jeho očích obhájit a ve vzduchu z toho bylo znát závan nervozity. Už ji slyšíme a podle vytočené trojky do nesmyslu je navýsost jasný, že i náš pan šéfredaktor se na Rebelu baví: „Jako, tý síly tam moc není, ale hlavně to strašně dobře a snadno zatáčí, je to dobrý v tom kompletu, malý, zábavný, do města naprosto úžasný nářadí.“

Pak ještě nadhodil, že by to mohlo být o chloupek větší, načež jsme ho sborově kamenovali (asi i pravdivými) argumenty, že pak by to bylo těžší a ten index zábavnosti by se podle všeho vytratil. A tak šla ta motorka v onom našem testovacím týdnu skutečně z ruky do ruky – a ani se nás neptejte, jaké slovutnější a věhlasnější kousky zůstávaly oproti tomu „na ocet“ na našem redakčním parkovišti.

Trocha teorie

Pojďme se trochu taky projít konstrukcí toho stroje, ať tady jen nešíříme do okolí nadšení čtyř kluků a vy se nakonec o „Rebelantovi“ nic kloudného nedozvíte. Motor je řadový dvouválec DOHC, kapalinou chlazený, má objem 471 a výkon pod 35 kW, což značí, že k jeho provozu vám bude stačit jen řidičák s označením A2 (tedy s možností od 18 let!).

Tohle jádro má Honda ozkoušené už docela masivně, protože ho můžete najít i v daleko sportovnějších modelech, jako je CBR500R a CB500F, stejně jako v turistické verzi s vyšším podvozkem CB500X. Proto ani u CMX500 nepíšeme žádné báchorky o čoprech, i on má v žíle tu radost z otáček – i když je laděn trochu do spodku a hlavně s ohledem na co nejmenší servis a koeficient dlouhověkosti. Spotřeby se nemusí bát ani ti nejvyhladovělejší studenti, jen s hodně těžkou rukou atakuje čtyři litry!

 

Převodovka je tichá, šestistupňová, manuální, sekundární převod řetězem je klasický a určitě i ze všech myslitelných variant nejlehčí a nejefektivnější. Motorka má pevný ocelový rám nad motorem, stupačky umístěné dobře pod těžištěm, zadní dva tlumiče umožňují dvoustupňové nastavení předpětí. Mimochodem, podvozek má na svém rodném listě značeno Showa a žehrat se nedá ani na jeho pevnost, vždyť vpředu drží na podložce tu motorčičku dva 41 mm tlusté teleskopy!

Nevětší díl charakteru jízdy ale dávají v tomto případě bezpochyby kola, resp. pneumatiky. Jsou baculaté, až v poměru k motorce trochu s balónovitými ambicemi. A to je neobyčejný přínos pro všechno, co tahle motorová pohovka lidem nabízí. Na těch gumách se dokonale převalujete, je to měkoučké, ale taky neskutečně čitelné a odhadnutelné jako všechny jiné telenovely. Žádný Sportster ani žádný jakoby čopr-racer na trhu to takhle krásně neumí. Ano, všichni jsme po svezení chválili motor, ale každému následně došlo, že ta nadhodnota je naprosto přesně až v provázání s podvozkem. Teprve takhle dohromady je to prostě k zulíbání.

 

Slovo na závěr

Něco proti? Ani při druhém, ani při třetím, nebo dokonce čtvrtém pohledu na ni nepřesvědčíte své racionální myšlení, že je tu za krasavici. Ona zkrátka není. Je to spíš přesně ten typ šedivého Káčátka z rohu, kterého jste si zkraje moc nevšimli, ale nakonec s ním ve škole užili zdaleka nejvíc srandy. „Když na ní jedeš, tak ji vlastně nevidíš, že?“ shrnul to Somik a ono to je přesně to nejlepší resumé. Klady při testu to nakonec všechno převýšily.

 

BOX – Pro koho je?

Kup si ji, když…

  • začínáš,
  • umíš mít radost ze života,
  • nepotřebuješ dělat na ostatní haura.

Nekupuj si ji, když…

  • máš nějaký mindráky a hledáš na ně lék,
  • trpíš dojmem, že co nejede 200, není motorka.

 

 

Technické údaje – Honda CMX500 Rebel

 

Motor

Typ:     vodou chlazený dvouválec, 4T, DOHC
Objem:            471 cm3
Vrtání × zdvih:           67 × 66,8 mm
Maximální výkon:      45 koní @ 8500 ot./min.
Točivý moment:         44,6 Nm @ 6000 ot./min.
Počet rychlostí:           6, manuál
Sekundární převod:    řetěz

 

Podvozek

Rám:   ocelový
Přední odpružení:       teleskopy Showa, ø 41 mm
Zadní odpružení:        nastavitelné Showa, dva tlumiče
Brzdy: kotouč / kotouč
Pneu přední:   130/90-16M/C 67H
Pneu zadní:     150/80-16M/C 71H

 

Rozměry

Rozvor:           1488 mm
Výška sedla:   690 mm
Objem nádrže:            11,2 l
Pohot. hmotnost:        190 kg
Cena:   159 900 Kč

 
Konkurence

Harley-Davidson Sportster 883 – oproti Hondě buchar, horší v zatáčkách, ale zas klasický véčko a vzducháč!

Moto Guzzi V7 – stylovější image značky, těžší a horší manipulace, ovšem víc místa pro posádku a pohodlí

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here