Bagger po japonsku. Pro jedny velká drzost, že si Honda dovolila sáhnout na legendárního Golďase, pro druhé nepochopitelná úprava, pro nás ale geniální tah a slušná porce odvahy. Gold Wing F6B kráčí moderní Honda cestou

Famózní! Jiné slovo tenhle zážitek nevystihne líp. Nemůžu nic jiného než uvažovat o genialitě konstruktérů od Hondy. O čem mluvím? O každé vteřině strávené ve společnosti tohohle šestiválce. Něco tak silného, nabušeného a zároveň čitelného a poslušného…To se nedá srovnat s ničím jiným. Zřejmě proto, že jsem nikdy neřídil lokomotivu.

Je úplně jedno, jaký máte zařazený kvalt a kolik točíte otáček, pořád máte k dispozici takovou porci síly, že by to stačilo na tažení Boeingu. Upřímně, tenhle motor je sám o sobě tak zásadní, že už je úplně fuk, co je kolem něj. Jenže Honda samozřejmě nenechala nic náhodě a to všechno, co je kolem šestiválce, propracovala tak, abychom se pořád bavili o jednom z nejlepších cesťáků historie. Pojďme ale od začátku.

MH Test: Honda Gold Wing F6B

Zlaté křídlo

Gold Wing patří už desítky let mezi uznávanou ikonu. Proč? Jednoduše proto, že podobnou motorku na trhu nenajdete a míra komfortu, kterou nabízí, se dá považovat za maximální. Když vedle něj postavíte všechny ty Electra Glidy, Visiony nebo K 1600 GTL, pořád vám u nich bude něco chybět. Bavíme se tady o téměř čtyřiceti letech vývoje cestovního korábu, které jsou chtě nechtě znát.

Tolik hodnoty pro nás, motorkáře, nezapomeňte ale na to, jaký má tahle motorka věhlas i u ostatních lidí, kteří o motorkách nic neví. Kamkoliv přijedete, všichni vědí, že je to právě Gold Wing. Každej se na tenhle stroj přijde podívat a je uchvácen. Ta jeho majestátnost.

MH Test: Honda Gold Wing F6B

Často opakovanou frází ve všech tiskových zprávách Hondy je „mass centralization“. To prostě vezmete velkou část hmoty motorky a umístíte ji na správné místo, aby se bike dobře ovládal. Dost často jsou to jenom kecy, ale v případě Gold Wingu Honda ukazuje, že je v tomto oboru mistrem. Klasické velké GL1800 váží děsivých 421 kg, ale jezdec, který se ho nebojí, s ním dokáže neuvěřitelné kousky. Motorka jako by za jízdy 200 kilo shodila. Dlouhé táhlé zatáčky jsou s ní radostí, ale ani alpské vracáky vás nezadřou.

Honda navíc tuhle motorku pořád vyvíjí. Na první pohled se sice některé generace příliš neliší, ale pod pokličkou jsou změny přinášející ještě lepší ovládání a větší komfort. Posledních úprav se GW dočkal v loňské sezoně, kdy Japonci upravili tvary kapot, přidali na kapacitě kufrů a doplnili výbavu.

MH Test: Honda Gold Wing F6BMH Test: Honda Gold Wing F6B

Flexou a lakem

Pojďme ale od klasického Gold Winga k letošní novince F6B. Odvaha? Tak se na to podívejte. Ve vývojovém oddělení vzali motorku s jasně vyhrazenou skupinou zákazníků, většinou starších, vyzrálých jezdců, která staví na maximálním komfortu a (s)prostě ji ořezali. Jako kdyby nějakej garážovej tuner popadnul flexu a zbavil Golďase zadního kufru a čelního skla. Pak pořádnej barel matné černé barvy, před kterou nic nezůstalo ukryto, a na zdi obrázek některého z klasických baggerů. Jo, tohle podle nás chtělo odvahu.

Pohled druhý ale jasně ukazuje i jiné úpravy, F6B má oproti standardnímu GL1800 jiné sedlo, které je nejen o 15 mm níž, ale je také delší a užší, čímž se mění pozice jezdce vůči řídítkům a stupačkám. Vzadu zmizel elektronicky stavitelný tlumič, musíte si vystačit s manuálním nastavením předpětí. Celá motorka je navíc o trochu nižší, konkrétně mluvíme o 16 mm světlé výšky. To se hodí nejen k vzhledu motorky, ale taky pokud milujete zvuk o asfalt drhnoucích stupaček.

MH Test: Honda Gold Wing F6BMH Test: Honda Gold Wing F6B

A teď to nejpodstatnější. Kolik toho musíte u F6B obětovat na úkor stylu? Kolik toho Honda sebrala z pověstného megakomfortu? Tak předně, rozlučte se s vyhřívanými hefty, satelitní navigací, airbagem nebo tempomatem. Navíc se naučíte rozumně parkovat, protože tady není ani elektrická zpátečka a ono přeci jen dávat 385 kg nohama není jen tak. Tady podle mě Honda šetřit nemusela.

Jinak je ale vše na svém místě, takže poté, co se usadíte do křesla (ne, to vážně není pouhá sedačka), chopíte se dlouhých širokých řídítek, motorka vás obejme a obalí naprostým komfortem. Ta obrovská hmota, kterou máte před sebou, k vám nepustí žádný rušivý element, a to ani se zkráceným předním plexi, které je ve finále příjemnější, protože nemusíte koukat skrz něj.

MH Test: Honda Gold Wing F6B

Když se zatápí, létají jiskry

Jasně, komfort bude to slovo, které v souvislosti s Gold Wingem uslyšíte nejčastěji, ale to, co vás nejvíc dostane je jeho ovladatelnost. Nezbývá mi než opakovat tisíckrát omílanou větu, že motorka po rozjezdu ztratí svoji hmotnost. Ukázkovou stabilitu by asi každý očekával, přeci jen tu máme rozvor 1690 mm a hodně váhy ve spodní části motorky, ale ona je tu také hravost a chuť zatáčet. Jasně, ze začátku se tak trochu ostýcháte, přeci jen je to velká hra poslat tuhle kredenc do vinglu. Stačí ale pár hodin a říkáte si, že těch 16 mm na světlé výšce mohli klidně nechat, aby padáky tolik netrpěly hrubostí asfaltu.

MH Test: Honda Gold Wing F6B

Co z toho plyne? Že proti všeobecnému očekávání tohle není motorka jenom na dlouhé štreky po dálnici, ale svezete se s ní parádně i po okreskách. Komfortně nastavené tlumení a k němu pořádná masa polstrování na křesle odtlumí většinu děr, budete se pořád jenom smát. Ano, tohle je přesně to, proč Honda verzi F6B udělala. Protože ne každý potřebuje 100 % komfortu, někdo rád vymění řekněme 10 % za sníženou hmotnost, a tedy lepší svezení.

MH Test: Honda Gold Wing F6B

Bagger – ano, či ne?

Těžko říct, jakou bude mít tahle verze Gold Winga v Evropě, potažmo u nás úspěch. Přihodila se mi zvláštní věc: během pětidenního testu se mi třikrát stalo, že jsem na silnici dojel dalšího Golďase nebo dva, jako by se ty motorky přitahovaly. Se všemi majiteli jsem pokecal, všichni F6B zvědavě okukovali, ale ani jeden z nich by do něj nešel. Prý to není ono. Takže potencionální majitel klasického GW asi nebude cílovkou. Půjde tu o mladší jezdce s větším zaměřením na rychlost a styl. Tam má tahle černočerná vzducholoď svoje zákazníky.

Upřímně řeknu, že já si Gold Winga nikdy nepořídím (i když nikdy neříkej nikdy), moje srdce patří v kategorii velkých cesťáků jiné. Ale pokud by tomu tak mělo být, bral bych F6B. Její styl mě baví a svezení je to o chlup lehčí. Holt bych tu zpátečku oželel.

 MH Test: Honda Gold Wing F6B

Co je bagger?

Styl úpravy velkých cruiserů, který posledních pár let nabírá na oblíbenosti nejen mezi customéry, ale také mezi sériovými výrobci. V nabídce většiny větších značek se už dnes motorka inspirovaná baggery najde, koukněte na Kawu Voyager Custom, Victory Cross Country nebo Yamahu CFD. A o co tedy jde? Je to jednoduché. Zpravidla se vezme cestovní cruiser, zbaví se topcase a sníží se mu přední plexi. Matkou všech a typickou ukázkou budiž H-D Street Glide. Úpravci pak jdou samozřejmě ještě dál, bagger má být nízký v sedle i světlé výšce. Zadní blatník se upravuje na délku vík kufrů, všechno to musí splývat. Oblíbená jsou velká přední kola, výjimkou nejsou ani 30″. K tomu buď hromada chromu, nebo naopak černá barva, často upravený tvar přední masky (nižší, širší) nebo vysoká řídítka.¨MH Test: Honda Gold Wing F6B

Foto: Jan Somerauer

2 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here