Která jiná továrna by měla přijít se schopnou enduro motorkou, když ne Husqvarna. Tihle týpci to mají v krvi. Milují bláto, skoky, volnou přírodu a bordel

Historie značky je právě tímto protkána. Vždycky to byly motorky pro opravdové specialisty. Pro fajnšmekry a taky mimořádně nadané piloty. S tím je ale nadobro konec. Nové 701 Enduro si totiž užije i ten, kdo nemá ve svém tajném kabinetu narovnané poháry za vyhrané závody. Civilizovanost, to je slovo, které tuhle mašinu charakterizuje. A ještě předtím, než si zhnuseně odplivnete a mávnete rukou, že Husky byly vždycky ryzí stroje, sklouzněte očima po těchhle řádcích. Ona je totiž naprosto skvělá.

 

Základ jako hrom

Čekal jsem něco trochu jiného. Moje tělo se těšilo na sluncem zalitý den u oceánu, kde podzimní paprsky hladí po tváři a zahřívají zkřehlé buňky. Chyba. Nebe je tmavé, teplota je lehce nad deseti stupni a ve vzduchu je cítit vlhkost, která nevěstí nic dobrého. Jsou motorky, které tyhle podmínky nesnáší, ale 701 si v nich přímo rochní.

A dokázala mi to už po pár kilometrech, co jsem se vysoukal do jejího vysokého sedla. Tohle je stroj do nepohody. Kámoš, co vás vytáhne na pivo a celý večer bude trpělivě poslouchat vaše nekonečné nářky. Zprvu je to zvláštní pocit, pak mi to ale dochází. Na trhu je spousta ostrých a nesmlouvavých strojů, ale málo těch, kteří v sobě ukrývají dvě naprosto odlišné tváře. A tohle enduro je jednou z nich.

Svůj základ má v 690 Enduru od KTM. Při prvním pohledu by se mohlo zdát, že designéři Husky byli maličko laxní a je to naprosto identická motorka s jinými polepy. Skutečnost je však jiná. Zapracovalo se na motoru, elektronice i celkové geometrii v honbě za lepší použitelností. KTM je přece jenom docela vyhraněná mašina a na Husce mám zcela jiný pocit. Všechno je tak nějak jemnější, víc a jednoduše spolupracující. Je těžké uvěřit, že jednoválec s výkonem 67 koní může být natolik čitelný a nezáludný v nižších otáčkách. Pryč jsou rázy a vibrace jednotek, které ještě nedávno jezdily po našich silnicích. Tohle je motor v daleko přitažlivější podobě.

 

Co všechno se tam dá…

Má ohromnou sílu, ale podává ji nezáludně a záleží jenom na vás, jak moc si troufnete. Je znát, že s managementem a elektronikou motoru si někdo dal práci. Mezi důležité upgrady patří použití elektronického plynu ride-by-wire místo konvenčního lanka a možnost volby čtyřech palivových map – standard, komfort, sport a bad fuel. Na poslední režim „špatný benzin“ je motorka schopná fungovat i při nižších oktanových číslech až do nějakých 80 oktanů.

Vzhledem k tomu, že 701 bude jezdit po celém světě, je možnost spolknout i horší paliva určitě vítaná. Nikdy nevíte, co vám černoch uprostřed africké pouště do nádrže natankuje. Rozdílné jízdní režimy upravují pouze chování motoru pod 4000 otáček, 67 koní maximálního výkonu máte k dispozici stále. A pak jsou tady krásné detaily jako frézované brýle, kvalitní spojka od Magury, kterou je radost používat, nebo nádrž v podsedadlové části. Je to chytře navržený celek. Zbytečně neječí, ale dokáže pošimrat na těch správných místech.

 

Komfort, který nečekáte

701 patří mezi motorky, na kterých se okamžitě cítíte dobře. Může za to povedená ergonomie – řídítka jsou tam, kde je čekáte, sedlo s protiskluzovou vrstvou (ta ale nefunguje a celou dobu jsem zadkem po sedle jezdil) je relativně široké a vibrace jsou potlačené na minimum. Dokonce i zrcátka jsou použitelná, a tak se delší přesuny nestávají otravnou nutností, ale zábavou.

Mašina je do nějakých 140 km/h stabilní, výraznější pohyb od krku řízení je znát za touhle hranicí. Pokud si troufnete, rozpálit se nechá až za stoosmdesát, ale to fakt nedoporučujeme. Tohle není motorka o rychlosti, ale o zábavě. I přes špalkovější obutí do TKC80 je na silnici obtížné utrhnout zadní gumu do smyku nebo jakkoliv mašinu vyprovokovat k tomu, aby znejistěla.

Nechá si líbit náklony, které by neměly být možné. Dokonce i na mokru jede fantasticky a nenechá se vyvést z míry. Místo protáčející gumy se hrdě zvedá na zadní a nachází trakci v místech, kde je to téměř nemožné. Jakmile předek dostanete nahoru, můžete ho tam udržet libovolně dlouho. Doopravdy působivé představení. 701 je ready, ať už máte za lubem cokoliv…

 

Když to klouže je líp

Když jsme se vymotali ze zmoklých horských silniček, za nečekaně hlubokým brodem nás čekala parádní enduro vložka. Úzké tratě, všude bláto, kaluže nebo písek. Jednoduše ideální podmínky na test off-roadových schopností nové 701. Stačí si stoupnout do stupaček a celá motorka jako by ožila.

Hned víte, že tohle má doopravdy ráda. Řídítka bych teď sice potřeboval o kousek výš, ale jinak je ovladatelnost bezchybná. Známkou dobrého vyvážení je to, že se mašina nechová nijak zlomyslně a přitom zůstává zábavnou. Cítíte, jak moc si užívá všechno, co jí předhodíte. Má dost síly na sklouznutí do boku, když potřebujete utáhnout stopu nebo dokončit zatočení ve smyku, ale nepošle vás bez rozmyslu do stromu, když si někde neplánovaně ostřeji vrknete.

A pokud grip náhle dojde, je tady spousta rejdu a odezvy, abyste nemuseli jet s vytřeštěnýma očima. I tady gumy odvádějí výbornou práci a motorka nejde do pantů, když o to nestojíte. Není to jízda plná strachu a zděšení – motor sice reaguje briskně, ale není zběsilý a na plynu máte to, co požadujete.

 

Podvozek, nastavení

Líbila se mi reakce podvozku, který si díky vysokým zdvihům (275 mm na obou kolech) poradí i s doopravdy velkými skoky a jízda je mimořádně komfortní. 21″ ráfek vpředu výborně vede a nemá tendenci zavírat řídítka ani v případě, že motorka není v tahu. Mimochodem, ABS na předním kole funguje vážně bezchybně a díky jemnému kopnutí do páčky přesně víte, jak moc přilnavosti máte k dispozici. Můžete si ho nechat buď plně aktivované, nebo ho potlačit na zadním kole.

Anebo úplně vypnout. Kdybych mohl do něčeho mluvit, zlepšil bych zákus zadní brzdy. Když jsem potřeboval „zaflekovat“, bylo potřeba vynaložit docela velkou sílu. Jinak je ale 701 motorka, která myslí na svého řidiče. Široká řídítka mají dost velký rejd, abyste mašinu přesně posílali i do těch nejmenších míst, a díky vysoké a vzpřímené jízdní pozici máte bezkonkurenční přehled o tom, co se kolem vás děje.

Hrát si s výborně dávkovatelnou spojkou Magura je učiněná paráda, a navíc si můžete jemně odklouznout díky antihoppingové spojce. Je to tak – 701 si u všeho počíná tak nenápadně, že máte pocit naprostého vtáhnutí do děje. Vidlice WP 4CS mají čtyři komory a jsou lehčí než konvenční USD trubky. Nastavovat se dají jednoduše štelováky na vršku vidlic. Jejich odezva a reakce na nerovnosti jsou bezvadné.

 

Má rozum, ale i koule

701 není určena do bláznivého světa. Naopak, je to motorka pro chytré lidi, kteří mají choutky jak na zpevněnou silnici, tak i na seriózní off-roadování. Řídí se precizně, její výkon není zastrašující, a přesto plně uspokojující a díky 13litrové nádrži je i slušně praktická. Vyřádíte se na ní kdykoliv a kdekoliv.

Foto: archiv husqvarna

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here